Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ (YL) | |
Kod | YLEM501 |
Ad | Endüstride Yalın Yaklaşımlarla Operasyonel Mükemmellik |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Müfide NARLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yalın üretim sistemi ile ilgili temel kavram, teknik, yöntem ve araçlarını tanıtmaktır. Böylece öğrencilerin uygulamalı olarak; yalın üretim felsefesinin, yalın üretim temel prensiplerinin, israf ve çeşitlerinin, değer akışı haritalandırma, OEE, sürekli iyileştirme, 5S, SMED, TPM, JIT, kanban vb. teknikleri öğrenerek üretimde verimlilik artışının nasıl sağlanacağını öğrenmeleridir.
Dersin İçeriği
• Üretim ve üretim tipleri, • Üretim sistemlerinin sınıflandırılması, • Yalın üretim düşüncesinin temelleri, • Yalın üretimin tanımı, • Yalın üretimin tarihsel gelişimi, temel prensipleri ve karakteristikleri, • İsraf tanımı ve çeşitleri, • Toplam ekipman verimliliği (OEE), • Değer akış haritalama, • Tam zamanında üretim, • Kanban ve çekme sistemi, • Tek parça akışı, • Dengeli üretim, • SMED (Bir Dakikada Kalıp Değiştirme), • İş istasyonu tasarımı, ergonomi, 5S, • Sürekli iyileştirme
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Quality Management for Organizational Excellence: Introduction to Total Quality David L. Goetsch, Stanley B. Davis
Notlar
Ders notları,konu ile ilgili makaleler ve sunumlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Değer ve israf kavramlarını öğrenir ve üretim sahasında israfı görebilir. |
ÖÇ02 | Geleneksel üretim ile yalın üretim arasındaki farkı bilir. |
ÖÇ03 | Yalın üretim felsefesi içerisindeki öğeleri tanır. |
ÖÇ04 | Bir üretimde hangi aktivitelerin katma değer sağladığını, hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir. |
ÖÇ05 | Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir. |
ÖÇ06 | Yalın teknikleri kullanarak işletmelerde problemleri çözebilir. |
ÖÇ07 | Yalın üretim araçlarının üretim sahasında hangi alanlarda kullanılacağını öğrenir. |
ÖÇ08 | Sürekli iyileştirmeyi kültürünün fabrikalarda nasıl oluşturulacağını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapar, alanla ilgili bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bu bilgiyi değerlendirir, yorumlayıp uygular. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliğindeki güncel teknik ve yöntemler ve bunların sınırları için detaylı bilgi sahibi olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanındaki güncel değişiklikleri ve uygulamaları takip eder ve gerektiğinde bu yenilikleri inceler ve öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilme/önerebilme, sistem, parça veya süreç tasarımları için yeni çözümler önerebilme yeteneğine sahip olma | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Endüstri Mühendisliği problemlerini tasarlayabilme, problemlerin çözümü için yeni yöntemler geliştirebilme ve uygulayabilme | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik modelleme ve deneysel araştırma kurma ve uygulama becerisi ve bu süreçte ortaya çıkan karmaşık konuları analiz etme/çözme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok disiplinli takımlarda çalışma, liderlik rolü ve sorumluluk alma ve karmaşık problemlere çözümler geliştirme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınırlı kaynakları kullanarak bilgiyi bilimsel metotlarla tamamlayabilme ve uygulayabilme becerisi ve kendi alanındaki bilgilerle çeşitli disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı iletişim için en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde yabancı dil kullanabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Araştırma bulgularını ulusal ve uluslararası ortamlarda sözlü veya yazılı olarak sistematik ve açık bir şekilde sunabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması süreçlerinde ve mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yalın Üretim Yaklaşımı | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Yalın Üretim Temel Kavramlar ve İsraf Türleri | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | İş Etüdü | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Toplam Ekipman Verimliliği (OEE) | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Değer Akış Haritalama (Mevcut Durum) | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Değer Akış Haritalama (Mevcut Durum ve Gelecek Durum) | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kaizen Kavramı(Sürekli İyileştirme) | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sürekli İyileştirme | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Yerinde Kalite ve FMEA | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | İş İstasyonu Tasarımı, Ergonomi, 5S ve Görsel Yönetim | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | MRP, Kanban, Kapasite Planlama, Heijunka | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Sürekli Akış | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | SMED Yöntemi | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Yalın Felsefeye Genel Bakış | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 21 | 21 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |