Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
BİLGİSAYAR BİLİMLERİ PR. | |
Kod | BBZ308 |
Ad | Bilgisayar Grafikleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Cevher ÖZDEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin temel grafik teorilerini kavramalarını, 2D ve 3D sahneleri oluşturabilmelerini ve modern grafik uygulamaları geliştirebilmelerini sağlamaktır. Uygulamalı örnekler ile algoritmaları öğrenmek ve OpenGL/WebGL gibi araçları etkin biçimde kullanabilmek hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, iki ve üç boyutlu bilgisayar grafiklerinin temel ilkelerini, matematiksel temellerini ve uygulama tekniklerini öğretmeyi amaçlar. Grafik uygulamaları için kullanılan veri yapıları, koordinat sistemleri, dönüştürmeler, görünüm geometrisi, aydınlatma modelleri, gölgeleme, temel animasyon teknikleri ve grafik API’leri (OpenGL, WebGL) üzerinde durulur. Öğrenciler, grafiksel sahneleri oluşturarak hem teorik bilgiyi hem de pratik uygulamayı deneyimler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Donald Hearn, M. Pauline Baker – Computer Graphics with OpenGL Edward Angel – Interactive Computer Graphics: A Top-Down Approach with WebGL
Notlar
three.js, OpenGL, WebGL dökümantasyonları ShaderToy örnekleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgisayar grafikleri kavramlarını ve uygulama alanlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | 2D ve 3D koordinat sistemlerini ve dönüştürmeleri uygular. |
ÖÇ03 | Temel çizim algoritmalarını (çizgi, çember, poligon) uygular. |
ÖÇ04 | Görüntüleme geometrisi ve projeksiyonları analiz eder. |
ÖÇ05 | Işıklandırma ve gölgeleme tekniklerini uygular. |
ÖÇ06 | Grafik API’leri (OpenGL/WebGL) ile temel sahne oluşturur. |
ÖÇ07 | Basit animasyon tekniklerini kullanır ve etkileşimli sahneler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar Bilimleri temel kavramları, algoritmalar ve veri yapıları hakkında geniş bir bilgi yelpazesi kazandırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılım geliştirme, programlama dilleri ve veritabanı yönetimi gibi temel bilgisayar konularını öğrenir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veri bilimi, yapay zeka ve makine öğrenimi gibi ileri düzey bilgisayar alanlarını anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ağları, siber güvenlik ve veritabanı tasarımı gibi konularda bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Algoritmaları tasarlama, uygulama ve analiz etme becerilerini geliştirir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı programlama dillerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği kazanır | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizi, veritabanı yönetimi ve büyük veri işleme becerilerini öğrenir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yazılım geliştirme projelerinde çalışarak pratik deneyim kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde işbirliği yapma ve iletişim becerilerini güçlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Teknolojik yeniliklere açık bir zihniyet kazandırır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürekli öğrenme ve kendini geliştirme yetkinliğini teşvik eder. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Karmaşık sorunları çözme yeteneği geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar grafiklerine giriş | Kavramsal çerçeve incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
2 | Grafik sistemleri ve grafik donanımı | Grafik kartı mimarisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
3 | 2D koordinat sistemi ve temel çizim algoritmaları | Bresenham algoritması, raster mantığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
4 | 2D dönüşümler ve matris işlemleri | Döndürme, ölçekleme, öteleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
5 | 3D grafik temelleri ve koordinat sistemleri | Uzay dönüşümleri incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
6 | 3D dönüşümler ve görünüm matrisleri | Projeksiyon türleri Perspective vs Orthographic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
7 | Görüntüleme boru hattı (pipeline) | Kamera modeli, clipping | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Işıklandırma modelleri | Aydınlatma denklem çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
10 | Gölgeleme teknikleri (Flat, Gouraud, Phong) | Shader temelleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
11 | OpenGL veya WebGL ile temel sahne oluşturma | Basit çizim uygulaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | Temel animasyon teknikleri | Frame-based animasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
13 | Etkileşimli grafikler ve kullanıcı girdisi | Mouse/keyboard ile kontrol | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
14 | Modern grafik uygulamalarının analizi (oyun motorları, veri görselleştirme vb.) | Unity, Unreal Engine, three.js gibi teknolojilerin temel özelliklerini incele | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | Shader programlamaya giriş ve ileri grafik konularına genel bakış | GLSL, WebGL shader örneklerini incele | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final proje sunumları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final proje sunumları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 10 | 50 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,44 | ||
AKTS | 5 AKTS |