Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ANATOMİ (DR) | |
Kod | ANA608 |
Ad | Deneysel Medulla Spinalis Hasarı Modelleri ve Sinir Onarımı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HÜSEYİN ERDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, deneysel medulla spinalis (omurilik) hasar modellerini ve sinir onarım mekanizmalarını teorik olarak incelemeyi amaçlar. Medulla spinalis travmalarının anatomik ve histolojik etkileri, deneysel model türleri (kesik, crush, kontüzyon vb.), motor fonksiyon iyileşmesi, rejeneratif tedaviler ve klinik yansımaları ele alınır. Ders, hasar mekanizmaları ve sinir rejenerasyonunun temel ilkeleri ile klinik translasyon sürecini ve mevcut terapötik stratejileri değerlendirmeye de yoğunlaşır.
Dersin İçeriği
Bu ders, deneysel medulla spinalis hasarı modellerinin anatomik, histolojik ve fizyolojik etkilerini analiz ederek, sinir onarım süreçlerini teorik düzlemde ele alır. Medulla spinalis’te meydana gelen hasarların deneysel hayvan modellerinde nasıl incelendiği, sinir rejenerasyonunu destekleyen biyolojik ve farmakolojik ajanlar, doku mühendisliği ve gen terapisi gibi yenilikçi yaklaşımlar tartışılır. Dersin sonunda, deneysel modellerden elde edilen bulguların klinik uygulamalara nasıl aktarıldığı üzerine değerlendirmeler yapılır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Güncel makaleler ve online kaynaklar 2. Dere Anatomi Atlası ve Ders Kitabı 3. Dere Atlaslı Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji
Notlar
Ek okumalar ders kapsamında verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medulla spinalis’in anatomisini ve hasara bağlı değişiklikleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Medulla spinalis yaralanmaları için kullanılan deneysel modelleri sınıflandırır ve karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Medulla spinalis hasarının hücresel ve histopatolojik etkilerini açıklar. |
ÖÇ04 | Medulla spinalis rejenerasyonu üzerine çalışan biyolojik ve farmakolojik ajanların mekanizmalarını değerlendirir. |
ÖÇ05 | Deneysel bulguların klinik nörolojik rehabilitasyon süreçlerine nasıl aktarıldığını analiz eder. |
ÖÇ06 | Gen terapisi, kök hücre tedavisi ve biyomalzemeler gibi rejeneratif yaklaşımları tartışır. |
ÖÇ07 | Güncel literatür taraması yaparak deneysel sinir rejenerasyonu konusundaki akademik gelişmeleri takip eder. |
ÖÇ08 | Omurilik hasarları ile ilgili bilimsel çalışmaları kritik bir bakış açısıyla değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Medulla spinalis’in anatomisi ve fizyolojisi | Temel nöroanatomi kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Medulla spinalis yaralanmaları: Sınıflandırma ve patofizyoloji | Güncel makaleler, vaka raporları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Deneysel medulla spinalis hasarı modelleri: Kesi, crush, kontüzyon | Deneysel nöroanatomi kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Hasar sonrası hücresel değişiklikler: Glial skar, nöronal dejenerasyon | Sinir sistemi histolojisi kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Motor fonksiyon kaybı ve deneysel değerlendirme yöntemleri | Fonksiyonel nöroanatomi kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sinir rejenerasyonu: Mekanizmalar ve engelleyici faktörler | Sinir onarımı literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Biyomalzemeler, kök hücre ve gen terapisi yaklaşımları | Rejeneratif tıp kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
9 | Medulla spinalis hasarı üzerine farmakolojik tedaviler | Güncel farmakoloji makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Klinik vakalar ve translasyonel sinir rejenerasyonu | Klinik nöroanatomi kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Medulla spinalis hasarında rehabilitasyon stratejileri | Nörolojik rehabilitasyon kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Güncel literatür taraması ve deneysel sinir rejenerasyonu çalışmaları | Bilimsel veri tabanları taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Öğrenci sunumları: Deneysel medulla spinalis hasarı ve sinir onarımı | Proje hazırlıkları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kişisel deneyimlerin tartışılması | Tüm konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar ve vaka analizleri | Tüm konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |