TLZ313 Tekstil Mühendisliğinde Tasarım I

1 AKTS - 0-1 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 0.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
TEKSTİL MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod TLZ313
Ad Tekstil Mühendisliğinde Tasarım I
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 0-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 1 AKTS
Yerel Kredi 0.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi YILMAZ ERBİL
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi YILMAZ ERBİL (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tasarım odaklı düşünme yeteneği kazandırmak, malzeme ve üretim süreci bilgisi ile tasarımı birleştirmek.

Dersin İçeriği

Mühendislik tasarımına giriş. ”Tasarım” tanımı. Bilim, teknoloji ve tasarım arasındaki ilişki. Tasarım prosesi. 5 aşamalı tasarım prosesi, 12 aşamalı tasarım prosesi. Ekip çalışması. Yaratıcılık. İletişimin önemi. Yenilikçilik. Yaratıcılık, yenilikçilik ve mühendislik tasarımı arasındaki ilişki.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ders Notları

Notlar

Mühendislik Tasarım ve Teknik Sunu İlkeleri Prof.Dr. Bahattin Karagözoğlu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasarım sürecini açıklar ve uygular.
ÖÇ02 Tekstil malzemelerinin tasarımdaki rolünü analiz eder.
ÖÇ03 Farklı kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik yenilikçi tekstil tasarımları geliştirebilir.
ÖÇ04 Tasarım kararlarını teknik ve ekonomik gerekçelerle temellendirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında seçebilme ve kullanabilme 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve ekip üyesi olarak disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, etik ilkelerine uygun davranma
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse Giriş ve Tasarım Kavramı Kaynak kitap ve genel araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Tasarım Süreçleri ve Yöntemleri Kaynak kitap ve genel araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Tekstil Malzemeleri ve Tasarım İlişkisi Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yenilikçilik ve mühendislik tasarımı arasındaki ilişki Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Tasarım metodolojilerinin gelişimi Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Fonksiyonel Tasarım İlkeleri Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Konu tekrarı ve sınava hazırlık Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ders Notları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Estetik ve Sanatsal Boyut Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Sürdürülebilir ve Etik Tasarım Yaklaşımları Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Tasarımda Teknoloji Kullanımı Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Teknik Tasarım ve Prototipleme Süreci Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Üretim Süreçleri ve Tasarıma Etkisi Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Tasarımda İnovasyon ve Yenilikçi Yaklaşımlar Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Konu tekrarı ve sınava hazırlık Önceki ders notları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ders notları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ders notları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 1 1 1
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 18
Toplam İş Yükü / 25 (s) ,72
AKTS 1 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.09.2025 03:47