GRA213 Grafik Tasarım 1

6 AKTS - 4-2 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ
GRAFİK PR.
Kod GRA213
Ad Grafik Tasarım 1
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR EKER
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR EKER (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencinin temel grafik tasarım becerilerini edinmesini; soyutlama, imge üretimi, yeniden yorumlamaya yönelik çalışmalarla bu becerilerin pekiştirilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste; grafik tasarımda imge üretiminin temellerinden olan soyutlamaya yönelik çalışmalar (stilizasyon ve piktogram) gerçekleştirilecek, ardından edinilen temel becerilerle kurumsal kimlik revizyonu yapılacaktır. Soyutlama ve piktogram örnekleri incelenerek bu iki üretim biçimiyle ilgili bilgiler verilecek, sonraki projenin konusu olan kurumsal kimlik bağlamında logo ve amblemin tanımı ve önemine yönelik teori ve örnekler sunulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır

Kaynaklar

Pictograms Icons and Signs, Hübner ve Abdullah; Görme Biçimleri, John Berger; Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü, Gavin Ambrose ve Paul Harris; Grafik Tasarım Ne İçindir, Alice Twemlow; Grafik Tasarım Kuramı, Helen Armstrong; İletişim ve Grafik Tasarım, Emre Becer; Grafik Tasarımda İmge; Gavin Ambrose ve Paul Harris; Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, Tevfik Fikret Uçar

Notlar

Soyutlama ve Stilizasyonun Bir Form Oluşturma Yöntemi Olarak Grafik Tasarım Eğitiminde Kullanımı, Merve Ersan; Kurumsal Kimlikte Logo ve Amblem Tasarımlarının Değişim Süreci: Dünyanın En Değerli Markaları Üzerine Bir İnceleme, Zehra Atabey ve Işıl Karpat Aktuğlu; Yazılı Tarihin Başlangıcından Günümüz Dünyasına Piktogramların İşlevi Üzerine Bir Değerlendirme, Tuğcan Güler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Grafik tasarımın tanımını ve kapsamını açıklar.
ÖÇ02 Görme ve algılama süreçlerini analiz eder.
ÖÇ03 Farklı iletişim mecralarını tanımlar ve karşılaştırır.
ÖÇ04 Simgeleri ve simgesel anlatımı iletişim bağlamında uygular.
ÖÇ05 Biçim ve kadraj değişimlerinin anlam üzerindeki etkisini analiz eder.
ÖÇ06 Eskiz aşamasından başlayarak tasarım sürecini tamamlar
ÖÇ07 Tasarım sürecini ve sonuçlarını etkili bir şekilde sunar
ÖÇ08 Etkili görsel anlatım tekniklerini kullanarak hedef kitleye yönelik mesajları stratejik olarak tasarlar ve iletir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser.
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş, grafik tasarım sunumu, dönem içerisinde yapılacak çalışmaların anlatılması. Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Proje 1 - Stilizasyon için nesne belirlenmesi, ilk eskizlerin gerçekleştirilmesi Araştırma, eskiz Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
3 Proje 1 - Eskiz kontrolü, eskiz çalışmasının devamı Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
4 Proje 1 - Tüm eskizlerin değerlendirilmesi ve 6’şar adet stilize çalışmanın dijitale aktarılması Eskiz Çalışmaları, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
5 Proje 2 - Piktogram sunumu, çizimler için tema belirlenmesi, ilk eskizler. Sunum, Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
6 Proje 2 - Eskiz çalışmasının devamı, eskiz kontrolü. Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
7 Proje 2 - Son eskizler, kontrol, tüm eskizler arasından 6’şar adet piktogramın belirlenmesi. Tasarım Çalışmaları, Beyin Fırtınası Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
8 Ara Değerlendirme Sunum Paftaları Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Proje 3 - Kurumsal kimlik tanımı, örneklerin incelenmesi, yapılacak olan kimliklerin belirlenmesi. Sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
10 Proje 3 - İlk eskizlerin çalışılması, değerlendirme. Fikir Eskizleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
11 Proje 3 - İlk eskizlerin değerlendirilmesi, eskiz çalışmasının devamı. Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
12 Proje 3 - Eskiz kontrolü, logo ve amblemlerin belirlenmesi. Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
13 Proje 3 - Son eskiz kontrolü, kurumsal kimliğin kalan ögelerinin belirlenmesi. Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
14 Proje 3 - Stilizasyon ve piktogram çalışmalarının sunum haline getirilmesi. Sunum Hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
15 Proje 3 - Kurumsal kimlik çalışmasının sunum haline getirilmesi. Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı Sunum Paftaları Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Final Sınavı 2 Sunum Paftaları Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 0 0
1. Yıl Sonu Sınavı - 100
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 6 84
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.09.2025 11:17