Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
BİLGİSAYAR BİLİMLERİ PR. | |
Kod | BBZ312 |
Ad | R ile Veri Analizi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜZİN YÜKSEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere R programlama dilinin temellerini ve veri analizi için R'nin nasıl kullanılacağını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, R programlama dilini kullanarak veri yapıları ve veri girişi, çeşitli matematiksel ve istatistiksel işlemler, grafik çizimleri, rastgele sayı üretimi, problemlerinin simulasyon ile çözümü, çeşitli yöntemler için fonksiyon yazma, çapraz tablolar, hipotez testleri konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
İstatistikte R ile programlama, 2014, Necmi Gürsakal, Dora Yayıncılık 2.
Notlar
R Yazılımına Giriş Özlem İlk ODTÜ GELİŞTİRME VAKFI YAYINCILIK - AKADEMİK KİTAPLAR. A Tiny Handbook of R, Mike Allerhand, 2011, Springer-Verlag.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | R programını kişisel bilgisayarlarına yükler. |
ÖÇ02 | R programı ile rastgele sayı türetir. |
ÖÇ03 | Olasılık dağılımları ile ilgili uygulamalar yapar. |
ÖÇ04 | Veri analizinde R programlama dilini kullanır. |
ÖÇ05 | Çeşitli olasılık problemlerinin R'da simulasyon ile çözümünü elde eder. |
ÖÇ06 | R'da hipotez testleri için fonksiyon tanımlar. |
ÖÇ07 | ANOVA ve t testleri için kod oluşturur. |
ÖÇ08 | Doğrusal regresyon analizini R'da uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar Bilimleri temel kavramları, algoritmalar ve veri yapıları hakkında geniş bir bilgi yelpazesi kazandırır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılım geliştirme, programlama dilleri ve veritabanı yönetimi gibi temel bilgisayar konularını öğrenir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veri bilimi, yapay zeka ve makine öğrenimi gibi ileri düzey bilgisayar alanlarını anlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ağları, siber güvenlik ve veritabanı tasarımı gibi konularda bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Algoritmaları tasarlama, uygulama ve analiz etme becerilerini geliştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı programlama dillerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği kazanır | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizi, veritabanı yönetimi ve büyük veri işleme becerilerini öğrenir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yazılım geliştirme projelerinde çalışarak pratik deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde işbirliği yapma ve iletişim becerilerini güçlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Teknolojik yeniliklere açık bir zihniyet kazandırır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürekli öğrenme ve kendini geliştirme yetkinliğini teşvik eder. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Karmaşık sorunları çözme yeteneği geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | R yazılımının kurulumu ve programlamaya giriş | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
2 | R'da veri yapıları ve veri girişi | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Vektör, matris ve veri çerçevelerini kullanarak çeşitli matematiksel ve istatistiksel işlemler | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Grafik çizimleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
5 | Çeşitli olasılık dağılımlarından rastgele sayı üretimi | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Çeşitli olasılık problemlerinin R'da simulasyon ile çözümü | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | R da fonksiyon yazma | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarını ve kaynakları okuma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çapraz tablolar | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Tek ve iki örneklem için hipotez testleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Tek ve iki örneklem için hipotez testleri için fonksiyon yazmak. | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Tek yönlü varyans analizi ve fonsiyonun yazımı | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Doğrusal regresyon analizi ve fonksiyonun yazımı | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Bağımsız gruplarda t testi ile Mann-Whitney testinin karşılaştırılması. | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
15 | Genel Tekrar | Ders notlarına göz gezdirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını ve kaynakları okuma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını ve kaynakları okuma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |