Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | OÖ715 |
Ad | Erken Çocuklukta Sosyal Duygusal Yeterlik ve Yılmazlık (Psikolojik Sağlamlık) |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İNANÇ ETİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, erken çocuklukta sosyal ve duygusal yeterlik geliştirilmesi sürecine ilişkin bilgi anlayış ve araştırma perspektifi geliştirilmesi; yanı sıra, büyüyen yılmazlık literatürüne ilişkin güncel yaklaşımların öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında yer verilen içerik şu şekildedir: Erken çocuklukta sosyal ve duygusal yeterlilik kazanılması süreci, yeterliliğe götüren beceriler, sosyal ve duygusal yeterliliğin ölçülmesi, akademik sosyal duygusal öğrenme (CASEL), güncel araştırmaların incelenmesi, yılmazlığın geçmişten günümüze tarihçesi, risk ve koruyucu unsurlar, yılmazlığın gelişim yolları ve yılmazlığı geliştirmeye yönelik programlar.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için bir ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Masten. A. S. (2025). Ordinary magic. Guilford Publications. Debham. S. A. (2023). Development of emotional competence in young children Guilford Press.
Notlar
paylaşılan makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Erken çocuklukta sosyal ve duygusal yeterlilik kazanılması sürecini açıklar |
ÖÇ02 | Çocukları sosyal duygusal yeterliliğe götüren becerileri açıklar ve tartışır |
ÖÇ03 | Sosyal ve duygusal yeterliliğin ölçüldüğünü açıklar ve tartışır |
ÖÇ04 | Akademik Sosyal Duygusal Öğrenme (CASEL) hakkında bilgi sahibi olur ve güncel araştırmaları inceler, tartışır, yorumlar. |
ÖÇ05 | Yılmazlığın geçmişten günümüze tarihçesini açıklar ve tartışır. |
ÖÇ06 | Yılmazlığın gelişim yolları ve yılmazlığı geliştirmeye yönelik programları inceler ve değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | erken çocuklukta sosyal ve duygusal gelişim | ders izlencesini okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | erken çocuklukta sosyal ve duygusal gelişim2 | ilgili kitap bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | sosyal ve duygusal yeterlikler1 | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | sosyal ve duygusal yeterlikler2 | ön okuma2 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | sosyal ve duygusal yeterliklerin ölçülmesi | güncel araştırmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | sosyal duygusal öğrenme ve adımları | makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | akademik sosyal duygusal öğrenme | kitap bölümünü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | yılmazlığa giriş | kendi cümleleriyle yılmazlığı bir paragraf olarak anlatma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | yılmazlığın tarihçesi | gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | risk ve koruyucu faktörler | risk ve koruyucuunsurların farklı sınıflamalarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | yılmazlığın gelişim yolları | bir paragraf olarak kendi cümlelerinize yılmazlığın nasıl gelişebileceğini anlatmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | yılmazlığın desteklenmesi | herhangi bir hazırlığa ihtiyaç duyulmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | yılmazlığı geliştirici programlar ve değerlendirilmesi1 | program inceleme1 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
15 | yılmazlığı geliştirici programlar ve değerlendirilmesi2 | program inceleme2 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları1 | genel tekrar1 | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar2 | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 12 | 12 | 144 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |