Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Yaşlı Bakımı | |
Kod | SHS101 |
Ad | Meslek Etiği |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilere etik, tıp etiği ve meslek etiği kavramlarını ayırt etme, tıp etiği ilkelerini yorumlama, alanına özgü ortaya çıkabilecek olası etik problemleri-ikilemleri-durumları analiz etme ve çözme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
1. Etikle İlişkili Kavramlar 2. Meslek, Etik ve Meslek Etikleri 3. Tıp Etiği 4. Tıp Etiği Temel İlkeleri 5. Etik Kurullar 6. İnsan ve Hasta Hakları 7. Etik Sorunlar
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022.
Notlar
1-Kadıoğlu S. Etik Hakkında Kısa Bir Yazı. Güney Mimarlık Dergisi, 2014; (17): 40-42. 2-Yıldırım G, Kadıoğlu S. Etik ve Tıp Etiği Kavramları. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2007; 29 (2): 7-12. 3-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 4-Ersoy N, Aydın E. Tıbbi Etikte "Yararlılık İlkesi". Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi, 1994; 2(2):57-60. 5-Aydın E. Tıp Etiği. 1.Baskı, Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 6-Yıldırım G. Sağlık Profesyonellerinin Etik Kavramından Anladıkları ve Kuramsal Etik Çalışması Yapanlardan Bekledikleri. Danışman Kadıoğlu S. Doktora Tezi, Çukurova Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2008. 7-Arda B, Şahinoğlu Pelin S. Tıbbi Etik: Tanımı, İçeriği, Yöntemi ve Başlıca Konuları. Ankara Tıp Mecmuası, 1995; 48: 323-336. 8-Demirhan Erdemir A. Tıpta Etik ve Deontoloji; Yirmbirinci Yüzyılda. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2011.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etik, meslek etiği, tıp etiği kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Etik-ahlak-hukuk kavramlarını ayırt eder. |
ÖÇ03 | Değer ve değerler kavramını açıklar. |
ÖÇ04 | Değerlendirme türlerini karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Tıp etiği ilkelerini açıklar. |
ÖÇ06 | Etik sorun türlerini, etik değerlendirme ve etik karar verme süreçlerini özetler. |
ÖÇ07 | Biyoetik ve biyomedikal etik kavramı ile biyomedikal etiğin ilkelerini belirtir. |
ÖÇ08 | Tıp etiğinde ortaya çıkabilecek etik sorunları-ikilemleri-durumları yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve ders akışının açıklanması | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Etik Kavramı, Etik ve Ahlak | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Etikle İlişkili Kavramlar | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Etik-Hukuk İlişkisi, Deontoloji-Sağlık Mevzuatı | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Meslek-Meslek Etiği, Tıp-Tıp Etiği | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tıp Etiği ve İlişkili Kavramlar | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Tıp Etiği Temel İlkeleri 1 | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Tıp Etiği Temel İlkeleri 2 | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Etik Kurullar | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İnsan Hakları ve Hasta Hakları | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Etik Sorunlar-İkilemler | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
13 | Ötanazi ve Gebeliğin Sonlandırılması | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Üreme Yardımı ve Organ Aktarımı | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Dersin Değerlendirilmesi | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |