Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BED566 |
Ad | Liderlik Teorileri ve Güncel Uygulamalar |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet METİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, klasik ve modern liderlik teorilerini tanıtmak, liderliğin bireysel ve örgütsel düzeyde nasıl işlediğini analiz etmek ve güncel liderlik yaklaşımlarını çeşitli sektörlerden örneklerle değerlendirmektir. Öğrencilerin liderlik becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında liderlik tanımı, liderlik stilleri, klasik liderlik kuramları (özellikler teorisi, davranışsal yaklaşımlar, durumsal liderlik), çağdaş liderlik teorileri (dönüşümcü, hizmetkâr, karizmatik liderlik vb.), liderlikte etik, kültürel farklılıklar ve dijital çağda liderlik uygulamaları gibi konular yer alır. Gerçek yaşamdan vaka analizleri ve liderlik simülasyonları ile pratik destek sağlanır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Northouse, P. G. (2021). Leadership: Theory and Practice (9th ed.). SAGE Publications.
Notlar
Ders sunumu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik ve çağdaş liderlik teorilerini tanımlayabilir ve aralarındaki farkları açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Liderliğin bireysel ve örgütsel düzeydeki işleyişini analiz edebilir. |
ÖÇ03 | Farklı liderlik stillerinin çeşitli bağlamlardaki etkilerini karşılaştırabilir. |
ÖÇ04 | Liderlikte etik ilkelerin ve kültürel farkların önemini tartışabilir. |
ÖÇ05 | Dijital çağda liderliğe ilişkin güncel uygulamaları değerlendirebilir. |
ÖÇ06 | Gerçek yaşamdan örnek olaylar ve simülasyonlar aracılığıyla liderlik becerilerini uygulamalı olarak geliştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanında yöntem ve teknikleri uygular. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Verileri analiz eder ve değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel mesleki bilgileri edinir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeyde beden eğitimi ve spor alanıyla ilgili literatürü takip eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanında özgün çalışma yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki eksiklere yönelik çözüm önerileri üretir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde beden eğitimi ve spor alanı ile ilgili verileri toplar, analiz eder, yorumlar ve yayınlama becerisi edinir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiyi, uygulamada kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilim etiği ilkelerine uyar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenim alanı ile ilgili temel bilgileri kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Liderliğe Giriş ve Temel Kavramlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Liderlik ve Yöneticilik Arasındaki Farklar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Özellikler Teorisi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Davranışsal Liderlik Kuramları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Durumsal ve Koşullara Bağlı Liderlik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Karizmatik ve Vizyoner Liderlik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hizmetkâr ve Paylaşılan Liderlik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Otentik ve Etik Liderlik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kriz Dönemlerinde Liderlik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kültürel Boyutlarıyla Liderlik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Dijital Çağda Liderlik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Liderlikte Cinsiyet ve Çeşitlilik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Uygulama: Liderlik Vaka Analizi Sunumları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,88 | ||
AKTS | 6 AKTS |