ILEM808 İnsan Makine İletişimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İLETİŞİM ÇALIŞMALARI (DR)
Kod ILEM808
Ad İnsan Makine İletişimi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencileri insan-makine iletişiminin sosyal etkileri ve psikolojik etkileri üzerine ileri düzey araştırmalara hazırlamak, insanlar ve makine ortakları arasındaki ilişkilerin sosyal süreçler, algısal dinamikler ve etkileşim yoluyla nasıl ortaya çıktığına odaklanmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, insan-makine iletişiminin sosyal ve psikolojik etkilerine ilişkin ileri düzey araştırmaları kapsamaktadır. Ders, insanlar ile makine ortakları arasındaki ilişkilerin sosyal süreçler, algısal dinamikler ve etkileşim yoluyla nasıl şekillendiğini incelemektedir. İnsan-makine iletişiminin kuramsal temelleri, algı ve sosyal atıf süreçleri, etkileşim biçimleri, bireysel ve toplumsal düzeydeki psikolojik etkiler, teknolojik iletişimin toplumsal sonuçları ve insan-makine ilişkilerine dair etik tartışmalar ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Piercy & Gist-Mackey, 2021 - Automation anxieties: Perceptions about technological automation and the future of pharmacy work

Notlar

Guzman, 2018 – What is HMC anyway? Fortunati & A. Edwards, 2020 - Opening space for theoretical, methodological, and empirical issues in human-machine communication Fox & Gambino, 2021 - Relationship development with humanoid social robots: Applying interpersonal theories to human–robot interaction Guzman & Lewis, 2019 - Artificial intelligence and communication: A human–machine communication research agenda A. Edwards, 2018 – Animals, humans, and machines: Interactive implications of ontological classification Banks, 2020 – Theory of mind in social robots: Replication of five established human tests Gibbs et al., 2020 - Negotiating agency and control: Theorizing human-machine communication from a structurational perspective Contractor et al., 2011 – Multidimensional networks and the dynamics of sociomateriality: Bringing technology inside the network Dehnert, 2021 - Communication geographies of human-machine understanding: Entangled agencies, synthetic aesthetics, and machine matterings Fisher et al., 2015 – Searching for explanations: How the internet inflates estimates of internal knowledge Ringel & Ribak, 2020 - ‘Place a book and walk away’: Archival digitization as a socio-technical practice Choi et al., 2020 - Situated automation algorithmic creatures in participatory design


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İnsan-makine iletişimini tanımlar.
ÖÇ02 İnsan-bilgisayar iletişimini tanımlar.
ÖÇ03 İnsan-makine iletişimini alanda araştırma yapar.
ÖÇ04 İnsan-makine etkileşimi ile ilgili konuları analiz eder.
ÖÇ05 İnsan-makine iletişim süreçlerini açıklar.
ÖÇ06 İnsan-makine iletişim süreçleriyle ilgili teorileri uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders Hakkında Bilgi Ders izlencesini okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 İnsan-Makine İletişimi Nedir? Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
3 İnsan makine iletişiminin kavramsallaştırılması Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Bilgisayarların sosyal bir aktör haline gelmesi Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Kullanıcı deneyimi ve teknolojik olanaklar Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Makine eylemliliği ve yapay zeka aracılı iletişimin kavramsallaştırılması Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Sosyal aktörler olarak bilgisayarların rolü Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Literatür tarama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Bilim ve Teknoloji Çalışmaları (STS) Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Artifaktlar Ders kaynaklarını okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
11 Politika Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Aktör-Ağ Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 İnsan-bilgisayar etkileşimi Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
14 Her Yerde ve Duygusal Hesaplama Der kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Bilgisayarla hesaplama Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma-uygulama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma-uygulama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 12:27