Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
UZAKTAN ALGILAMA VE COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ (YL) | |
Kod | UA524 |
Ad | Uzaktan Algılama Temel Prensipleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NAZIM AKSAKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, uzaktan algılamanın temel kavramlarını, elektromanyetik spektrumun uzaktan algılamadaki rolünü, sensör ve platformları, veri toplama ve ön işleme süreçlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere uydu ve hava fotoğrafı görüntülerini yorumlama ve temel analiz yetkinliği kazandırmayı hedefler.
Dersin İçeriği
Uzaktan algılamanın tanımı ve tarihi, elektromanyetik spektrum, atmosfer etkileri, sensör ve platform türleri, görüntü elde etme, dijital görüntü işleme temelleri, temel görüntü analiz yöntemleri, sınıflandırma ve doğruluk değerlendirme.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Jensen, J. R. (2015). Introductory Digital Image Processing. Lillesand, T., Kiefer, R. W., Chipman, J. (2015). Remote Sensing and Image Interpretation. Campbell, J. B., Wynne, R. H. (2011). Introduction to Remote Sensing. Güncel makaleler ve ders notları / Recent articles and lecture notes.
Notlar
Jensen, J. R. (2015). Introductory Digital Image Processing. Lillesand, T., Kiefer, R. W., Chipman, J. (2015). Remote Sensing and Image Interpretation. Campbell, J. B., Wynne, R. H. (2011). Introduction to Remote Sensing. Güncel makaleler ve ders notları / Recent articles and lecture notes.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uzaktan algılamanın temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Elektromanyetik spektrumun uzaktan algılamadaki rolünü tanımlar. |
ÖÇ03 | Sensör ve platform türlerini ayırt eder. |
ÖÇ04 | Temel görüntü işleme ve analiz tekniklerini uygular. |
ÖÇ05 | Sınıflandırma ve doğruluk değerlendirme süreçlerini uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerini işleyerek fiziksel ve atmosferik değişkenleri hesaplama ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzaktan Algılama tekniklerini kullanarak CBS projeleri için veri hazır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | CBS teknikleri ile coğrafi veriyi analiz etme ve yorumlamaya yeterlilik kazanır | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanıcı düzeyinin üzerinde sorun belirleme, çözme, çözüme yönelik uygulama geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerinden bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama yapabilme yeteneğini edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uzaktan algılamaya giriş | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Uzaktan algılamanın tarihi ve uygulama alanları | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Elektromanyetik spektrum | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Atmosferin elektromanyetik dalgalar üzerine etkileri | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sensör türleri ve özellikleri | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Platformlar (uydu, hava) | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Görüntü elde etme ve veri kaynakları | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ön hazırlık gereklidir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Dijital görüntü işleme temelleri | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | Görüntü geliştirme teknikleri | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Temel görüntü analiz yöntemleri | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Görüntü sınıflandırma yöntemleri | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
13 | Doğruluk değerlendirme | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
14 | Uygulamalı örnekler ve vaka çalışmaları | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
15 | Proje sunumları ve genel değerlendirme | Ön koşul bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön hazırlık bulunmaktadır | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön hazırlık bulunmaktadır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |