BSB667 Aile Sağlığı ve Spor

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
SPOR BİLİMLERİ (DR)
Kod BSB667
Ad Aile Sağlığı ve Spor
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. EREN ULUÖZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı spor yolu ile birey ve aile sağlığının korunması ile geliştirilmesi üzerine temel kavramları öğretmek, spor yolu ile aile ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Spor, egzersiz ve fiziksel aktivite ile birey, aile, toplum sağlığını koruma ve geliştirme stratejileri geliştirme becerilerinin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Sağlık ve sağlığın korunması ile geliştirilmesi üzerine temel kavramları öğrenen bireye, aile ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak. Birey, aile, toplum sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ve etkileyen faktörleri, davranışa özgü sağlığı koruma ve geliştirme modelleri ve çözüm stratejilerini bilen öğrenciler yetiştirmek.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Vella, S. A., Cliff, D. P., Magee, C. A., & Okely, A. D. (2014). Sports participation and parent-reported health-related quality of life in children: longitudinal associations. The Journal of pediatrics, 164(6), 1469-1474. Allender J. A., Rector C., Warner K. D. (2014) Community & Public Health Nursing. 8th Edition. Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins. 2. CDC (Centers for Disease Control and Prevention) Healthy People 2020.https://www.cdc.gov/nchs/healthy_people/hp2020.htm Kay, T. (2004). The family factor in sport: A review of family factors affecting sports participation. Driving up participation: The challenge for sport, 39. Mirehie, M., Gibson, H., Kang, S., & Bell, H. (2019). Parental insights from three elite-level youth sports: Implications for family life. World leisure journal, 61(2), 98-112.

Notlar

Pate, R. R., Trost, S. G., Levin, S., & Dowda, M. (2000). Sports participation and health-related behaviors among US youth. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 154(9), 904-911.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Spor yolu ile sağlığı geliştirme konusundaki temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Spor ile sağlıklı yaşam arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ03 Sporun ile kronik hastalıkları önlemedeki rolünü açıklar.
ÖÇ04 Aile sağlığını korumada aile içerisindeki spor kültürünün önemini bilir.
ÖÇ05 Aileler bireylerine uygun spor, egzersiz ve fiziksel aktivite faaliyetlerini tasarlar.
ÖÇ06 Kadın, çocuk, yaşlı, hamile ve engelli aile bireylerine özgü bireysel ihtiyaçları dikkate alarak gerekli sağlıklı yaşam becerilerine ilişkin programları tasarlar.
ÖÇ07 Spor, egzersiz ve fiziksel aktivite yapan ailelerin halk sağlığına katkısını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır.
PÖÇ02 Belirsiz Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. 1
PÖÇ03 Belirsiz Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. 1
PÖÇ04 Belirsiz Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır.
PÖÇ05 Belirsiz Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. 4
PÖÇ06 Belirsiz Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. 1
PÖÇ07 Belirsiz Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir.
PÖÇ08 Belirsiz Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. 1
PÖÇ09 Belirsiz Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir.
PÖÇ10 Belirsiz Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir.
PÖÇ11 Belirsiz Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir.
PÖÇ12 Belirsiz Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş; Sağlığı geliştirme konusundaki temel kavramlar İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Aile sağlığı ve hastalıklar İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Hareketsiz yaşam ve sağlık riskleri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sporun sağlık üzerine etkileri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Spor yolu ile sağlığı geliştirme konusundaki temel kavramlar. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Spor ile sağlıklı yaşam arasındaki ilişki. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Sporun ile kronik hastalıkları önlemedeki rolü. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar İlgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Aile sağlığını korumada aile içerisindeki spor kültürünün önemi. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Aileler bireylerine uygun spor, egzersiz ve fiziksel aktivite faaliyetlerinin tasarlanması. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Kadınlarda ve hamile aile bireylerine özgü bireysel ihtiyaçları dikkate alarak gerekli sağlıklı yaşam becerilerine ilişkin programları tasarlanması. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Çocuk aile bireylerine özgü bireysel ihtiyaçları dikkate alarak gerekli sağlıklı yaşam becerilerine ilişkin programların tasarlanması. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Engelli ve yaşlı aile bireylerine özgü bireysel ihtiyaçları dikkate alarak gerekli sağlıklı yaşam becerilerine ilişkin programlarının tasarlanması. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Spor, egzersiz ve fiziksel aktivite yapan ailelerin halk sağlığına katkısı. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Spor, egzersiz ve fiziksel aktivitenin bağımlılık ve zararlı alışkanlıkları önlemedeki rolü. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 14 28
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 16 32
Toplam İş Yükü (Saat) 144
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,76
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2025 09:00