Genel Bilgi
Birim | ADANA ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU |
Elektronik Teknolojisi | |
Kod | ETS123 |
Ad | Yapay Zeka Araçlarının Etkin Kullanımı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Eşref ERDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, önlisans öğrencilerine çağdaş yapay zekâ teknolojilerini tanıtmak, bu teknolojilerin temel prensiplerini öğretmek ve üretken yapay zekâ araçlarını hem günlük yaşam hem de mesleki alanlarda (özellikle elektronik teknolojileri gibi uygulamalı disiplinlerde) etkin biçimde kullanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, ChatGPT, gibi araçlarla metin, görsel, ses ve video üretimi gerçekleştirecek; prompt yazımı, içerik üretimi, veri analizleri ve teknik dokümantasyon gibi konularda beceri kazanacaktır.
Dersin İçeriği
Yapay zekâya giriş, temel kavramlar ve tarihçesi; yapay zekâ türleri (dar/genel/süper AI); üretken yapay zekâ araçlarıyla içerik ve görsel üretimi; temel seviyede prompt mühendisliği; elektronik projelerle bağlantılı veri analizleri; yapay zekâ uygulamalarıyla basit iş akışları geliştirme; dijital içerik üretimi; etik ve güvenlik farkındalığı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
chatgpt ve diğer yapay zeka araçları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapay zekâ kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ02 | Farklı yapay zekâ türlerini tanımlar (Dar AI, Genel AI, Süper AI). |
ÖÇ03 | Etkili istem (prompt) oluşturur ve farklı uygulamalarda kullanır. |
ÖÇ04 | ChatGPT gibi araçlarla metin üretimi, içerik özeti ve soru-cevap uygulamaları geliştirir. |
ÖÇ05 | Temel veri toplama, temizleme ve yorumlama süreçlerini uygular. |
ÖÇ06 | Popüler yapay zekâ araçlarını hem genel hem teknik (ör. elektronik) alanlarda kullanarak uygulama geliştirir. |
ÖÇ07 | Yapay zekâ kullanımında etik ve güvenlik konularını tanımlar. |
ÖÇ08 | Etik ilkelere uygun sorumlu yapay zekâ kullanımı gerçekleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik ile ilgili kavramları ve elektronik devre elemanlarını tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleğine yönelik işletmelerin kurumsal yapılarını tanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik Teknolojisi alanında öğrendiklerini bağımsız olarak uygulayabildiğini gösterir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili gerekli olan bilgisayar yazılım ve donanımlarını, modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kontrol Sistemleri, Elektrik Motorları, Güç Elektroniği, Sensörler, Transdüserler, PLC, Mikroişlemciler, Sayısal Elektronik ve Analog Elektronik hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışması veya bireysel çalışmada elektronikle ilgili sorunlarda çözüm üretebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Elektronik devrelerin arıza analizinde ölçme aygıtlarını etkin bir şekilde kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yapay Zekâya Giriş ve Günlük Hayattaki Yeri | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
2 | Yapay Zekâ Türleri ve Kullanım Alanları | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Üretken Yapay Zekâya Giriş: Chatbotlar, Metin Üretimi | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Prompt Mühendisliği I: Etkili İstem Oluşturma | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Prompt Mühendisliği II: Gelişmiş İstemler ve Uygulama Alanları | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Veri Toplama, Temizleme ve Hazırlama | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Yapay Zekâ ile Görsel ve Video Üretimi: Midjourney, DALL·E, Runway | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | ChatGPT ile Bilgi Özeti, Soru-Cevap, Dokümantasyon | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Elektronik Alanına Özgü Uygulamalar: Devre Açıklama, Arıza Önerisi | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sunum ve Raporlama: Yapay zekâ ile içerik düzenleme ve yazım | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Proje Geliştirme I: Genel veya teknik bir konuda uygulama tasarımı | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Proje Geliştirme II: İstem, içerik ve veri ile proje zenginleştirme | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Proje Geliştirme III: Final sunumları için içerik düzenleme | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Yapay Zekâda Etik ve Güvenlik Uygulamaları | Konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |