Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ANATOMİ (DR) | |
Kod | ANA609 |
Ad | Medulla Spinalis Anatomisi, Bağlantıları ve Lezyonları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EMİNE DÖNDÜ KIZILKANAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Medulla spinalis’i oluşturan yapıların ayrıntılı biçimde incelenmesini sağlamaktır. Öğrencilerin, medulla spinalis iç yapısı, çeşitli bölgelerdeki yapısal farkları, spinal refleks mekanizmaları, inen ve yükselen yolları ayırt etmesi, klinik olgularda sinir lezyonlarının anatomik temellerini açıklaması ve ilgili literatürü yorumlaması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ders, medulla spinalisin yapısı ve fonksiyonları, inen ve yükselen yolların kavranması ve medulla spinalis zedelenmesinde ortaya çıkan değişiklikleri ayırt etmeyi amaçlar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Güncel makaleler ve online kaynaklar 2. Atlaslı Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji
Notlar
Derslerle ilgili ek okumalar ders kapsamında verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medulla spinalis’i oluşturan yapıları ayrıntılı olarak açıklar. |
ÖÇ02 | Medulla spinalis iç yapısını tanımlar. |
ÖÇ03 | Spinal refleks mekanizmalarını tanımlar. |
ÖÇ04 | İnen ve yükselen yolları tanımlar. |
ÖÇ05 | Klinik vakalar üzerinden medulla spinalis zedelenmesinde olan değişiklikleri tartışır. |
ÖÇ06 | Literatürdeki medulla spinalis ile ilgili güncel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. |
ÖÇ07 | Medulla spinalis ile ilgili bir araştırma raporunu kurallara uygun olarak yazar. |
ÖÇ08 | Akademik araştırmalarda medulla spinalis bilgisini etkin kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, Medulla spinalis’e genel bakış | Temel anatomi ve nöroanatomi gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Medulla spinalis iç yapısı | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Medulla spinalisin çeşitli bölgelerdeki yapısal farkları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Medulla spinalis gri cevher yapısı | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kas reseptörleri | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Spinal refleks mekanizmaları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Üst motor ve alt motor nöron kavramı, Tractus corticospinalis | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Tractus corticospinalis dalları, üst ve alt motor nöron felci | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ekstrapiramidal inen yollar ve lezyonları | Online kaynaklar İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Arka kordon sistemi | Literatür taraması İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi Güncel va | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bilinçsiz proprioseptif duyular | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Anterolateral sistem | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Medulla spinalisin önemli lezyonları | Öğrenci sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar ve dönem içi değerlendirme | Tüm konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |