Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE463 |
Ad | Eski Türk Edebiyatında Mesnevi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı mesnevi nazım şekliyle birlikte eski Türk edebiyatına özgü Leyla ve Mecnun, Yusuf u Züleyha gibi belli başlı mesnevilerin incelenerek tanıtılması, karşılaştırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeri mesnevinin genel özelliklerini, önemli mesnevi yazarlarını ve mesnevilerini öğretmektir. Bununla birlikte öğrenci kolaylıkla mesnevileri değerlendirebilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul. Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları. T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara. M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. Amil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, Kitabevi, İstanbul 1999. Şentürk, A.- Kartal, (2006), Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi.
Notlar
İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul. Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları. T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara. M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. Amil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, Kitabevi, İstanbul 1999. Şentürk, A.- Kartal, (2006), Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri okur. |
ÖÇ02 | Klâsik Türk edebiyatına özgü şiirleri aruz vezniyle rahatça okur. |
ÖÇ03 | Türk edebiyatında mesnevinin tarihi gelişimini inceler. |
ÖÇ04 | Mesnevi çeşitlerini ayırt eder. |
ÖÇ05 | Leyla ve Mecnun mesnevisini okur. |
ÖÇ06 | Leyla ve Mecnun mesnevisinin konusunu ve karakterlerini degerlendirir. |
ÖÇ07 | Mesnevi bölümlerini tespit eder. |
ÖÇ08 | Mesnevileri "zaman" kavramı yönüyle değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mesnevi, Tarihî Gelişimi, Fuzûlî, Leyla vü Mecnun (Okunması için duyuru) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mesnevilerin Şekil Özellikleri (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Mesnevilerin Düzenleniş Biçimi (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Giriş Bölümü (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | Konunun İşlendiği Bölüm (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Konularına Göre Mesnevi Çeşitleri (Leyla ve Mecnun´un konusu) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Mesnevilerin Bitiş Bölümü (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynakların Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mesnevilerde Olaylar (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
10 | Mesnevi Kişileri (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Mesnevilerde Zaman (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Mesnevilerde Görülen Motifler (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Mesnevilerde Yer Alan Başlıklar (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Mesnevilerin Dili ve Anlatımı I (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Mesnevilerin Dili ve Anlatımı II (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) | İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakların Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakların Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |