ANA608 Deneysel Medulla Spinalis Hasarı Modelleri ve Sinir Onarımı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
ANATOMİ (DR)
Kod ANA608
Ad Deneysel Medulla Spinalis Hasarı Modelleri ve Sinir Onarımı
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. HÜSEYİN ERDEM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, deneysel medulla spinalis (omurilik) hasar modellerini ve sinir onarım mekanizmalarını teorik olarak incelemeyi amaçlar. Medulla spinalis travmalarının anatomik ve histolojik etkileri, deneysel model türleri (kesik, crush, kontüzyon vb.), motor fonksiyon iyileşmesi, rejeneratif tedaviler ve klinik yansımaları ele alınır. Ders, hasar mekanizmaları ve sinir rejenerasyonunun temel ilkeleri ile klinik translasyon sürecini ve mevcut terapötik stratejileri değerlendirmeye de yoğunlaşır.

Dersin İçeriği

Bu ders, deneysel medulla spinalis hasarı modellerinin anatomik, histolojik ve fizyolojik etkilerini analiz ederek, sinir onarım süreçlerini teorik düzlemde ele alır. Medulla spinalis’te meydana gelen hasarların deneysel hayvan modellerinde nasıl incelendiği, sinir rejenerasyonunu destekleyen biyolojik ve farmakolojik ajanlar, doku mühendisliği ve gen terapisi gibi yenilikçi yaklaşımlar tartışılır. Dersin sonunda, deneysel modellerden elde edilen bulguların klinik uygulamalara nasıl aktarıldığı üzerine değerlendirmeler yapılır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. Güncel makaleler ve online kaynaklar 2. Dere Anatomi Atlası ve Ders Kitabı 3. Dere Atlaslı Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji

Notlar

Ek okumalar ders kapsamında verilecektir.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Medulla spinalis’in anatomisini ve hasara bağlı değişiklikleri tanımlar.
ÖÇ02 Medulla spinalis yaralanmaları için kullanılan deneysel modelleri sınıflandırır ve karşılaştırır.
ÖÇ03 Medulla spinalis hasarının hücresel ve histopatolojik etkilerini açıklar.
ÖÇ04 Medulla spinalis rejenerasyonu üzerine çalışan biyolojik ve farmakolojik ajanların mekanizmalarını değerlendirir.
ÖÇ05 Deneysel bulguların klinik nörolojik rehabilitasyon süreçlerine nasıl aktarıldığını analiz eder.
ÖÇ06 Gen terapisi, kök hücre tedavisi ve biyomalzemeler gibi rejeneratif yaklaşımları tartışır.
ÖÇ07 Güncel literatür taraması yaparak deneysel sinir rejenerasyonu konusundaki akademik gelişmeleri takip eder.
ÖÇ08 Omurilik hasarları ile ilgili bilimsel çalışmaları kritik bir bakış açısıyla değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Medulla spinalis’in anatomisi ve fizyolojisi Temel nöroanatomi kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Medulla spinalis yaralanmaları: Sınıflandırma ve patofizyoloji Güncel makaleler, vaka raporları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Deneysel medulla spinalis hasarı modelleri: Kesi, crush, kontüzyon Deneysel nöroanatomi kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Hasar sonrası hücresel değişiklikler: Glial skar, nöronal dejenerasyon Sinir sistemi histolojisi kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Motor fonksiyon kaybı ve deneysel değerlendirme yöntemleri Fonksiyonel nöroanatomi kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Sinir rejenerasyonu: Mekanizmalar ve engelleyici faktörler Sinir onarımı literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Biyomalzemeler, kök hücre ve gen terapisi yaklaşımları Rejeneratif tıp kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınav hazırlıkları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Sözlü Sınav
9 Medulla spinalis hasarı üzerine farmakolojik tedaviler Güncel farmakoloji makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Klinik vakalar ve translasyonel sinir rejenerasyonu Klinik nöroanatomi kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Medulla spinalis hasarında rehabilitasyon stratejileri Nörolojik rehabilitasyon kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Güncel literatür taraması ve deneysel sinir rejenerasyonu çalışmaları Bilimsel veri tabanları taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Öğrenci sunumları: Deneysel medulla spinalis hasarı ve sinir onarımı Proje hazırlıkları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Kişisel deneyimlerin tartışılması Tüm konular Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel tekrar ve vaka analizleri Tüm konular Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlıkları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlıkları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 143
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,72
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 05.05.2025 09:52