Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İLETİŞİM ÇALIŞMALARI (DR) | |
Kod | ILEM808 |
Ad | İnsan Makine İletişimi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencileri insan-makine iletişiminin sosyal etkileri ve psikolojik etkileri üzerine ileri düzey araştırmalara hazırlamak, insanlar ve makine ortakları arasındaki ilişkilerin sosyal süreçler, algısal dinamikler ve etkileşim yoluyla nasıl ortaya çıktığına odaklanmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, insan-makine iletişiminin sosyal ve psikolojik etkilerine ilişkin ileri düzey araştırmaları kapsamaktadır. Ders, insanlar ile makine ortakları arasındaki ilişkilerin sosyal süreçler, algısal dinamikler ve etkileşim yoluyla nasıl şekillendiğini incelemektedir. İnsan-makine iletişiminin kuramsal temelleri, algı ve sosyal atıf süreçleri, etkileşim biçimleri, bireysel ve toplumsal düzeydeki psikolojik etkiler, teknolojik iletişimin toplumsal sonuçları ve insan-makine ilişkilerine dair etik tartışmalar ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Piercy & Gist-Mackey, 2021 - Automation anxieties: Perceptions about technological automation and the future of pharmacy work
Notlar
Guzman, 2018 – What is HMC anyway? Fortunati & A. Edwards, 2020 - Opening space for theoretical, methodological, and empirical issues in human-machine communication Fox & Gambino, 2021 - Relationship development with humanoid social robots: Applying interpersonal theories to human–robot interaction Guzman & Lewis, 2019 - Artificial intelligence and communication: A human–machine communication research agenda A. Edwards, 2018 – Animals, humans, and machines: Interactive implications of ontological classification Banks, 2020 – Theory of mind in social robots: Replication of five established human tests Gibbs et al., 2020 - Negotiating agency and control: Theorizing human-machine communication from a structurational perspective Contractor et al., 2011 – Multidimensional networks and the dynamics of sociomateriality: Bringing technology inside the network Dehnert, 2021 - Communication geographies of human-machine understanding: Entangled agencies, synthetic aesthetics, and machine matterings Fisher et al., 2015 – Searching for explanations: How the internet inflates estimates of internal knowledge Ringel & Ribak, 2020 - ‘Place a book and walk away’: Archival digitization as a socio-technical practice Choi et al., 2020 - Situated automation algorithmic creatures in participatory design
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan-makine iletişimini tanımlar. |
ÖÇ02 | İnsan-bilgisayar iletişimini tanımlar. |
ÖÇ03 | İnsan-makine iletişimini alanda araştırma yapar. |
ÖÇ04 | İnsan-makine etkileşimi ile ilgili konuları analiz eder. |
ÖÇ05 | İnsan-makine iletişim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ06 | İnsan-makine iletişim süreçleriyle ilgili teorileri uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Hakkında Bilgi | Ders izlencesini okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | İnsan-Makine İletişimi Nedir? | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
3 | İnsan makine iletişiminin kavramsallaştırılması | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Bilgisayarların sosyal bir aktör haline gelmesi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kullanıcı deneyimi ve teknolojik olanaklar | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Makine eylemliliği ve yapay zeka aracılı iletişimin kavramsallaştırılması | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Sosyal aktörler olarak bilgisayarların rolü | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Bilim ve Teknoloji Çalışmaları (STS) | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Artifaktlar | Ders kaynaklarını okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Politika | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Aktör-Ağ | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | İnsan-bilgisayar etkileşimi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Her Yerde ve Duygusal Hesaplama | Der kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Bilgisayarla hesaplama | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma-uygulama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma-uygulama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |