Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
ARKEOLOJİ (PROTOHİSTORYA VE ÖNASYA ARKEOLOJİSİ) (YL) (TEZLİ) | |
Kod | ARY724 |
Ad | Hitit Devletinin Politik Antlaşma Metinleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hitit devlet antlaşmaları, genellikle siyasî olayların yoğun olarak yaşandığı büyük imparatorluk dönemine aittir. Bu antlaşmalar, Hitit devletinin politik ilişkilerini göstermesi bakımından, önemli tarihî belgeler arasında yer alır. Devlet antlaşmaları, Hitit krallarının kendileri ile aynı seviyede olan krallar ile yaptıkları paritetik (eşitlik prensibine dayanan) antlaşmalar ve vasalleri ile yaptıkları antlaşmalar şeklinde ikiye ayrılabilmektedir. Dersin amacı, Hititlerin diğer ülkelerle yaptığı antlaşma metinlerini içermektedir.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini, Hititlerin gerek içte gerekse de dış ülkelerle (Önasya’da) yapmış olduğu antlaşma metinlerinin incelenmesi ve M.Ö. 2. binde Anadolu ve Mezopotamya’nın siyasal, kültürel yapısının antlaşma metinlerinin incelenmesiyle ortaya çıkarılması oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
G. Beckman, Hittite Diplomatic Texts, Atlanta, 1996, Georgia; R.Akdoğan, “Hitit Devlet Antlaşmaları ve Huqqana Antlaşması ile İlgili Notlar”, Belkıs Dinçol ve Ali Dinçol’a Armağan (Editör:M.Alparslan, H.Peker), 2007, 27-36; S.Alp, Hitit Çağında Anadolu. Çiviyazılı ve Hiyeroglif Yazılı Kaynaklar, 2000, Ankara.
Notlar
G.Karauğuz, HİTİT KİL KİTAPLIĞINDAN SEÇMELER 2, BOĞAZKÖY ve UGARİT ÇİVİ YAZILI BELGELERİNE GÖRE HİTİT DEVLET’İNİN SİYASİ ANTLAŞMA METİNLERİ, 2018, Çizgi Kitabevi, Konya.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlk çivi yazılı antlaşmaları açıklar. |
ÖÇ02 | Hititlere ait antlaşma metinlerinin içeriklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Antlaşma metinlerinin bölümlerini sıralar. |
ÖÇ04 | Vasal antlaşmaları tanımlar. |
ÖÇ05 | Hitit ile eşit seviyedeki ülkelerle yapılan antlaşmaları değerlendirir. |
ÖÇ06 | Anadolu'nun tek metal tabletini açıklar. |
ÖÇ07 | Kadeş'te yapılan antlaşmayı analiz eder. |
ÖÇ08 | Hitit ile Mezopotmaya arasındaki antlaşmaları tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mezopotamya'daki en eski yazılı antlaşmalar | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hititlerin Anadolu'da ve Mezopotamya'da imzaladığı antlaşmalar | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hititlerin, paritetik (eşitlik prensibine dayanan) antlaşmalar ve vasalleri ile yaptıkları antlaşmalar | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kizzuwatna ülkesi ile yapılan antlaşmalar | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Şunaşşura ve II. Tuthaliya Arasındaki Antlaşma | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tarhuntaşşa ülkesi ile yapılan antlaşmalar | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kurunta ve IV. Tuthaliya Arasındaki Antlaşma | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Arzawa Ülkesi ile yapılan Antlaşmalar | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Şeha Nehri Ülkesi Manapa-Tarhunta ve II. Muršili Arasındaki Antlaşma | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Hukkana ile I. Şuppiluliuma arasındaki antlaşma | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ugarit Ülkesi antlaşmaları | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | II. Niqmaddu ve I. Šuppiluliuma Arasındaki Antlaşma | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Mısır Antlaşması II. Ramses ve III. Hattuşili Arasındaki Antlaşma (Kadeş Antlaşması) | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kaşkalar ve Bir Hitit Kralı Arasındaki Antlaşma | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |