Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
SPOR BİLİMLERİ (DR) | |
Kod | BSB664 |
Ad | Spor Yaralanmalarında Süreç Yönetimi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EREN ULUÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin temel amacı öğrencinin spor yaralanmaları hakkında temel ilkeleri öğrenmesini ve yaralanma anından spora dönüşe kadar geçen tüm süreçlerin nasıl yönetilebileceğine ilişkin bilgilerin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders spor yaralanması ile ilgili temel kavramları, spor yaralanmalarının sınıflamalarını, spor yaralanmasının meydana geldiği andan sporcunun spora dönüş anına kadar geçirdiği tüm süreçlerin doğru bir şekilde yönetilmesine ilişkin stratejileri içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Bahr, R., & Engebretsen, L. (Eds.). (2011). Handbook of sports medicine and science: Sports injury prevention (Vol. 17). John Wiley & Sons. Kjaer, M., Krogsgaard, M., Magnusson, P., Engebretsen, L., Roos, H., Takala, T., & Woo, S. L. (Eds.). (2008). Textbook of sports medicine: Basic science and clinical aspects of sports injury and physical activity. John Wiley & Sons. Doral, M. N., & Karlsson, J. (Eds.). (2015). Sports injuries: prevention, diagnosis, treatment and rehabilitation. Springer. Gotlin, R. S. (Ed.). (2020). Sports Injuries Guidebook. Human Kinetics Publishers. Athletic Training & Sports Medicine. American Academy of Orthopaedic Surgeons, 1986. İllinois, Ed. A.E. Ellison, ISBN: 0-89203-002-X Sport Medicine Manual. International Olympic Comitee Medical Comission, 1990,Hurford Enterprises, Canada, ISBN:0-88953-129-3 Sports Medicine. The Orthopaedic Clinics of North America, Vol 26, No. 3, July 1995. Ed. F. Fu, M.R. Safran, W.B. Saunders, ISSN: 0030-5898 Emin Ergen. Sporcu Sağlığı ve Spor Yaralanmaları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. Temel İlkyardım Bilgileri, Başkent Üniversitesi, Komisyon, Ankara, 2005. www.ilkyardim.org.tr Matarazzo J. D. Behavioral health and behavioral medicine: Frontiers for a new health psychology. American psychologist, 1980;35:807-17. Okyayuz Ü. H. Sağlık psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1999: 1-19. Ogden N. Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016: 1-14. Nezu A.M., Nezu C.M., P.A. Geller. Handbook of psychology, volume 9 health psychology, John Wiley&Sons. 2003: 5-27. Sarafino E. Health Psychology. Biophysical Interactions. New York, John Wiley & Sons, Inc, 1998. Quick J.C. Occupational health psychology: historical roots and future directions. Health Psychol. 1999;18:82-8
Notlar
Bahr, R., & Mæhlum, S. (2004). Clinical guide to sports injuries. Human Kinetics. Bundy, M., & Leaver, A. (2012). A Guide to Sports and Injury Management E-Book: A Guide to Sports and Injury Management E-Book. Elsevier Health Sciences. Athletic Training & Sports Medicine. American Academy of Orthopaedic Surgeons, 1986. İllinois, Ed. A.E. Ellison, ISBN: 0-89203-002-X Sport Medicine Manual. International Olympic Comitee Medical Comission, 1990,Hurford Enterprises, Canada, ISBN:0-88953-129-3 Sports Medicine. The Orthopaedic Clinics of North America, Vol 26, No. 3, July 1995. Ed. F. Fu, M.R. Safran, W.B. Saunders, ISSN: 0030-5898 Emin Ergen. Sporcu Sağlığı ve Spor Yaralanmaları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. Temel İlkyardım Bilgileri, Başkent Üniversitesi, Komisyon, Ankara, 2005. www.ilkyardim.org.tr Matarazzo J. D. Behavioral health and behavioral medicine: Frontiers for a new health psychology. American psychologist, 1980;35:807-17. Okyayuz Ü. H. Sağlık psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1999: 1-19. Ogden N. Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016: 1-14. Nezu A.M., Nezu C.M., P.A. Geller. Handbook of psychology, volume 9 health psychology, John Wiley&Sons. 2003: 5-27. Sarafino E. Health Psychology. Biophysical Interactions. New York, John Wiley & Sons, Inc, 1998. Quick J.C. Occupational health psychology: historical roots and future directions. Health Psychol. 1999;18:82-8
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor yaralanmaları ile ilgili temel kavramları bilir |
ÖÇ02 | Sıcak, soğuk, su altı ve yüksek irtifa gibi çevresel faktörlere bağlı yaralanmaların sebeplerini açıklar. |
ÖÇ03 | Spor yaralanmalarında ilk yardımı ilkelerini yaralanma tipine göre tasarlar. |
ÖÇ04 | Spor yaralanmalarında konservatif ve cerrahi tedavi yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Spor yaralanmalarını önleme stratejilerini kavrar. |
ÖÇ06 | Spor yaralanmalarında yaralanma anı, ilk yardım, cerrahi, fizik tedavi ve spora dönüş süreçlerinin yönetimini sporcuya özel olarak tasarlar. |
ÖÇ07 | Spor yaralanmaları ile ilgili paydaşların eğitim süreçlerini planlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 1 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 2 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 1 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 1 |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Spor yaralanmalarında temel kavramlar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Spor yaralanmalarına neden olan faktörler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Spor yaralanmalarından korunma yöntemleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sıcak, soğuk, su altı ve yüksek irtifa gibi çevresel faktörlere bağlı yaralanmaların sebepleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Spor yaralanmalarında ilk yardım ilkelerinin yaralanma tiplerine göre sınıflandırılması. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sık karşılaşılan alt ekstremite spor yaralanmalarında temel süreçler. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Sık karşılaşılan üst ekstremite spor yaralanmalarında temel süreçler. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sık karşılaşılan aksiyal iskelet ve kas sistemi spor yaralanmalarında temel süreçler. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sık karşılaşılan baş, boyun, yüz bölgesi spor yaralanmalarında temel süreçler. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Spor yaralanmalarında konservatif ve cerrahi tedavi yöntemleri. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Spor yaralanmalarını önleme stratejileri. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Spor yaralanmalarında yaralanma anı, ilk yardım, cerrahi, fizik tedavi ve spora dönüş süreçlerinin yönetiminin sporcuya özel olarak tasarlanması. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Temel rehabilitasyon süreci sonrasında branşa özgü müsabakaya dönüş evresi ve psikolojik süreçler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Spor yaralanmaları ile ilgili paydaşların eğitim süreçlerinin planlanması. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 8 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 25 | 25 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |