Genel Bilgi
Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
TEKSTİL MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
Kod | TLZ313 |
Ad | Tekstil Mühendisliğinde Tasarım I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 0.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi YILMAZ ERBİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi YILMAZ ERBİL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tasarım odaklı düşünme yeteneği kazandırmak, malzeme ve üretim süreci bilgisi ile tasarımı birleştirmek.
Dersin İçeriği
Mühendislik tasarımına giriş. ”Tasarım” tanımı. Bilim, teknoloji ve tasarım arasındaki ilişki. Tasarım prosesi. 5 aşamalı tasarım prosesi, 12 aşamalı tasarım prosesi. Ekip çalışması. Yaratıcılık. İletişimin önemi. Yenilikçilik. Yaratıcılık, yenilikçilik ve mühendislik tasarımı arasındaki ilişki.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
Mühendislik Tasarım ve Teknik Sunu İlkeleri Prof.Dr. Bahattin Karagözoğlu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasarım sürecini açıklar ve uygular. |
ÖÇ02 | Tekstil malzemelerinin tasarımdaki rolünü analiz eder. |
ÖÇ03 | Farklı kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik yenilikçi tekstil tasarımları geliştirebilir. |
ÖÇ04 | Tasarım kararlarını teknik ve ekonomik gerekçelerle temellendirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında seçebilme ve kullanabilme | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, etik ilkelerine uygun davranma | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş ve Tasarım Kavramı | Kaynak kitap ve genel araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tasarım Süreçleri ve Yöntemleri | Kaynak kitap ve genel araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tekstil Malzemeleri ve Tasarım İlişkisi | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yenilikçilik ve mühendislik tasarımı arasındaki ilişki | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tasarım metodolojilerinin gelişimi | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fonksiyonel Tasarım İlkeleri | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Konu tekrarı ve sınava hazırlık | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Estetik ve Sanatsal Boyut | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sürdürülebilir ve Etik Tasarım Yaklaşımları | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tasarımda Teknoloji Kullanımı | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Teknik Tasarım ve Prototipleme Süreci | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Üretim Süreçleri ve Tasarıma Etkisi | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tasarımda İnovasyon ve Yenilikçi Yaklaşımlar | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Konu tekrarı ve sınava hazırlık | Önceki ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 18 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,72 | ||
AKTS | 1 AKTS |