Genel Bilgi
Birim | GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ |
GRAFİK PR. | |
Kod | GRA213 |
Ad | Grafik Tasarım 1 |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR EKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR EKER
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencinin temel grafik tasarım becerilerini edinmesini; soyutlama, imge üretimi, yeniden yorumlamaya yönelik çalışmalarla bu becerilerin pekiştirilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste; grafik tasarımda imge üretiminin temellerinden olan soyutlamaya yönelik çalışmalar (stilizasyon ve piktogram) gerçekleştirilecek, ardından edinilen temel becerilerle kurumsal kimlik revizyonu yapılacaktır. Soyutlama ve piktogram örnekleri incelenerek bu iki üretim biçimiyle ilgili bilgiler verilecek, sonraki projenin konusu olan kurumsal kimlik bağlamında logo ve amblemin tanımı ve önemine yönelik teori ve örnekler sunulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Pictograms Icons and Signs, Hübner ve Abdullah; Görme Biçimleri, John Berger; Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü, Gavin Ambrose ve Paul Harris; Grafik Tasarım Ne İçindir, Alice Twemlow; Grafik Tasarım Kuramı, Helen Armstrong; İletişim ve Grafik Tasarım, Emre Becer; Grafik Tasarımda İmge; Gavin Ambrose ve Paul Harris; Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, Tevfik Fikret Uçar
Notlar
Soyutlama ve Stilizasyonun Bir Form Oluşturma Yöntemi Olarak Grafik Tasarım Eğitiminde Kullanımı, Merve Ersan; Kurumsal Kimlikte Logo ve Amblem Tasarımlarının Değişim Süreci: Dünyanın En Değerli Markaları Üzerine Bir İnceleme, Zehra Atabey ve Işıl Karpat Aktuğlu; Yazılı Tarihin Başlangıcından Günümüz Dünyasına Piktogramların İşlevi Üzerine Bir Değerlendirme, Tuğcan Güler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Grafik tasarımın tanımını ve kapsamını açıklar. |
ÖÇ02 | Görme ve algılama süreçlerini analiz eder. |
ÖÇ03 | Farklı iletişim mecralarını tanımlar ve karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Simgeleri ve simgesel anlatımı iletişim bağlamında uygular. |
ÖÇ05 | Biçim ve kadraj değişimlerinin anlam üzerindeki etkisini analiz eder. |
ÖÇ06 | Eskiz aşamasından başlayarak tasarım sürecini tamamlar |
ÖÇ07 | Tasarım sürecini ve sonuçlarını etkili bir şekilde sunar |
ÖÇ08 | Etkili görsel anlatım tekniklerini kullanarak hedef kitleye yönelik mesajları stratejik olarak tasarlar ve iletir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, grafik tasarım sunumu, dönem içerisinde yapılacak çalışmaların anlatılması. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Proje 1 - Stilizasyon için nesne belirlenmesi, ilk eskizlerin gerçekleştirilmesi | Araştırma, eskiz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
3 | Proje 1 - Eskiz kontrolü, eskiz çalışmasının devamı | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Proje 1 - Tüm eskizlerin değerlendirilmesi ve 6’şar adet stilize çalışmanın dijitale aktarılması | Eskiz Çalışmaları, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
5 | Proje 2 - Piktogram sunumu, çizimler için tema belirlenmesi, ilk eskizler. | Sunum, Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
6 | Proje 2 - Eskiz çalışmasının devamı, eskiz kontrolü. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
7 | Proje 2 - Son eskizler, kontrol, tüm eskizler arasından 6’şar adet piktogramın belirlenmesi. | Tasarım Çalışmaları, Beyin Fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Değerlendirme | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Proje 3 - Kurumsal kimlik tanımı, örneklerin incelenmesi, yapılacak olan kimliklerin belirlenmesi. | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
10 | Proje 3 - İlk eskizlerin çalışılması, değerlendirme. | Fikir Eskizleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
11 | Proje 3 - İlk eskizlerin değerlendirilmesi, eskiz çalışmasının devamı. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
12 | Proje 3 - Eskiz kontrolü, logo ve amblemlerin belirlenmesi. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
13 | Proje 3 - Son eskiz kontrolü, kurumsal kimliğin kalan ögelerinin belirlenmesi. | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
14 | Proje 3 - Stilizasyon ve piktogram çalışmalarının sunum haline getirilmesi. | Sunum Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
15 | Proje 3 - Kurumsal kimlik çalışmasının sunum haline getirilmesi. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı 2 | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 0 | 0 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 100 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |