Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ANATOMİ (DR) | |
Kod | ANA607 |
Ad | Periferik Sinir Hasarı Modelleri ve Rejeneratif Yaklaşımlar |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HÜSEYİN ERDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, periferik sinir sisteminin deneysel hasar ve rejenerasyon süreçlerini teorik düzlemde öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler; sinir dokusunun anatomik yapısı, deneysel modeller, fonksiyonel değerlendirme yöntemleri ve rejeneratif ajanlar hakkında güncel bilgileri tartışır. Böylece ileri akademik araştırmalar veya literatür incelemelerinde kullanabilecekleri bir altyapı kazanırlar.
Dersin İçeriği
Bu ders, deneysel sinir hasar modellerini ve sinir rejenerasyonu süreçlerini teorik olarak ele alır. Sinir hasarlarının türleri, fonksiyonel değerlendirme yöntemleri, histolojik ve biyokimyasal analizler kuramsal düzeyde incelenir. Nörotrofik faktörlerin sinir iyileşmesine etkileri tartışılır. Deneysel çalışmaların istatistiksel analizi ve bilimsel raporlama süreçleri öğretilir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Güncel makaleler ve online kaynaklar 2. Dere Anatomi Atlası ve Ders Kitabı 3. Dere Atlaslı Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji
Notlar
Ek okumalar ders kapsamında verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Periferik sinir sisteminin anatomik yapısını ve histolojik özelliklerini teorik düzeyde açıklar. |
ÖÇ02 | Deneysel sinir hasar modellerini ve rejenerasyon süreçlerini sınıflandırır. |
ÖÇ03 | Sinir hasarlarının fonksiyonel sonuçlarını ve değerlendirme yöntemlerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Histolojik ve biyokimyasal analizlerin temel ilkelerini ve kullanım alanlarını tanımlar. |
ÖÇ05 | Nörotrofik faktörlerin sinir rejenerasyonundaki potansiyel rollerini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Deneysel nöroanatomi çalışmalarında kullanılan veri analizi ve istatistik yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Bilimsel araştırmalarda literatür taraması yaparak güncel çalışmaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
ÖÇ08 | Sinir rejenerasyonu ve deneysel nöroanatomi konularında akademik araştırma ve proje geliştirme becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve periferik sinir sistemine giriş | Temel anatomi okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Periferik sinir hasar türleri ve deneysel modeller | Güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sinir rejenerasyonu: Mekanizmalar ve teorik yaklaşımlar | Seçilmiş tez ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Deneysel sinir hasar modellerinin sınıflandırılması | İlgili literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sinir hasarlarının fonksiyonel sonuçları ve değerlendirme yöntemleri | Güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Histolojik analiz yöntemleri (ışık ve elektron mikroskobu) | Temel doku bilim kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Biyokimyasal analizler: Oksidatif stres ve antioksidan belirteçler | Güncel biyokimya çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
9 | Nörotrofik faktörlerin etkileri | Güncel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Deneysel çalışmalarda veri analizi ve istatistiksel değerlendirme | Veri analizi ve istatistik kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Bilimsel makale okuma ve literatür tarama teknikleri | Akademik yazım kılavuzları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Deneysel nöroanatomi çalışmalarında etik ilkeler | Araştırma etiği yönergeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Klinik ve deneysel sinir çalışmaları arasındaki ilişki | Vaka raporları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Güncel literatür sunumları ve akademik tartışmalar | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel tekrar ve soru-cevap | Tüm konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |