Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
Turizm ve Seyahat Hizmetleri | |
Kod | TSP236 |
Ad | Turizmde Örgütsel Davranış |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. SEVAL RENKAL DIBLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Örgütsel davranış dersinin temel amacı, turizm işletmelerinde çalışanların davranışlarını, grup dinamiklerini ve örgüt kültürünü anlamak, böylece daha verimli, uyumlu ve müşteri odaklı bir çalışma ortamı yaratmaktır.
Dersin İçeriği
İşletmelerdeki birey, grup ve örgüt düzeyindeki davranışları analiz ederek turizm yönetimine uygun stratejiler geliştirmeye odaklanır.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2022). Örgütsel Davranış (18. baskı). (Çev. A. Aypay). Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal baskı tarihi: 2019) Karatepe, O. M. (2021). Turizm İşletmelerinde Örgütsel Davranış ve İnsan Kaynakları Yönetimi (3. baskı). Detay Yayıncılık.
Notlar
Ders notları Vaka analizleri için kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Örgütsel davranışın temel kavramlarını tanımlayabilir ve turizm işletmelerindeki uygulamalarını analiz eder. |
ÖÇ02 | Turizm sektöründeki bireysel davranışları (kişilik, algı, tutumlar) teorik modellerle açıklayabilir ve müşteri deneyimine etkisini yorumlayabilir. |
ÖÇ03 | Turizm işletmelerinde çatışma yönetimi stratejilerini karşılaştırabilir ve vaka analizleriyle çözüm önerileri geliştirebilir. |
ÖÇ04 | Örgüt kültürü ve ikliminin çalışan bağlılığı ve müşteri memnuniyeti üzerindeki rolünü tartışabilir. |
ÖÇ05 | Liderlik stillerini (dönüşümcü, hizmetkâr, otokratik vb.) turizm yöneticileri özelinde karşılaştırabilir. |
ÖÇ06 | Kültürlerarası farklılıkların turizm işletmelerindeki örgütsel davranışa yansımalarını yorumlayabilir. |
ÖÇ07 | Turizmde örgütsel değişim yönetimi süreçlerini (dijitalleşme, kriz yönetimi vb.) analiz edebilme ve stratejik plan önerebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Turizm ve seyahat hizmetleri alanındaki temel kavramları ve uygulamaları açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Turizm sektörünün yapısını, işleyişini ve temel aktörlerini analiz eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Turizm pazarlaması, satış ve müşteri ilişkileri alanında temel stratejileri açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Seyahat acenteleri, tur operatörlüğü ve konaklama işletmeleri ile ilgili operasyonel süreçleri yürütür. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sektörde kullanılan güncel rezervasyon ve biletleme sistemlerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Turizm sektöründe dijitalleşme ve yenilikçi teknolojileri takip ederek uygulamalara entegre eder. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüz yüze iletişim, etkili haberleşme ve ikna gücüne sahip olma özellikleri kazanır. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel bilgisayar yazılımlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yabancı dil bilgisi kullanarak sektörle ilgili sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Müşteri ilişkileri yönetimi ilkelerini kullanarak misafir memnuniyetini sağlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İnsanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı olur, hoşgörü ve saygı gösterir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Turizm sektörünün ülke ekonomisindeki ve ulaştırma hizmetlerinin etkisini ölçer. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Turizm hukuku, tüketici hakları ve mesleki etik kurallar çerçevesinde hareket eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çevreye duyarlı ve sürdürülebilir turizm anlayışına uygun hareket eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışması, liderlik ve problem çözme becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Girişimcilik, mesleki gelişim ve kariyer yönetimi konusunda farkındalık sahibidir ve bu doğrultuda kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örgütsel davranışın tanımı, kapsamı, amacı ve önemi. | Ders bilgi paketlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Örgütsel davranışın tarihsel süreci. | Konu ile ilgili araştırmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Örgütsel davranışın güncel konuları | Öğrenci tarafından konu ile ilgili çeşitli makalelerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Tartışma |
4 | Örgütsel davranışın güncel konuları (Yakın dönem araştırmaları) | Vaka Analizi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Örgüt içinde birey ve kişilik (Psikanalitik Kuram, Sosyal Öğrenme Kuramı, Özellik Kuramı) | Vaka Analizi | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
6 | Örgüt içinde birey ve kişilik (Kişilik Testleri, Kişiliğin Örgütsel Sonuçları) | Konu ile ilgili son yaklaşımların öğrenci tarafından da incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Liderlik (Liderlik Türleri ve Liderlik Teorileri) | Konu ile ilgili araştırmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Liderlik (Liderliğin Örgütsel Davranışa Etkileri ve Etkili Liderlik İçin Gereken Beceriler) | Vaka Analizi | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma |
10 | Örgüt Kültürü | Öğrenci tarafından konu ile ilgili çeşitli makalelerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
11 | Örgütlerde Çatışma | Vaka Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Örgütsel Öğrenme | Makale araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Örgütsel Vatandaşlık | Seçilen makalelerin tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Örgütsel Adalet | Konu ile ilgili araştırmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Örgütlerde Güç ve Politika | Vaka Analizi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |