Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
SPOR BİLİMLERİ (DR) | |
Kod | BSB667 |
Ad | Aile Sağlığı ve Spor |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EREN ULUÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı spor yolu ile birey ve aile sağlığının korunması ile geliştirilmesi üzerine temel kavramları öğretmek, spor yolu ile aile ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Spor, egzersiz ve fiziksel aktivite ile birey, aile, toplum sağlığını koruma ve geliştirme stratejileri geliştirme becerilerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Sağlık ve sağlığın korunması ile geliştirilmesi üzerine temel kavramları öğrenen bireye, aile ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak. Birey, aile, toplum sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ve etkileyen faktörleri, davranışa özgü sağlığı koruma ve geliştirme modelleri ve çözüm stratejilerini bilen öğrenciler yetiştirmek.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Vella, S. A., Cliff, D. P., Magee, C. A., & Okely, A. D. (2014). Sports participation and parent-reported health-related quality of life in children: longitudinal associations. The Journal of pediatrics, 164(6), 1469-1474. Allender J. A., Rector C., Warner K. D. (2014) Community & Public Health Nursing. 8th Edition. Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins. 2. CDC (Centers for Disease Control and Prevention) Healthy People 2020.https://www.cdc.gov/nchs/healthy_people/hp2020.htm Kay, T. (2004). The family factor in sport: A review of family factors affecting sports participation. Driving up participation: The challenge for sport, 39. Mirehie, M., Gibson, H., Kang, S., & Bell, H. (2019). Parental insights from three elite-level youth sports: Implications for family life. World leisure journal, 61(2), 98-112.
Notlar
Pate, R. R., Trost, S. G., Levin, S., & Dowda, M. (2000). Sports participation and health-related behaviors among US youth. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 154(9), 904-911.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor yolu ile sağlığı geliştirme konusundaki temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Spor ile sağlıklı yaşam arasındaki ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ03 | Sporun ile kronik hastalıkları önlemedeki rolünü açıklar. |
ÖÇ04 | Aile sağlığını korumada aile içerisindeki spor kültürünün önemini bilir. |
ÖÇ05 | Aileler bireylerine uygun spor, egzersiz ve fiziksel aktivite faaliyetlerini tasarlar. |
ÖÇ06 | Kadın, çocuk, yaşlı, hamile ve engelli aile bireylerine özgü bireysel ihtiyaçları dikkate alarak gerekli sağlıklı yaşam becerilerine ilişkin programları tasarlar. |
ÖÇ07 | Spor, egzersiz ve fiziksel aktivite yapan ailelerin halk sağlığına katkısını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | 1 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 1 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 4 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 1 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | 1 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş; Sağlığı geliştirme konusundaki temel kavramlar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Aile sağlığı ve hastalıklar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hareketsiz yaşam ve sağlık riskleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sporun sağlık üzerine etkileri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Spor yolu ile sağlığı geliştirme konusundaki temel kavramlar. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Spor ile sağlıklı yaşam arasındaki ilişki. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sporun ile kronik hastalıkları önlemedeki rolü. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aile sağlığını korumada aile içerisindeki spor kültürünün önemi. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Aileler bireylerine uygun spor, egzersiz ve fiziksel aktivite faaliyetlerinin tasarlanması. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kadınlarda ve hamile aile bireylerine özgü bireysel ihtiyaçları dikkate alarak gerekli sağlıklı yaşam becerilerine ilişkin programları tasarlanması. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çocuk aile bireylerine özgü bireysel ihtiyaçları dikkate alarak gerekli sağlıklı yaşam becerilerine ilişkin programların tasarlanması. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Engelli ve yaşlı aile bireylerine özgü bireysel ihtiyaçları dikkate alarak gerekli sağlıklı yaşam becerilerine ilişkin programlarının tasarlanması. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Spor, egzersiz ve fiziksel aktivite yapan ailelerin halk sağlığına katkısı. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Spor, egzersiz ve fiziksel aktivitenin bağımlılık ve zararlı alışkanlıkları önlemedeki rolü. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 14 | 28 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 16 | 32 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |