Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ANATOMİ (DR) | |
Kod | ANA629 |
Ad | Merkezi Sinir Sisteminin Fonksiyonel Anatomisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NESLİHAN BOYAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, merkezi sinir sistemi yapılarının ayrıntılı biçimde incelenmesini sağlayarak normal ve varyasyon gösteren merkezi sinir sistemi yapılarını ayırt etmek, klinik olguların anatomik temellerini açıklamak ve ilgili literatürün yorumlanmasını hedeflemektir.
Dersin İçeriği
Ders, merkezi sinir sisteminin temel yapısını, anatomik varyasyonları ve klinik yansımalarını ayırt etmektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Güncel makaleler ve online kaynaklar 2. Dere Atlaslı Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji
Notlar
İnsan Anatomi Atlası
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Merkezi sinir sistemine ait anatomik yapıları ayrıntılı olarak açıklar. |
ÖÇ02 | Merkezi sinir sistemi yapılarının komşuluklarını açıklar. |
ÖÇ03 | Merkezi sinir sistemi yapılarının entegrasyonunu ayırt eder. |
ÖÇ04 | Merkezi sinir sistemi fonksiyonları ve bozuklukları arasındaki ilişkiyi ayırt eder. |
ÖÇ05 | Merkezi sinir sistemi ile ilgili yapıların cerrahi ve radyolojik önemini tartışır. |
ÖÇ06 | Klinik olgular üzerinden merkezi sinir sistemi yapılarını değerlendirir. |
ÖÇ07 | Literatürdeki güncel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla tartışır. |
ÖÇ08 | Akademik araştırmalarda merkezi sinir sistemi bilgisini etkin kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı ve merkezi sinir sistemine giriş | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Beyin anatomisi | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Beyin zarları, beyin ventrikülleri ve beyin-omurilik sıvısının dolaşımı | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Diencephalon Anatomisi | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mesencephalon, pons ve medulla oblongata anatomisi | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kafa çiftleri anatomisi (I-VI) | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kafa çiftleri anatomisi (VII-XII) | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sunum hazırlama ve sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Cerebellum anatomisi | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Medulla spinalis anatomisi | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İnen ve çıkan yollar | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Limbik sistem ve retiküler sistem | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Merkezi sinir sistemi damarları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Radyolojik görüntülemede merkezi sinir sistemi | Radyoloji atlası ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Klinik olgular üzerinde tartışma | Klinik olguları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama ve sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama ve sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |