Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ANATOMİ (DR) | |
Kod | ANA614 |
Ad | Anatomik Çalışmalarda Bibliometrik Analizin Önemi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. PINAR GÖKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, anatomi çalışmalarında bibliometrik analiz yönteminin öneminin değerlendirilmesidir. Öğrencilerin, bibliometrik analiz yöntemini öğrenmesi, anatomi çalışmalarının bibliometrik analizini yapabilmesi ve ilgili literatürü yorumlaması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ders, bibliometrik analiz yönteminin önemini, analizin nasıl yapıldığını, anatomik yapılar üzerine yapılan bibliometrik analizleri, biblimotrik analizin klinik yansımalarını ayırt etmeyi amaçlar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Güncel makaleler ve online kaynaklar 2. Dere Anatomi Atlası ve Ders Kitabı 3. Dere Atlaslı Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji 4. Bir Literatür İncelemesi Aracı Olarak Bibliyometrik Analiz
Notlar
Ek okumalar ders kapsamında verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bibliyometrik yasa ve kuralları ayrıntılı olarak açıklar. |
ÖÇ02 | Bibliyometrik analizin temel oluşumlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Bibliyometrik analizi literatür ile ilişkilendirir. |
ÖÇ04 | Bibliyometrik analizin klinik önemini tartışır. |
ÖÇ05 | Bibliyometrik verilerin görselleştirilmesini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Literatürdeki güncel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. |
ÖÇ07 | Bibliyometrik analiz ile ilgili araştırma raporunu kurallara uygun olarak hazırlar. |
ÖÇ08 | Akademik araştırmalarda bibliometrik analiz bilgisini etkin kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, derleme yöntemlerine giriş | Temel derleme bilgisi gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sistematik analiz-Meta analiz-Bibliometrik analiz kavramlarına genel bakış | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bibliyometrik yasa ve kurallar | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Veri Seti (Atıf-Yazar-Ülke-Dergi-Organizasyon) | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Atıf analizi çalışmaları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Veri Elde Etme Yolları-Atıf Dizinleri | Online kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | WoS, Scopus, Google Akademik | Online kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Görselleştirme çalışmaları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | VOSviewer, Bibliometrix, CiteSpace vb. veri görselleştirme uygulamaları | Online kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bibliometrik analizin klinik önemi | İlgili ders kitabı ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Anatomik yapıların bibliometrik analizi ve değerlendirme yöntemleri | İlgili ders kitabı ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Anatomik yapıların bibliometrik analizinin klinik çıktıları ve ileri çalışmalar | Literatür tarama ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bir anatomik yapının bibliometrik analizinin sunumu ve tartışma | Öğrenci sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar ve dönem içi değerlendirme | Tüm konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |