Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZLİ) | |
Kod | PF707 |
Ad | Maliye Politikasında Yeni Yaklaşımlar |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kamu kesiminin ekonomik istikrar, büyüme ve gelir dağılımı üzerindeki etkilerini maliye politikası araçları yoluyla analiz etmektir. Öğrencilere, farklı iktisadi düşünce okullarının maliye politikası yaklaşımları ve bu politikaların ekonomik kriz dönemlerindeki rolleri hakkında teorik ve pratik bilgi kazandırmak hedeflenir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında kamu harcamaları, vergileme, bütçe dengesi, borçlanma ve mali disiplin gibi temel maliye politikası araçları analiz edilir. Keynesyen, monetarist, yeni klasik ve yeni Keynesyen yaklaşımlar ışığında maliye politikalarının işleyişi tartışılır. Ayrıca otomatik stabilizatörler, mali çarpanlar, açık ekonomi koşullarında maliye politikası, mali sürdürülebilirlik ve Türkiye’nin maliye politikası uygulamaları incelenir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Ulusoy, A., & Yılmaz, H. (2024). Maliye politikası: Kavram – teori – uygulama (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Auerbach, A., & Kotlikoff, L. (1998). Dynamic Fiscal Policy. Cambridge University Press. Musgrave, R. A. & Musgrave, P. B. (1989). Public Finance in Theory and Practice. McGraw-Hill.
Notlar
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası ve Hazine ve Maliye Bakanlığı Raporları (güncel bütçe, borç ve mali görünüm analizleri) Atkinson, A. B. & Stiglitz, J. E. (2015). Lectures on Public Economics. TÜİK ve OECD Veri Tabanları – Mali göstergeler ve uluslararası karşılaştırmalar için.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Maliye politikası araçlarını ve ekonomik etkilerini analiz eder. |
ÖÇ02 | Farklı iktisadi düşünce okullarının maliye politikasına yaklaşımlarını karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Ekonomik kriz dönemlerinde maliye politikasının rolünü değerlendirir. |
ÖÇ04 | Açık ekonomi koşullarında maliye politikasının etkinliğini yorumlar. |
ÖÇ05 | Türkiye’de uygulanan maliye politikalarını eleştirel bir bakışla inceler. |
ÖÇ06 | Mali sürdürülebilirlik ve kamu borcu dinamiklerini analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye, ekonomi ve kamu politikaları alanında ileri düzey teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı iktisat okullarının ve maliye yaklaşımlarının karşılaştırmalı analizini yapar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye disiplinini hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe gibi alanlarla ilişkilendirerek disiplinlerarası bir bakış açısıyla analiz yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak Maliye alanında elde ettiği sayısal ve istatistiki verileri analiz eder | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri değerlendirir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik veya profesyonel çalışmalarda liderlik yapar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik ve mesleki bilgiyi pratik uygulamalara dönüştürerek etkin çözümler üretir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mali olaylara ilişkin hukuki düzenlemelerin farkında olarak mevzuat değerlendirmesi yapar | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini mesleki alanda kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak maliye alanında hazırladığı özgün araştırmaları alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye bilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Maliye politikasının kuramsal temelleri ve metodolojik yaklaşımlar | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İktisat okulları bağlamında maliye politikası: Karşılaştırmalı analiz | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Maliye politikası ve kamu tercihi: Normatif ve pozitivist bakış açıları | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Maliye politikası ve makroekonomik istikrar: Dinamik modeller | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kamu harcamalarının etkinliği ve maliye politikası üzerindeki yansımaları | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Vergi yapısının maliye politikası üzerindeki rolü | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Bütçe açıkları, borç sürdürülebilirliği ve Ricardocu denklik tartışmaları | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Kaynakların ilgili bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Otomatik stabilizatörler ve mali çarpanlar: Ampirik bulgular | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
10 | Maliye politikası ve ekonomik büyüme arasındaki nedensellik ilişkileri | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Maliye politikasının gelir dağılımı üzerindeki etkileri | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Açık ekonomi ve maliye politikası: Sermaye hareketliliği ve döviz kuru rejimleri bağlamında | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
13 | Kurumsal yapı, mali kurallar ve mali şeffaflık | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Türkiye’de maliye politikasının evrimi ve güncel politika uygulamaları | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Maliye politikası araştırmalarında güncel yönelimler ve tartışmalar | Kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |