Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Yaşlı Bakımı | |
Kod | SHS223 |
Ad | Uyku ve Yaşam Ritmi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ÖMER KOCAHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencilere klinik uygulama ve meslek hayatı öncesi bireysel ve toplumsal uyku sağlığı bilinci kazandırmayı amaçlamaktadır. Uyku sağlığını arttırmak için gereken tavsiyeleri halka yaymak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Toplumda uyku sağlığı, uyku sağlığı ve genel sağlık arasındaki etkileşim, alışkanlıkların uyku sağlığı üzerine etkileri, uyku sağlığının topluma olan etkileri, uyku yoksunluğunun sonuçları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sleep and Health 1st Edition, Michael A. Grandner
Notlar
Uyku ve Yaşam Ritmi Ders Notları, Ömer Kocahan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uyku sağlığının önemini hatırlar. |
ÖÇ02 | Uyku sağlığı için gerekenleri sıralar. |
ÖÇ03 | Uyku sağlığının genel sağlıkla olan ilişkisini açıklar. |
ÖÇ04 | Teknolojinin uyku alanında son kullanıcı için olumlu ve olumsuz etkilerini sıralar. |
ÖÇ05 | Uykunun alışkanlıklara bağlı nasıl değiştiğini hatırlar. |
ÖÇ06 | Uyku yoksunluğunun sonuçlarını sıralar. |
ÖÇ07 | Uyku süresi ve kalitesini iyileştirecek önerileri sıralar. |
ÖÇ08 | Uyku hijyenini artıracak uygulamalar yapar. |
ÖÇ09 | Uykunun toplum sağlığıyla olan ilişkisini açıklar. |
ÖÇ10 | Uyku sağlığının bilişsel işlevlere olan etkilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 1 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uyku sağlığına giriş ve sirkadiyen ritim | Ön hazırlığa gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Uykuyla ilgili bağlamsal faktörler ve çevre | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Uyku hijyeninin sağlanması ve kronik uyku yitiminin önlenmesi | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mobil cihazların uyku sağlığına etkisi ve giyilebilir teknoloji | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Uyku süresinin kardiyometabolik hastalıklar üzerine etkisi | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sosyal "jetlag" | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Uyku ve alışkanlıklar - Diyet | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
9 | Uyku ve alışkanlıklar - Sigara, alkol | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Uyku ve alışkanlıklar - Kafein, takviyeler, uyarıcılar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Uyku ve alışkanlıklar - Egzersiz, stres, bağışıklık | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Uykusuzluk ve bilişsel işlevler (dikkat eksikliği, karar verme) | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Uyku yoksunluğu ve psikiyatrik hastalıklar, apne ve kardiyometabolik risk | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çocuk ve ergenlerde uyku | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Uyku sağlığı ve işyeri, uyku sağlığı eşitliği, kamu güvenliği | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |