ARY723 Hititlerde Haberleşme

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
ARKEOLOJİ (PROTOHİSTORYA VE ÖNASYA ARKEOLOJİSİ) (YL) (TEZLİ)
Kod ARY723
Ad Hititlerde Haberleşme
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

M.Ö. 2. binde Anadolu coğrafyasında yaşamış olan Hititler, Anadolu’dan Mezopotamya’ya veya Mısır’a, vasal krallıklarına çeşitli konularda mektuplar yazmak suretiyle haberleşmişlerdir. Eskiçağ dünyasındaki mektuplaşma geleneğinin tarihsel gelişimine değinerek, Hititler devri Anadolu'sundaki devletler arası mektuplaşmalar dersin konusunu oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Hitit mektuplarının uluslararası içerikte olanları, büyük krallıklara gönderilmiştir. Uluslararası mektuplaşmaların yazı dili Akadca olup Hititçe nadiren kullanılmıştır. Ayrıca kraliyetten başka bölgelerdeki vasal krallara ya da görevlilere gönderilen ya da buralardan gelen Hititçe yazılmış mektuplar da söz konusudur. Bunlar dışında görevlilerin birbirlerine gönderdikleri mektuplar da Hititçe çivi yazılı belgeler arasındadır. Dersin içeriğini yukarıda sıralanan çeşitli içerikteki mektuplar oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

G.Karauğuz, Hititlerde Haberleşme, Çizgi Kitabevi 2019, Konya; S.Alp, Hititlerin Mektuplaşmaları, 1997, İstanbul.

Notlar

E.Edel, Der Briefe des Aegyptisch-hethitische Korrespondenz aus Boghazköi in babylonischer und hethitischer Sprache, 1994, Opladen.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Haberleşme araçlarından biri olan mektupları tanır.
ÖÇ02 Maşathöyük'te bulunan mektupların içeriğini analiz eder.
ÖÇ03 Hititlerin, Mısır ülkesi kral ve kraliçeleriyle yapılan mektuplaşmalarını açıklar.
ÖÇ04 Tawagalawa mektubunu değerlendirir.
ÖÇ05 Mısır ile Hatti ülkesi kraliçelerinin birbirlerine gönderdiği hediyeleri tanımlar.
ÖÇ06 Hitit kraliçesinin Mısır ülkesine gönderdiği kızının gelin olarak Ramses'e verilmesini analiz eder.
ÖÇ07 Lalanta halkının isyan ettiğini açıklar.
ÖÇ08 Hattuşili'nin, Ramses'ten kız kardeşinin çocuğunun olması için doktor istemesini değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. 1
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hitit kil mektuplarının buluntu yerlerini değerlendirir. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yazısız ve yazılı devirlerdeki haberleşmeyi açıklar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Katipler, elçiler ve habercileri tanımlar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Tokat Maşathöyük'te ele geçen mektupları açıklar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Hatti ülkesi kralı ile Kaşşu arasında yapılan mektuplaşmaları kavrar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hatti ülkesi kralının Himuli'ye mektubunu açıklar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Mısır ülkesi kralı II. Ramses'in III. Hattuşili'ye mektubu tanımlar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mısır ülkesi kraliçesi Naptera'nın Hatti ülkesi kraliçesi Puduhepa'ya gönderdiği mektubu değerlendirir. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Hatti ülkesi kraliçesi Puduhepa'nın Mısır ülkesi kralı II. Ramses'e mektubunu kavrar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Mısır ülkesi kralı II. Ramses'in Hatti ülkesi kraliçesi Puduhepa'ya gönderdiği açıklar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Hatti ülkesi kralı III. Hattuşili'nin Babil kralı Kadaşman-Enlil'e gönderdiği mektubu tanımlar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Hatti ülkesi kralı III. Hattuşili'nin Ahiyawa ülkesi kralına gönderdiği mektubu (Tawagalawa mektubu) değerlendirir. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 (IV.?) Tuthalya'nın Kraliçeye (Puduhepa) mektubunu açıklar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kargamış ülkesi kralının Alalah'taki bir Hitit memuruna gönderdiği mektubu kavrar. Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 144
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,76
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.05.2025 08:31