Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
İÇ MİMARLIK PR. | |
Kod | IMS208 |
Ad | Mitoloji ve Tasvir |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere antik uygarlıklardaki Sümer, Hitit, Yunan ve Roma mitolojilerini tanıtarak bu mitolojik anlatıların mekân, obje ve sanat tasvirlerindeki izlerini analiz etme yetisi kazandırmayı hedefler. Mitolojik unsurların iç mekân tasarımı ve sanat nesneleri üzerindeki etkilerini kavratmak temel amacıdır.
Dersin İçeriği
Mezopotamya (Sümer, Babil, Asur) ve Anadolu (Hitit, Hurri) mitolojileri ile Antik Yunan ve Roma mitolojilerinin temel anlatılarının, kültürel bağlamlarıyla birlikte karşılaştırmalı olarak ele alınması. Mitolojik figürlerin sembolik anlamları, tanrı ve tanrıçaların rolleri, yaratılış mitosları, kahramanlık öyküleri ve doğa olaylarının mitolojik yorumları üzerinden mitolojinin toplumsal yapıyla ilişkisi. Bu mitolojik anlatıların sanat, mimarlık ve özellikle iç mekân tasarımı üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. Mitolojik sembollerin ve temsillerin mekânsal kurgularda kullanımı; çağdaş iç mekân projelerinde mitolojik öğelerle kurulan anlatıların incelenmesi. Mitlerin tasarım diliyle yeniden yorumlanmasına yönelik uygulamalı analiz ve yaratıcı çalışmalar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Kramer, S. N. (2001). Sümer mitolojisi. Kabalcı Yayınevi. Hooke, S. H. (2002). Ortadoğu mitolojisi. Çev. Alâeddin Şenel, İmge Yayınları, Ankara. Erhat, A. (1972). Mitoloji sözlüğü (Vol. 12). Remzi kitabevi. Cömert, B. (1980). Mitoloji ve ikonografi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve İdari Bilimler Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü.
Notlar
Homeros, (2008). İlyada. "Çev: Azra Erhat-A." Kadir, Can Yayınları 18 Homeros, (2024). Odysseia. "Çev: Azra Erhat-A." Kadir, İş Bankası Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sümer ve Klasik mitolojideki önemli tanrı, tanrıça ve mitleri tanır. |
ÖÇ02 | Mitolojik anlatıların tarihsel ve kültürel bağlamını analiz eder. |
ÖÇ03 | Mitlerin sanat ve mimari tasvirlerdeki yansımalarını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Mitolojik imgelerin iç mekân tasarımında nasıl kullanılabileceğini yorumlar. |
ÖÇ05 | Tasarımda sembolik anlatım kullanımı ve görsel hafıza oluşturma üzerine düşünür. |
ÖÇ06 | Arkeolojik ve sanat tarihi verilerini temel alarak görsel çözümleme yapar. |
ÖÇ07 | Farklı kültürlerin mitolojik anlatıları arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırır. |
ÖÇ08 | Mitolojik temaları içeren çağdaş sanat ve tasarım projelerini yorumlar ve kendi tasarımlarında kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mitolojiye Giriş: Tanım, Türleri, Fonksiyonları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sümer Mitolojisi: Tanrılar ve Kozmogoni | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yaratılış Mitleri ve Evrenin Düzenlenmesi Mitosları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sümer Mitoslarının Tasvir Dili ve Simgesel Yansımaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Babil, Akad ve Asur Mitoslarında Tasvirsel Ögeler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Hitit ve Anadolu Mitolojisinde Görsel İfade | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Mezopotamya Mitolojisinin Sanat ve Mimariye Etkisi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Klasik Mitolojiye Giriş: Antik Yunan Panteonu | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Olympos Tanrıları ve Anlatı Sanatı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kahramanlık Mitleri: Herakles, Theseus ve Önemli Efsaneler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Homeros ve Epik Şiirler: İlyada, Odysseia Tasvirleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Klasik Sanatlarda Mitolojik Figürlerin Gösterimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Mitolojik Konuların Modern İç Mekân Tasarımındaki İzleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel Değerlendirme ve Tasvir Tartışmaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |