TUR729 Türkçe Eğitiminde Yazma Becerisi I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TÜRKÇE EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ)
Kod TUR729
Ad Türkçe Eğitiminde Yazma Becerisi I
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Yazma becerisinin niteliklerini ve diğer dil beceriyle ilişkisini açıklama, yazma eğitiminin sorunlarını ve ilkelerini tartışma, yazma yaklaşımlarını karşılaştırma, yazma eğitiminin tarihçesini özetleme, yapılandırmacı kurama dayanan Türkçe dersi öğretim programlarını yazma becerisi açısından değerlendirme, yazma kaygısını açıklama, yazma eğitiminde kullanılan değerlendirme yaklaşımlarını belirtme.

Dersin İçeriği

Yazma becerisinin nitelikleri ve diğer dil beceriyle ilişkisi, yazma eğitiminin sorunları ve ilkeleri, yazma yaklaşımları, yazma eğitiminin tarihçesi, yapılandırmacı kurama dayanan Türkçe dersi öğretim programlarının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi, yazma kaygısı, yazma eğitiminde kullanılan değerlendirme yaklaşımları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Çiftçi, M. (2006). Türkçe öğretiminin sorunları. G. ve E. Boz (Ed.), Türkçenin çağdaş sorunları içinde (s. 71-117). İstanbul : Divan Yayınevi. Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlatma teknikleri II, uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72. Kırkkılıç, A.ve Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Akademi Yayıncılık. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar.

Notlar

Çiftçi, M. (2006). Türkçe öğretiminin sorunları. G. ve E. Boz (Ed.), Türkçenin çağdaş sorunları içinde (s. 71-117). İstanbul : Divan Yayınevi. Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlatma teknikleri II, uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72. Kırkkılıç, A.ve Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Akademi Yayıncılık. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yazma becerisinin niteliklerini ve diğer dil becerileriyle ilişkisini açıklama
ÖÇ02 Yazma eğitiminin sorunlarını ve ilkelerini tartışma
ÖÇ03 Yazma yaklaşımlarını karşılaştırma
ÖÇ04 1981 Türkçe programı ve önceki programlar bağlamında yazma eğitiminin tarihçesini özetleme
ÖÇ05 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programını yazma becerisi açısından değerlendirme
ÖÇ06 2015 ve 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının yazma becerisi açısından karşılaştırma
ÖÇ07 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programının yazma becerisi açısından değerlendirme
ÖÇ08 2024 Türkçe Dersi Öğretim Programını yazma becerisi açısından değerlendirme
ÖÇ09 Yazma kaygısının farklı değişkenlerle ilişkisini açıklama
ÖÇ10 Yazma eğitiminde kullanılan farklı değerlendirme yaklaşımlarını belirtme


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yazma becerisinin doğası ve diğer dil becerileriyle ilişkisi Kaynakların tanıtılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yazma eğitiminin sorunları Yazma eğitiminin sorunlarına yönelik kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yazma eğitiminin sorunları bağlamında yazma eğitiminin ilkeleri ve ürün yaklaşımı Yazma eğitiminin sorunlarına yönelik kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Süreç yaklaşımının özellikleri ve ürün yaklaşımıyla karşılaştırılması Ürün ve süreç yaklaşımlarına yönelik kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Türkçe öğretim programları bağlamında yazma eğitiminin tarihçesi Türkçe öğretim programları bağlamında yazma eğitiminin tarihçesinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 2006 Türkçe dersi öğretim programının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 2006 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programlarının yazma becerisi açısından karşılaştırılması 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarının yazma becerisi açısından karşılaştırılması 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 2019 Türkçe dersi öğretim programının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 2024 Türkçe dersi öğretim programının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi 2024 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yazma kaygısının farklı değişkenler açısından incelenmesi Yazma kaygısının araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yazma eğitiminde değerlendirme çalışmaları ve farklı değerlendirme yaklaşımlarının özellikleri Yazma eğitiminde değerlendirme çalışmaları ve farklı değerlendirme yaklaşımlarının özellikleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Öğrencilerin yazılı anlatım çalışmalarının Türkçe öğretmenlerince değerlendirilmesi Öğrencilerin yazılı anlatım çalışmalarının Türkçe öğretmenlerince değerlendirilmesine yönelik makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yazma eğitimine yönelik makale incelemesi Yazma eğitimine yönelik makale araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 03:00