EFMS011 Kapsayıcı Eğitim

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 0. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
EĞİTİM FAKÜLTESİ
Kod EFMS011
Ad Kapsayıcı Eğitim
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri FAKULTE_SOSYAL_SECMELI Fakülte Seçmeli
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BUKET TURHAN TÜRKKAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BUKET TURHAN TÜRKKAN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Kapsayıcı eğitim dersinin dersin genel amacı, kapsayıcı eğitimle ilgili temel kavramları, kapsayıcı eğitimin temellerini, kapsayıcı eğitim programının niteliklerini, kapsayıcı eğitime yönelik yaklaşımları, kapsayıcı eğitimde öğretmen rollerini ve kapsayıcı eğitime yönelik eğitim programı örneklerini açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Kapsayıcı eğitimle ilgili temel kavramları, kapsayıcı eğitimin temellerini, kapsayıcı eğitim programının niteliklerini, kapsayıcı eğitime yönelik yaklaşımları, kapsayıcı eğitimde öğretmen rolleri

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Altındağ Kumaş, Ö. & Süer, S. (2022). Nitelikli kapsayıcı eğitim (kuramdan uygulamaya). Eğiten Kitap Yayınevi. Baş, M. (2022). Kapsayıcı eğitim pedagoji, teori ve uygulama perspektifleri. Anı Yayıncılık. Çalık, T. (2023). Kapsayıcı eğitim. Pegem Akademi. Demir Başaran, S. (2021). Öğrenmede evrensel tasarım: Kapsayıcı eğitimi sağlamada kuramsal ve uygulamalı bir çerçeve. Pegem Akademi. Taneri, P. O. (2021). Kuramdan uygulamaya kapsayıcı eğitim (2. baskı). Pegem Akademi.

Notlar

Kapsayıcı Eğitim başlıklı bilimsel ve akademik yayınlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kapsayıcı eğitimle ilgili temel kavramlara örnekler sunar.
ÖÇ02 Kapsayıcı eğitimin felsefi temellerini açıklar.
ÖÇ03 Kapsayıcı eğitimin psikolojik temellerini açıklar.
ÖÇ04 Kapsayıcı eğitimin toplumsal temellerini açıklar.
ÖÇ05 Kapsayıcı eğitimin yasal temellerini açıklar.
ÖÇ06 Kapsayıcı eğitimde dezavantajlı grupların özelliklerini tartışır.
ÖÇ07 Öğrenmede evrensel tasarım yaklaşımını tartışır.
ÖÇ08 Amaçları kapsayıcı eğitim açısından inceler.
ÖÇ09 Kapsayıcı eğitime yönelik içerikleri tartışır.
ÖÇ10 Kapsayıcı öğrenme ve öğretme sürecinin özelliklerini tartışır.
ÖÇ11 Kapsayıcı eğitime yönelik yaklaşım ve uygulamalara örnekler sunar.
ÖÇ12 Kapsayıcı değerlendirmeye yönelik düzenlemeleri açıklar.
ÖÇ13 Kapsayıcı eğitimde sahip olunması beklenen tutum ve değerleri açıklar.
ÖÇ14 Kapsayıcı eğitimde öğretmen rollerini tartışır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kapsayıcı Eğitime Giriş Ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kapsayıcı Eğitimin Felsefi Temelleri Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kapsayıcı Eğitimin Psikolojik Temelleri Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kapsayıcı Eğitimin Toplumsal Temelleri Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kapsayıcı Eğitimin Yasal Temelleri Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kapsayıcı Eğitimde Dezavantajlı Gruplar Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
7 Öğrenmede Evrensel Tasarım Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kapsayıcı Eğitime Yönelik Amaçlar Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Kapsayıcı Eğitime Yönelik İçerik Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğrenme ve Öğretme Süreci Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Kapsayıcı Eğitime Yönelik Yaklaşım ve Uygulamalar Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
13 Kapsayıcı Değerlendirme Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kapsayıcı Eğitimde Tutum ve Değerler Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Kapsayıcı Eğitimde Öğretmen Rolleri Konuyla ilgili ön okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.09.2025 01:39