Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
ARKEOLOJİ (PROTOHİSTORYA VE ÖNASYA ARKEOLOJİSİ) (YL) (TEZLİ) | |
Kod | ARY723 |
Ad | Hititlerde Haberleşme |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
M.Ö. 2. binde Anadolu coğrafyasında yaşamış olan Hititler, Anadolu’dan Mezopotamya’ya veya Mısır’a, vasal krallıklarına çeşitli konularda mektuplar yazmak suretiyle haberleşmişlerdir. Eskiçağ dünyasındaki mektuplaşma geleneğinin tarihsel gelişimine değinerek, Hititler devri Anadolu'sundaki devletler arası mektuplaşmalar dersin konusunu oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Hitit mektuplarının uluslararası içerikte olanları, büyük krallıklara gönderilmiştir. Uluslararası mektuplaşmaların yazı dili Akadca olup Hititçe nadiren kullanılmıştır. Ayrıca kraliyetten başka bölgelerdeki vasal krallara ya da görevlilere gönderilen ya da buralardan gelen Hititçe yazılmış mektuplar da söz konusudur. Bunlar dışında görevlilerin birbirlerine gönderdikleri mektuplar da Hititçe çivi yazılı belgeler arasındadır. Dersin içeriğini yukarıda sıralanan çeşitli içerikteki mektuplar oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
G.Karauğuz, Hititlerde Haberleşme, Çizgi Kitabevi 2019, Konya; S.Alp, Hititlerin Mektuplaşmaları, 1997, İstanbul.
Notlar
E.Edel, Der Briefe des Aegyptisch-hethitische Korrespondenz aus Boghazköi in babylonischer und hethitischer Sprache, 1994, Opladen.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Haberleşme araçlarından biri olan mektupları tanır. |
ÖÇ02 | Maşathöyük'te bulunan mektupların içeriğini analiz eder. |
ÖÇ03 | Hititlerin, Mısır ülkesi kral ve kraliçeleriyle yapılan mektuplaşmalarını açıklar. |
ÖÇ04 | Tawagalawa mektubunu değerlendirir. |
ÖÇ05 | Mısır ile Hatti ülkesi kraliçelerinin birbirlerine gönderdiği hediyeleri tanımlar. |
ÖÇ06 | Hitit kraliçesinin Mısır ülkesine gönderdiği kızının gelin olarak Ramses'e verilmesini analiz eder. |
ÖÇ07 | Lalanta halkının isyan ettiğini açıklar. |
ÖÇ08 | Hattuşili'nin, Ramses'ten kız kardeşinin çocuğunun olması için doktor istemesini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | 1 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hitit kil mektuplarının buluntu yerlerini değerlendirir. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yazısız ve yazılı devirlerdeki haberleşmeyi açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Katipler, elçiler ve habercileri tanımlar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tokat Maşathöyük'te ele geçen mektupları açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hatti ülkesi kralı ile Kaşşu arasında yapılan mektuplaşmaları kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hatti ülkesi kralının Himuli'ye mektubunu açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mısır ülkesi kralı II. Ramses'in III. Hattuşili'ye mektubu tanımlar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mısır ülkesi kraliçesi Naptera'nın Hatti ülkesi kraliçesi Puduhepa'ya gönderdiği mektubu değerlendirir. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hatti ülkesi kraliçesi Puduhepa'nın Mısır ülkesi kralı II. Ramses'e mektubunu kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mısır ülkesi kralı II. Ramses'in Hatti ülkesi kraliçesi Puduhepa'ya gönderdiği açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hatti ülkesi kralı III. Hattuşili'nin Babil kralı Kadaşman-Enlil'e gönderdiği mektubu tanımlar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hatti ülkesi kralı III. Hattuşili'nin Ahiyawa ülkesi kralına gönderdiği mektubu (Tawagalawa mektubu) değerlendirir. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | (IV.?) Tuthalya'nın Kraliçeye (Puduhepa) mektubunu açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kargamış ülkesi kralının Alalah'taki bir Hitit memuruna gönderdiği mektubu kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |