SHS101 Meslek Etiği

2 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı
Kod SHS101
Ad Meslek Etiği
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı öğrencilere etik, tıp etiği ve meslek etiği kavramlarını ayırt etme, tıp etiği ilkelerini yorumlama, alanına özgü ortaya çıkabilecek olası etik problemleri-ikilemleri-durumları analiz etme ve çözme becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

1. Etikle İlişkili Kavramlar 2. Meslek, Etik ve Meslek Etikleri 3. Tıp Etiği 4. Tıp Etiği Temel İlkeleri 5. Etik Kurullar 6. İnsan ve Hasta Hakları 7. Etik Sorunlar

Dersin Ön Koşulu

Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022.

Notlar

1-Kadıoğlu S. Etik Hakkında Kısa Bir Yazı. Güney Mimarlık Dergisi, 2014; (17): 40-42. 2-Yıldırım G, Kadıoğlu S. Etik ve Tıp Etiği Kavramları. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2007; 29 (2): 7-12. 3-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 4-Ersoy N, Aydın E. Tıbbi Etikte "Yararlılık İlkesi". Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi, 1994; 2(2):57-60. 5-Aydın E. Tıp Etiği. 1.Baskı, Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 6-Yıldırım G. Sağlık Profesyonellerinin Etik Kavramından Anladıkları ve Kuramsal Etik Çalışması Yapanlardan Bekledikleri. Danışman Kadıoğlu S. Doktora Tezi, Çukurova Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2008. 7-Arda B, Şahinoğlu Pelin S. Tıbbi Etik: Tanımı, İçeriği, Yöntemi ve Başlıca Konuları. Ankara Tıp Mecmuası, 1995; 48: 323-336. 8-Demirhan Erdemir A. Tıpta Etik ve Deontoloji; Yirmbirinci Yüzyılda. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2011.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Etik, meslek etiği, tıp etiği kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Etik-ahlak-hukuk kavramlarını ayırt eder.
ÖÇ03 Değer ve değerler kavramını açıklar.
ÖÇ04 Değerlendirme türlerini karşılaştırır.
ÖÇ05 Tıp etiği ilkelerini açıklar.
ÖÇ06 Etik sorun türlerini, etik değerlendirme ve etik karar verme süreçlerini özetler.
ÖÇ07 Biyoetik ve biyomedikal etik kavramı ile biyomedikal etiğin ilkelerini belirtir.
ÖÇ08 Tıp etiğinde ortaya çıkabilecek etik sorunları-ikilemleri-durumları yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı ve ders akışının açıklanması Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Etik Kavramı, Etik ve Ahlak Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
3 Etikle İlişkili Kavramlar Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Etik-Hukuk İlişkisi, Deontoloji-Sağlık Mevzuatı Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
5 Meslek-Meslek Etiği, Tıp-Tıp Etiği Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Tıp Etiği ve İlişkili Kavramlar Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Tıp Etiği Temel İlkeleri 1 Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tıp Etiği Temel İlkeleri 2 Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap
10 Etik Kurullar Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 İnsan Hakları ve Hasta Hakları Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
12 Etik Sorunlar-İkilemler Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma
13 Ötanazi ve Gebeliğin Sonlandırılması Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Üreme Yardımı ve Organ Aktarımı Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Dersin Değerlendirilmesi Ders notlarının ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarının ve kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarının ve kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 62
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,48
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.09.2025 09:22