Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TÜRKÇE EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TUR701 |
Ad | Türkçe Eğitiminde Akademik Yazma ve Yayın Süreçleri I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin öğrencilere akademik yazım becerileri kazandırarak, araştırma ve yayın süreçlerini etkili bir şekilde yürütme yetkinliği sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Öğrencilere akademik yazımın temellerini öğretmeyi hedefler. Bu ders, akademik üslup, alanyazın taraması, kaynak kullanımı, atıf yapma kuralları ve etik konularına odaklanır. Öğrenciler, araştırma sorusu geliştirme, veri toplama ve analiz etme süreçleri hakkında bilgi edinirken, etkili bir makale yazım sürecini adım adım öğrenirler. Ayrıca, akademik dergilerde yayın süreci, hakemlik, revizyon ve gönderim aşamaları gibi konular da ele alınır. Öğrenciler kendi araştırma projelerini yazıp, yayıma hazırlama bilgisine sahip olurlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kara, Ö. T. (2021). Türkçe Eğitiminde Akademik Yazma ve Yayın Süreçleri Ders Notları. Adana.
Notlar
Kara, Ö. T. (2021). Türkçe Eğitiminde Akademik Yazma ve Yayın Süreçleri Ders Notları. Adana.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akademik yazım kurallarını ve etik ilkeleri konusunda bilgi sahibi olarak, intihalden kaçınma yollarını öğreneceklerdir. |
ÖÇ02 | Yazdıkları akademik metinleri eleştirel bir gözle değerlendirip, düzeltmeler yaparak yazım becerilerini geliştirebilirler. |
ÖÇ03 | Literatür taraması yaparak, ilgili konularda kaynakları değerlendirip, akademik yazında kullanılabilir hale getirebilirler. |
ÖÇ04 | Araştırma sorusu oluşturma ve hipotez geliştirme süreçlerini uygulayarak, kendi araştırma projelerini planlayabilirler. |
ÖÇ05 | Farklı akademik yazım stillerini ayırt edebilirler. |
ÖÇ06 | Öğrenciler, akademik metinlerin yapısını ve türlerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı ve Temel Kavramlar | Ders notu (1. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dersin Amacı ve İçeriği, Akademik Yazmanın Önemi | Ders notu (2. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Makale, Tez, Rapor ve Sunum Türleri | Ders Notu (3. Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Araştırmanın Aşamaları: Problem Tanımı ve Hipotez Oluşturma | Ders Notu (4. Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kaynak Bulma ve Değerlendirme | Literatür Taraması yapılacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | İlgili Çalışmaların Analizi | Literatür Taraması devam edilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İlgili Çalışmaların Analizi II | Literatür Taraması - devam edilecek 2 | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Portfolyo |
9 | Not Alma Yöntemleri | Ders Notu (5. Bölüm ) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Verimli Not Alma Teknikleri | Ders Notu (6. Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yazım Süreci: Taslak Oluşturma | Ders Notu (7. Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Yazım Süreci: Yazım Kuralları ve Dil Bilgisi | Ders Notu (8. Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Doğru Alıntı Yapma Yöntemleri | Ders Notu (9. Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Farklı Atıf Stilleri (APA, MLA, Chicago vb.) | Ders Notu (10. Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Örnek Akademik Yayın Yazma Uygulaması | Ders Notu (11. Bölüm) | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |