Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
SPOR BİLİMLERİ (DR) | |
Kod | BSB665 |
Ad | Sporcu Sağlığını Koruma Stratejileri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EREN ULUÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin temel amacı öğrencinin spor yaralanmaları hakkında temel ilkelerinin ve spor yaralanmalarına neden olan faktörlerin farkında olarak bu yaralanmaları oluşmadan önce önleme stratejilerini öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders spor ve sağlık ile ilgili temel kavramları, ısınma - soğuma, alçak basınç koşullarında spor yaralanmalarından korunma , yüksek basınç ortamında spor yaralanmalarından korunma , hiportermik ortamda spor yaralanmalarından korunma , spor ve hijyen, üst ekstremite spor yaralanmalarından korunma , alt ekstremite spor yaralanmalarından korunma , gövde, baş, yüz bölgesi yaralanmalarında korunma konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Üçışık, H. F. (2010). Sağlık hukuku. Ötüken. Şimşek, U. (2014). Sağlık hukukunda aydınlatılmış rıza. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 16, 3535-3556. Dülger, M. V. (2015). Sağlık Hukukunda Kişisel Verilerin Korunması ve Hasta Mahremiyeti (Protection of Personal Data in Health Law and Patient Privacy). Available at SSRN 2564595.
Notlar
Üçışık, H. F. (2010). Sağlık hukuku. Ötüken. Şimşek, U. (2014). Sağlık hukukunda aydınlatılmış rıza. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 16, 3535-3556. Dülger, M. V. (2015). Sağlık Hukukunda Kişisel Verilerin Korunması ve Hasta Mahremiyeti (Protection of Personal Data in Health Law and Patient Privacy). Available at SSRN 2564595.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor yaralanmalarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Spor yaralanmalarına neden olan faktörleri bilir. |
ÖÇ03 | Spor yaralanmalarından korunma stratejilerini açıklar. |
ÖÇ04 | Spor dallarına göre oluşabilecek spor yaralanmalarını ayırt edebilir. |
ÖÇ05 | Spor dallarına göre yaralanmalardan korunma stratejilerini belirleyebilir. |
ÖÇ06 | Sporcu sağlığını koruyucu bir eğitim programı tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 4 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 4 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 2 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 1 |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Spor yaralanmalarında temel kavramlar | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Spor yaralanmalarına neden olan faktörleri ortadan kaldırma. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Spor yaralanmalarından korunma yöntemleri . | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sıcak, soğuk, su altı ve yüksek irtifa gibi çevresel faktörlere bağlı yaralanmaların sebepleri ve korunma stratejileri | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Spor yaralanmalarında ilk yardım ilkelerinin sporcuyu koruma işlevi. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sık karşılaşılan alt ekstremite spor yaralanmalarından korunma stratejileri. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sık karşılaşılan üst ekstremite spor yaralanmalarından korunma stratejileri. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak Okuma ve Ödev | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sık karşılaşılan aksiyal iskelet ve kas sistemi spor yaralanmalarından korunma stratejileri. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Spor yaralanmalarında konservatif ve cerrahi tedavi yöntemlerin ileri dönem sporcu sağlığını koruyucu yönü. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Spor yaralanmalarını önlemede ısınma ve soğuma evrelerinin önemi. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Temel motorik özelliklerin geliştirilmesi yolu ile sporcu sağlığının korunması. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kişiselleştirilmiş antrenmanların sporcu sağlığını koruyucu etkisi. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sporcu sağlığının korunması ile ilgili paydaşların eğitim süreçlerinin planlanması. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Sporcu sağlığının korunması ile ilgili paydaşların eğitim süreçlerinin planlanması ve sunumu. | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma ve Ödev | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma ve Ödev | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |