Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE413 |
Ad | Çağdaş Türk Edebiyatında Eleştiri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Çağdaş Türk edebiyatında edebi bir tür olarak eleştirinin seyrini incelemek, dönemin eleştirmenlerini tanıtmak, kullandıkları eleştirel yöntemler hakkında bilgi vermek ve dönemin süreli yayınlarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği edebi bir tür olarak eleştiri kapsamında öznel eleştirinin, yeni eleştirinin, Türk edebiyatında şiir eleştirisinin ve eleştirmenlerinin örnek metinler doğrultusunda sınırlarını belirlemektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri III, Dergah Yayınları, İstanbul, 1994 Hüseyin Cöntürk, Çağının Eleştirisi I-II, YKY, 2006 Mehmet Rifat, Bizim Eleştirmenlerimiz, Türkiye İş Bankası, İstanbul, 2008 Abdullah Şengül, Edebi Eleştiri, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2007 Filloux, Carloni (Çev. Tahsin Yücel), Eleştiri Kuramları, Multilinguer Yayınları, İstanbul, 2000
Notlar
Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri III, Dergah Yayınları, İstanbul, 1994 Hüseyin Cöntürk, Çağının Eleştirisi I-II, YKY, 2006 Mehmet Rifat, Bizim Eleştirmenlerimiz, Türkiye İş Bankası, İstanbul, 2008 Abdullah Şengül, Edebi Eleştiri, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2007 Filloux, Carloni (Çev. Tahsin Yücel), Eleştiri Kuramları, Multilinguer Yayınları, İstanbul, 2000
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çağdaş Türk edebiyatında kullanılan eleştirel yöntemleri açıklar. |
ÖÇ02 | Dönemin eleştirmenlerini söyler. |
ÖÇ03 | Süreli yayın-eleştiri ilişkisinin önemini ayırt eder. |
ÖÇ04 | Dönemle ilgili kaynakça bilgisini geliştirir. |
ÖÇ05 | Örnek metinleri analiz eder. |
ÖÇ06 | Türk edebiyatında şiir eleştirmenlerini söyler. |
ÖÇ07 | Eleştiri metodlarını kullanır. |
ÖÇ08 | Şiir eleştirisi hakkında bilgi sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Edebi bir tür olarak eleştiri I | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Edebi bir tür olarak eleştiri II | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eleştiri ve şiir | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Öznel eleştiri ve şiir I | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Öznel eleştiri ve şiir II | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Örnek metinlerin değerlendirilmesi I | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Örnek metinlerin değerlendirilmesi II | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yeni eleştiri ve şiir I | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yeni eleştiri ve şiir II | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Örnek metinlerin değerlendirilmesi III | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Örnek metinlerin değerlendirilmesi IV | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türk edebiyatında şiir eleştirisi ve eleştirmenler | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dönemin eleştiri anlayışının değerlendirilmesi I | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dönemin eleştiri anlayışının değerlendirilmesi II | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynak kitaplardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |