Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE429 |
Ad | Diksiyon Eğitimi I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrenciye güzel ve etkili konuşma becerisi kazandırarak öğrencinin iletişim ve ikna yeteneğini geliştirmek, mesleki başarısını arttırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini ; güzel, doğru ve etkili konuşma yöntem ve uygulamaları; retorik, fonetik, anlambilim ana başlıklarından hareketle; ses, solunum, sözcük, anlatım, metin okuma, jest, mimik, bireysel ve kitlesel iletişim, topluluk karşısında etkili konuşma, sunum yapabilme konuları oluşturur.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.
Notlar
GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Konuşmanın hem mekaniğini hem de ifadeye dair unsurlarını ayırt eder. |
ÖÇ02 | Ses, nefes ve beden dilini kontrol etme yöntemlerini kullanır. |
ÖÇ03 | Konuşma ve ifade kusurlarının giderilmesine yönelik etkili alıştırma teknikleri kullanır. |
ÖÇ04 | Standart Türkçenin genel konuşma kurallarını, dilimizi oluşturan seslerin “fonetik adreslerini” ve doğru boğumlama tekniklerini kullanır. |
ÖÇ05 | Etkili konuşma kadar etkili dinlemenin de iletişimin temel aracı olduğunu ayırt eder. |
ÖÇ06 | Alıştırma ve ödevler üzerinde çalışarak bir metni değerlendirme, bir konu hakkında uzun soluklu konuşmalar yapma ve topluluk karşısında konuşma becerilerini geliştirir. |
ÖÇ07 | Etkili konuşma öğelerini kullanır. |
ÖÇ08 | Doğru nefes alma tekniklerini uygular. |
ÖÇ09 | Beden dilini etkin kullanır. |
ÖÇ10 | Kurallarına uygun, akıcı ve anlaşılır konuşur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Diksiyon sanatının önemi ve dil | Dil ve diksiyon sanatı hakkinda çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | Diksiyon sanatının önemi ve dil 1 | Dil ve diksiyon sanatı hakkinda çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Ses, selen, durak , ton ve ses bükümü | Ses,selen, durak, ton ve ses bükümü ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | Ses, selen, durak , ton ve ses bükümü 1 | Ses,selen, durak, ton ve ses bükümü ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Kelime ve kelimenin elemanları | Kelime ve kelimenin elemanları hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | Kelime ve kelimenin elemanları 1 | Kelime ve kelimenin elemanları hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | KAYNAK OKUMA VE ALIŞTIRMA YAPMA | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması 1 | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması ile ilgili olarak uygulama alıştırmaları yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar | Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar 1 | Farklı şive ve ağız özellikleriyle konuşma için uygulama alıştırmaları yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi 1 | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar 1 | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | KAYNAK OKUMA VE ALIŞTIRMA YAPMA | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | KAYNAK OKUMA VE ALIŞTIRMA YAPMA | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 12 | 6 | 72 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |