Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Yaşlı Bakımı | |
Kod | SHS225 |
Ad | Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşam |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere fiziksel aktivitenin yaşam kalitesi üzerindeki önemi, sağlıklı yaşam alışkanlıkları kazanma yolları ve bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirme ve geliştirme yolları konusunda bakış açısının kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders, fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkileri, egzersiz türleri, fiziksel uygunluk bileşenleri, aktif yaşam tarzı geliştirme stratejileri ve hareketsiz yaşamın sağlık üzerindeki olumsuz etkileri konularını kapsamaktadır. Ayrıca sağlıklı yaşamı destekleyen beslenme, uyku ve stres yönetimi gibi tamamlayıcı konulara da değinilir.
Dersin Ön Koşulu
Ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Howley, E.T., & Thompson, D.L. (2021). Fitness Professional's Handbook. Human Kinetics.
Notlar
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) Fiziksel Aktivite Rehberi 2024 Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fiziksel aktivite ve sağlıklı yaşamla ilgili temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | Bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirmek için basit testleri teorik olarak bilir. |
ÖÇ04 | Farklı yaşam tarzlarının sağlık üzerindeki etkilerini sıralar. |
ÖÇ05 | Farklı fiziksel aktivite programlarının bireylerin ihtiyaçlarına göre uygunluğunu açıklar. |
ÖÇ06 | Kendi fiziksel aktivite planını oluşturur. |
ÖÇ07 | Sedanter ve aktif bireylerin sağlık durumlarını karşılaştırır. |
ÖÇ08 | Hareketsiz yaşam tarzına karşı çözüm önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Fiziksel aktivite ve sağlık kavramları | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Fiziksel uygunluk bileşenleri ve değerlendirme yöntemleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hareketsiz yaşam tarzının sağlık riskleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki fizyolojik etkileri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Aktivite türleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Günlük yaşama fiziksel aktiviteyi entegre etme yöntemleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Beslenme, uyku ve stres yönetimi ile bütüncül sağlıklı yaşam yaklaşımı | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynaklardan okuma ve ders notlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fiziksel aktivite programı planlama: Yaş ve sağlık durumuna göre yaklaşım | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toplumda fiziksel aktiviteyi teşvik eden politikalar | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Fiziksel aktivite güvenliği ve sakatlanmalardan korunma | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Sağlık okuryazarlığı ve bireysel farkındalık oluşturma | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 1 | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 2 | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme ve tekrar | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |