YLEM501 Endüstride Yalın Yaklaşımlarla Operasyonel Mükemmellik

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ (YL)
Kod YLEM501
Ad Endüstride Yalın Yaklaşımlarla Operasyonel Mükemmellik
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Müfide NARLI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, yalın üretim sistemi ile ilgili temel kavram, teknik, yöntem ve araçlarını tanıtmaktır. Böylece öğrencilerin uygulamalı olarak; yalın üretim felsefesinin, yalın üretim temel prensiplerinin, israf ve çeşitlerinin, değer akışı haritalandırma, OEE, sürekli iyileştirme, 5S, SMED, TPM, JIT, kanban vb. teknikleri öğrenerek üretimde verimlilik artışının nasıl sağlanacağını öğrenmeleridir.

Dersin İçeriği

• Üretim ve üretim tipleri, • Üretim sistemlerinin sınıflandırılması, • Yalın üretim düşüncesinin temelleri, • Yalın üretimin tanımı, • Yalın üretimin tarihsel gelişimi, temel prensipleri ve karakteristikleri, • İsraf tanımı ve çeşitleri, • Toplam ekipman verimliliği (OEE), • Değer akış haritalama, • Tam zamanında üretim, • Kanban ve çekme sistemi, • Tek parça akışı, • Dengeli üretim, • SMED (Bir Dakikada Kalıp Değiştirme), • İş istasyonu tasarımı, ergonomi, 5S, • Sürekli iyileştirme

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Quality Management for Organizational Excellence: Introduction to Total Quality David L. Goetsch, Stanley B. Davis

Notlar

Ders notları,konu ile ilgili makaleler ve sunumlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Değer ve israf kavramlarını öğrenir ve üretim sahasında israfı görebilir.
ÖÇ02 Geleneksel üretim ile yalın üretim arasındaki farkı bilir.
ÖÇ03 Yalın üretim felsefesi içerisindeki öğeleri tanır.
ÖÇ04 Bir üretimde hangi aktivitelerin katma değer sağladığını, hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir.
ÖÇ05 Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir.
ÖÇ06 Yalın teknikleri kullanarak işletmelerde problemleri çözebilir.
ÖÇ07 Yalın üretim araçlarının üretim sahasında hangi alanlarda kullanılacağını öğrenir.
ÖÇ08 Sürekli iyileştirmeyi kültürünün fabrikalarda nasıl oluşturulacağını öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapar, alanla ilgili bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bu bilgiyi değerlendirir, yorumlayıp uygular. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endüstri Mühendisliğindeki güncel teknik ve yöntemler ve bunların sınırları için detaylı bilgi sahibi olmak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endüstri Mühendisliği alanındaki güncel değişiklikleri ve uygulamaları takip eder ve gerektiğinde bu yenilikleri inceler ve öğrenir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilme/önerebilme, sistem, parça veya süreç tasarımları için yeni çözümler önerebilme yeteneğine sahip olma 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Endüstri Mühendisliği problemlerini tasarlayabilme, problemlerin çözümü için yeni yöntemler geliştirebilme ve uygulayabilme
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik modelleme ve deneysel araştırma kurma ve uygulama becerisi ve bu süreçte ortaya çıkan karmaşık konuları analiz etme/çözme
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çok disiplinli takımlarda çalışma, liderlik rolü ve sorumluluk alma ve karmaşık problemlere çözümler geliştirme
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sınırlı kaynakları kullanarak bilgiyi bilimsel metotlarla tamamlayabilme ve uygulayabilme becerisi ve kendi alanındaki bilgilerle çeşitli disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı iletişim için en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde yabancı dil kullanabilme
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Araştırma bulgularını ulusal ve uluslararası ortamlarda sözlü veya yazılı olarak sistematik ve açık bir şekilde sunabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması süreçlerinde ve mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurma


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yalın Üretim Yaklaşımı Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Yalın Üretim Temel Kavramlar ve İsraf Türleri Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 İş Etüdü Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Toplam Ekipman Verimliliği (OEE) Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Değer Akış Haritalama (Mevcut Durum) Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Değer Akış Haritalama (Mevcut Durum ve Gelecek Durum) Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Kaizen Kavramı(Sürekli İyileştirme) Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sürekli İyileştirme Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Yerinde Kalite ve FMEA Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 İş İstasyonu Tasarımı, Ergonomi, 5S ve Görsel Yönetim Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 MRP, Kanban, Kapasite Planlama, Heijunka Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Sürekli Akış Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 SMED Yöntemi Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Yalın Felsefeye Genel Bakış Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 21 21
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 03:50