Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE220 |
Ad | Yeni Türk Edebiyatı IV |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Servet-i Fünun dönemi roman ve öyküsü hakkında bilgi vermek, değerlendirmelerde bulunmaktır.
Dersin İçeriği
Serveti Fünun nesri hakkında genel bilgi, Serveti Fünun romanı hakkında genel bilgi, Hikaye (Halit Ziya Uşaklıgil), Romantik ve realist ekol tanımları, Mai ve Siyah (Halit Ziya Uşaklıgil), Aşk-ı Memnu (Halit Ziya Uşaklıgil), Halit Ziya Uşaklıgilin romancılığı , Eylül (Mehmet Rauf), dönem romanları ve yazarları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Halit Ziya Uşaklıgil- Hikaye Halit Ziya Uşaklıgil- Mai ve Siyah Halit Ziya Uşaklıgil- Aşk-ı Memnu Mehmet Rauf- Eylül
Notlar
Halit Ziya Uşaklıgil- Hikaye Halit Ziya Uşaklıgil- Mai ve Siyah Halit Ziya Uşaklıgil- Aşk-ı Memnu Mehmet Rauf- Eylül
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dönem sanatçılarının romantizme ve realizme bakış açısını tanır. |
ÖÇ02 | Edebi eserlerde dönemin sosyal ve kültürel hayatının izlerini yorumlar. |
ÖÇ03 | Halit Ziya Uşaklıgilin romancılığını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Mehmet Raufun romancılığını ve ilk psikolojik roman denemesini tanır. |
ÖÇ05 | Servet-i Fünun romanını içerik ve teknik açıdan ilk eserlerle karşılaştırır. |
ÖÇ06 | Romantizm ve realizm akımlarını kuramsal çerçevede değerlendirir. |
ÖÇ07 | Teknik ve içerik açıdan Türk Romanındaki değişimi kavrar. |
ÖÇ08 | Dönem romanları ve yazarları üzerine genel bir değerlendirme yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Servet-i Fünun nesri hakkında genel bilgi. | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Servet-i Fünun romanı hakkında genel bilgi. | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Hikaye (Halit Ziya Uşaklıgil). | Halit Ziya Uşaklıgilin Hikaye adlı eseri okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Romantik ve realist ekol tanımları. | Türk Dili Yazın Akımları Özel Sayısı S:59-68, 97-119 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Romantizm-realizm tartışmaları. | İlgili makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Mai ve Siyah (Halit Ziya Uşaklıgil) I | Mai ve Siyah (Halit Ziya Uşaklıgil) romanı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Mai ve Siyah (Halit Ziya Uşaklıgil) II | İlgili makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aşk-ı Memnu (Halit Ziya Uşaklıgil) I | Aşk-ı Memnu (Halit Ziya Uşaklıgil) romanı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Aşk-ı Memnu (Halit Ziya Uşaklıgil) II | Eserin dizi uyarlamaları üzerine sunu ve tartışmalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Halit Ziya Uşaklıgilin romancılığı üzerine genel bir değerlendirme. | İlgili makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Eylül (Mehmet Rauf) I | Eylül (Mehmet Rauf) romanı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Eylül (Mehmet Rauf) II | İlgili makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Uygulama I (Dönem romanları ve yazarları üzerine genel bir değerlendirme I) | İlgili makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Uygulama II (Dönem romanları ve yazarları üzerine genel bir değerlendirme II) | İlgili makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |