Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR) | |
| Kod | TİB830 |
| Ad | Arapça Gramer Ekolleri |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSA ALP |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Arapça gramer okullarının farklılıklarını öğrenmek
Dersin İçeriği
Arapça gramer okulların öğretilmesi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
el-Ukberî, Ebu’l-Bekâ, et-Tebyîn an mezâhibi’l-nahviyyine’l-basriyyine ve’l-kûfiyyin, (thk: Abdurrahman b. Süleyman El-Useymin), Dâru’l-Garbi’l-İslamî, Beyrut 1986 = es-Suyûtî, Celâleddin, Bugyetü'l-vuât fî tabakâti'l-lugaviyyîne ve'n-nuhât, (thk: Muhammed Ebu'lFazl İbrahim), Dâru’l-Fikr, Beyrut 1979=ez- Zübeydî, Ebû Bekir, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn, (thk: Muhammed Ebu’l-Fazl İbrahim), Dâru’l-Maârif, Kahire 1984.
Notlar
el-Endelüsî, Ebu Hayyân, Tezkiratü’n-nuhât; es-Sirafi, Ahbarunnahviyyin ve'l-Basriyyin
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Arap gramer okullarını öğrenir |
| ÖÇ02 | Basra ekolünü öğrenir |
| ÖÇ03 | Kufe gramer okulunu öğrenir |
| ÖÇ04 | Bağdat gramer okulunu öğrenir |
| ÖÇ05 | Endülüs gramer okulunu öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 1 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 2 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Arap gramer okullarının çıkışı | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Gramer okullarının çıkış sebepleri | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Basra okulu kurucuları | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Kufe okulu kurucuları | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Basra okulu temel özellikleri | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Basra okulu dilcileri | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Kufe okulu temel özellikleri | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 9 | İsim meselesi | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 10 | Sema' meselesi | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 11 | Herşeyi alma meslesi | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 12 | Zunbûriyye Meselesi | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 13 | Mubtedâ ve Haberin Âmili | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 14 | Muzari fiil | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 15 | Kullandıkları farklı terimler | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 4 | 5 | 20 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||