Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ANATOMİ (DR) | |
Kod | ANA605 |
Ad | Tıbbi Görüntülemede Yapay Zeka Destekli Morfometrik Analiz |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HÜSEYİN ERDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, MRG, BT ve diğer tıbbi görüntüleme yöntemleri kullanılarak morfometrik analizlerin nasıl yapıldığını öğretmeyi amaçlar. Yapay zeka destekli ölçüm teknikleri, anatomik veri analizi ve klinik görüntüleme süreçleri ele alınarak, modern dijital anatomi yöntemleri hakkında bilgi verilir.
Dersin İçeriği
Bu ders, tıbbi görüntüleme teknikleri ile elde edilen verilerin anatomik analizini ve yapay zeka destekli ölçüm süreçlerini incelemeyi hedefler. Öğrenciler, MRG, BT ve dijital modelleme yöntemlerini kullanarak morfometrik değerlendirme yapmayı öğrenir. Yapay zeka destekli veri analizi, otomatik segmentasyon, ölçüm algoritmaları ve klinik uygulamalarla desteklenir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Güncel makaleler ve online kaynaklar 2. Dijital Anatomi ve 3D Modelleme Kaynakları 3. Dere Anatomi Atlası ve Ders Kitabı 4. Dere Atlaslı Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji
Notlar
Ek okumalar ders kapsamında verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi görüntüleme tekniklerini (MRG, BT, ultrason vb.) tanımlar ve morfometrik analizde nasıl kullanıldığını açıklar. |
ÖÇ02 | Görüntüleme verilerini işleyerek yapay zeka destekli anatomik analiz süreçlerini uygular. |
ÖÇ03 | Anatomik yapıları ölçmek için dijital modelleme tekniklerini kullanır. |
ÖÇ04 | Tıbbi görüntüleme yöntemleri ile elde edilen verileri klinik morfometrik analiz açısından değerlendirir. |
ÖÇ05 | Yapay zeka algoritmaları ve otomatik segmentasyon teknikleri ile anatomik ölçümler yapar. |
ÖÇ06 | Farklı görüntüleme tekniklerinin avantajlarını ve sınırlamalarını analiz eder. |
ÖÇ07 | Veri analizi yöntemlerini kullanarak morfometrik ölçümlerin bilimsel araştırmalarda nasıl değerlendirildiğini açıklar. |
ÖÇ08 | Dijital anatomi ve tıbbi görüntüleme teknolojilerinin gelecekteki klinik ve araştırma alanlarındaki potansiyel etkilerini tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi görüntüleme tekniklerine giriş: MRG, BT | Temel radyoloji ve anatomi kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Morfometrik analiz ve temel kavramlar | Morfometri literatürü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Dijital modelleme ve 3D görüntüleme teknikleri | Dijital anatomi kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yapay zeka destekli görüntü işleme ve analiz | Makine öğrenmesi ve veri analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Otomatik segmentasyon teknikleri ve ölçüm algoritmaları | Görüntü işleme üzerine makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Morfometrik analizde hata kaynakları ve doğruluk değerlendirmesi | Veri analizi ve istatistik kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Klinik tıp ve biyomedikal araştırmalarda morfometri kullanımı | Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
9 | Nöroanatomi ve morfometrik analiz: Beyin ve omurilik yapıları | Nöroanatomi atlasları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kas-iskelet sistemi morfometrisi | 3D modelleme üzerine çalışmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Kraniyal ve vasküler morfometri | Klinik anatomi kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Morfometrik analiz verilerinin bilimsel araştırmalarda kullanımı | Bilimsel veri tabanları taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrenci sunumları: Yapay zeka destekli görüntüleme analizleri | Proje hazırlıkları | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Modern ve geleneksel morfometrik ölçüm yöntemlerinin karşılaştırılması | Güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Genel tekrar ve vaka analizleri | Tüm konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |