BBZ308 Bilgisayar Grafikleri

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
BİLGİSAYAR BİLİMLERİ PR.
Kod BBZ308
Ad Bilgisayar Grafikleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Cevher ÖZDEN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilerin temel grafik teorilerini kavramalarını, 2D ve 3D sahneleri oluşturabilmelerini ve modern grafik uygulamaları geliştirebilmelerini sağlamaktır. Uygulamalı örnekler ile algoritmaları öğrenmek ve OpenGL/WebGL gibi araçları etkin biçimde kullanabilmek hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, iki ve üç boyutlu bilgisayar grafiklerinin temel ilkelerini, matematiksel temellerini ve uygulama tekniklerini öğretmeyi amaçlar. Grafik uygulamaları için kullanılan veri yapıları, koordinat sistemleri, dönüştürmeler, görünüm geometrisi, aydınlatma modelleri, gölgeleme, temel animasyon teknikleri ve grafik API’leri (OpenGL, WebGL) üzerinde durulur. Öğrenciler, grafiksel sahneleri oluşturarak hem teorik bilgiyi hem de pratik uygulamayı deneyimler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Donald Hearn, M. Pauline Baker – Computer Graphics with OpenGL Edward Angel – Interactive Computer Graphics: A Top-Down Approach with WebGL

Notlar

three.js, OpenGL, WebGL dökümantasyonları ShaderToy örnekleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilgisayar grafikleri kavramlarını ve uygulama alanlarını tanımlar.
ÖÇ02 2D ve 3D koordinat sistemlerini ve dönüştürmeleri uygular.
ÖÇ03 Temel çizim algoritmalarını (çizgi, çember, poligon) uygular.
ÖÇ04 Görüntüleme geometrisi ve projeksiyonları analiz eder.
ÖÇ05 Işıklandırma ve gölgeleme tekniklerini uygular.
ÖÇ06 Grafik API’leri (OpenGL/WebGL) ile temel sahne oluşturur.
ÖÇ07 Basit animasyon tekniklerini kullanır ve etkileşimli sahneler geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar Bilimleri temel kavramları, algoritmalar ve veri yapıları hakkında geniş bir bilgi yelpazesi kazandırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yazılım geliştirme, programlama dilleri ve veritabanı yönetimi gibi temel bilgisayar konularını öğrenir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Veri bilimi, yapay zeka ve makine öğrenimi gibi ileri düzey bilgisayar alanlarını anlar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar ağları, siber güvenlik ve veritabanı tasarımı gibi konularda bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Algoritmaları tasarlama, uygulama ve analiz etme becerilerini geliştirir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı programlama dillerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği kazanır 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Veri analizi, veritabanı yönetimi ve büyük veri işleme becerilerini öğrenir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yazılım geliştirme projelerinde çalışarak pratik deneyim kazanır. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ekip içinde işbirliği yapma ve iletişim becerilerini güçlendirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Teknolojik yeniliklere açık bir zihniyet kazandırır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sürekli öğrenme ve kendini geliştirme yetkinliğini teşvik eder.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Karmaşık sorunları çözme yeteneği geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilgisayar grafiklerine giriş Kavramsal çerçeve incelemesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
2 Grafik sistemleri ve grafik donanımı Grafik kartı mimarisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
3 2D koordinat sistemi ve temel çizim algoritmaları Bresenham algoritması, raster mantığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
4 2D dönüşümler ve matris işlemleri Döndürme, ölçekleme, öteleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
5 3D grafik temelleri ve koordinat sistemleri Uzay dönüşümleri incelemesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
6 3D dönüşümler ve görünüm matrisleri Projeksiyon türleri Perspective vs Orthographic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
7 Görüntüleme boru hattı (pipeline) Kamera modeli, clipping Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Işıklandırma modelleri Aydınlatma denklem çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
10 Gölgeleme teknikleri (Flat, Gouraud, Phong) Shader temelleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
11 OpenGL veya WebGL ile temel sahne oluşturma Basit çizim uygulaması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
12 Temel animasyon teknikleri Frame-based animasyon Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Etkileşimli grafikler ve kullanıcı girdisi Mouse/keyboard ile kontrol Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
14 Modern grafik uygulamalarının analizi (oyun motorları, veri görselleştirme vb.) Unity, Unreal Engine, three.js gibi teknolojilerin temel özelliklerini incele Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
15 Shader programlamaya giriş ve ileri grafik konularına genel bakış GLSL, WebGL shader örneklerini incele Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final proje sunumları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final proje sunumları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 10 50
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 136
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,44
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2025 10:34