Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE405 |
Ad | Dini-tasavvufi Halk Edebiyatı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYHAN KARAKAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Dini Tasavvufi halk edebiyatının oluşumunu ve gelişim sürecini yetiştirdiği temsilciler ışığında kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Dini tasavvufi halk edebiyatının gelişim süreci ve yüzyıllara göre başlıca temsilcileri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ARTUN, Erman (2012), Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatı Metin Tahlilleri, Karahan Yay., Adana. ARTUN, Erman (2009), Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatı, Karahan Yay, Adana. TATCI, Mustafa (2008), Yunus Emre Külliyatı (I-VI), H yay, KAYA, Doğan (2000), Aşık Edebiyatı Araştırmaları, Kitapevi Yay. İstanbul. Erdoğan, Kemal (2008). Niyazi-i Mısri Divanı, Akçağ Yay.
Notlar
Abdurrahman Güzel, Dini Tasavvufi Türk Edebiyatı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslamiyet öncesi inanç sistemlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Dini tasavvufi Türk edebiyatının başlangıcı kabul edilen Ahmed Yesevi döneminin özelliklerini yorumlar. |
ÖÇ03 | Tasavvufun doğuşunu ve gelişim sürecini yorumlar. |
ÖÇ04 | Tasavvufun kaynaklarını açıklar. |
ÖÇ05 | Tasavvufi akımları değerlendirir. |
ÖÇ06 | Anadolu halk sufiliği geleneğini açıklar. |
ÖÇ07 | Tasavvufun sosyal yaşama ve sanata etkisini değerlendirir. |
ÖÇ08 | Dini-Tasavvufi halk edebiyatının Anadoludaki gelişimini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasavvuf kavramı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
2 | Türklerde tasavvufi anlayışın başlangıcı ve özellikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
3 | İslamiyet öncesi inanç sistemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tasavvufun kökeni ve kaynakları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Tasavvuf teorileri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Tasavvuf edebiyatının başlaması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Anadolu halk sufiliği geleneği | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tasavvufun Anadoluya taşınması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Dini-tasavvufi halk edebiyatı zümreleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Dini-tasavvufi halk edebiyatının genel özellikleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Dini-Destani metinler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
13 | Menakıbnameler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Destani tarihler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Uygulama (Tasavvuf konulu metinler) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |