Information
| Unit | INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
| BASIC ISLAMIC SCIENCES (PhD) | |
| Code | TİB830 |
| Name | Arabic Grammar Schools |
| Term | 2025-2026 Academic Year |
| Term | Spring |
| Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
| ECTS | 6 ECTS |
| National Credit | 3 National Credit |
| Teaching Language | Türkçe |
| Level | Doktora Dersi |
| Type | Normal |
| Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
| Catalog Information Coordinator | |
| Course Instructor |
The current term course schedule has not been prepared yet.
|
Course Goal / Objective
Learning the differences of Arabic grammar schools
Course Content
Teaching Arabic grammar schools
Course Precondition
None
Resources
el-Ukberî, Ebu’l-Bekâ, et-Tebyîn an mezâhibi’l-nahviyyine’l-basriyyine ve’l-kûfiyyin, (thk: Abdurrahman b. Süleyman El-Useymin), Dâru’l-Garbi’l-İslamî, Beyrut 1986 = es-Suyûtî, Celâleddin, Bugyetü'l-vuât fî tabakâti'l-lugaviyyîne ve'n-nuhât, (thk: Muhammed Ebu'lFazl İbrahim), Dâru’l-Fikr, Beyrut 1979=ez- Zübeydî, Ebû Bekir, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn, (thk: Muhammed Ebu’l-Fazl İbrahim), Dâru’l-Maârif, Kahire 1984.
Notes
el-Endelüsî, Ebu Hayyân, Tezkiratü’n-nuhât; es-Sirafi, Ahbarunnahviyyin ve'l-Basriyyin
Course Learning Outcomes
| Order | Course Learning Outcomes |
|---|---|
| LO01 | Learns Arabic grammar schools |
| LO02 | Learns the Basra school |
| LO03 | Learns Kufa school |
| LO04 | Learns Bagdat school |
| LO05 | learns Andalusian grammar school |
Relation with Program Learning Outcome
| Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
|---|---|---|---|
| PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area | 2 |
| PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research | |
| PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches | 3 |
| PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis | |
| PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill for production of new ideas | |
| PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch | 1 |
| PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area | 3 |
| PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To publish at least an academically work related to the writing of history | 2 |
| PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch | |
| PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life | 3 |
Week Plan
| Week | Topic | Preparation | Methods |
|---|---|---|---|
| 1 | Exodus of Arab grammar schools | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Reasons for leaving grammar schools | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Basra school founders | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Kufe okulu kurucuları | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Basra school basic features | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Basra school linguists | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Kufa school basic features | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Mid-Term Exam | Preparation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 9 | name issue | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 10 | hearing issue | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 11 | Taking everything | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 12 | Zunbûriyye issue | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 13 | influence for mubtada and habar | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 14 | present tense | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 15 | The different terms they use | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 16 | Term Exams | Preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Term Exams | Preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
| Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
|---|---|---|---|
| Course Related Works | |||
| Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
| Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
| Assesment Related Works | |||
| Homeworks, Projects, Others | 4 | 5 | 20 |
| Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 3 | 3 |
| Final Exam | 1 | 3 | 3 |
| Total Workload (Hour) | 138 | ||
| Total Workload / 25 (h) | 5,52 | ||
| ECTS | 6 ECTS | ||