SHS101 Professional Ethics

2 ECTS - 1-0 Duration (T+A)- 1. Semester- 1 National Credit

Information

Unit ABDİ SÜTCÜ HEALTH SERVICES VOCATIONAL SCHOOL
Code SHS101
Name Professional Ethics
Term 2025-2026 Academic Year
Semester 1. Semester
Duration (T+A) 1-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 2 ECTS
National Credit 1 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Ön Lisans Dersi
Type Normal
Label VK Vocational Knowledge Courses E Elective
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
Course Instructor Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (Güz) (A Group) (Ins. in Charge)
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (Güz) (B Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

The aim of the course is to provide students with the ability to distinguish between the concepts of ethics, medical ethics and professional ethics, to interpret the principles of medical ethics, and to analyze and solve possible ethical problems-dilemmas-situations that may arise specific to their field.

Course Content

1. Concepts Regarding Ethics 2. Profession, Ethics and Professional Ethics 3. Medical Ethics 4. Basic Principles of Medical Ethics 5. Ethical Committees 6. Human and Patient Rights 7-Ethical Problems

Course Precondition

There are no prerequisites for the course.

Resources

1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022.

Notes

1-Kadıoğlu S. Etik Hakkında Kısa Bir Yazı. Güney Mimarlık Dergisi, 2014; (17): 40-42. 2-Yıldırım G, Kadıoğlu S. Etik ve Tıp Etiği Kavramları. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2007; 29 (2): 7-12. 3-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 4-Ersoy N, Aydın E. Tıbbi Etikte "Yararlılık İlkesi". Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi, 1994; 2(2):57-60. 5-Aydın E. Tıp Etiği. 1.Baskı, Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 6-Yıldırım G. Sağlık Profesyonellerinin Etik Kavramından Anladıkları ve Kuramsal Etik Çalışması Yapanlardan Bekledikleri. Danışman Kadıoğlu S. Doktora Tezi, Çukurova Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2008. 7-Arda B, Şahinoğlu Pelin S. Tıbbi Etik: Tanımı, İçeriği, Yöntemi ve Başlıca Konuları. Ankara Tıp Mecmuası, 1995; 48: 323-336. 8-Demirhan Erdemir A. Tıpta Etik ve Deontoloji; Yirmbirinci Yüzyılda. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2011.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Defines the concepts of ethics, professional ethics, and medical ethics.
LO02 Distinguishes between the concepts of ethics-moral-law.
LO03 Explains the concept of value and values.
LO04 Compares the types of evaluation.
LO05 Explains the principles of medical ethics.
LO06 Summarizes the types of ethical problems, ethical evaluation and ethical decision-making processes.
LO07 It specifies the concepts of bioethics and biomedical ethics and the principles of biomedical ethics.
LO08 Interprets the ethical problems-dilemmas-situations that might occur in medical ethics.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains basic principles and concepts with elderly care.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal States aging, aging process and changes in the aging process.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains personal , social, cultural differences of elderly individuals, and the basic information for improving the quality of life .
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Distinguishes social , professional , ethical principles and laws in elderly care.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Describes interventions in elderly care. 3
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Describes interventions personal , social, cultural differences of elderly individuals regarding enviromental regulations in home aged care.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Describes physiological changes in old age and the principles of specific nutrition to common diseases.
PLO08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arranges the working environment according to health and occupational safety 4
PLO09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Takes initiatives appropriate to the social rehabilitation needs of elderly individuals.
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses critical thinking , creative thinking and appropriate methods and techniques for the development of problem solving skills .
PLO11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses effectively first aid techniques in case of emergency in the elderly.
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses effectively interventions in holistic elderly care.
PLO13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses planned basic techniques of physical rehabilitation in the elderly .
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Takes responsibility for solving old problems in society as individuals and groups.
PLO15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analyzes information with a critical approach by themselves .
PLO16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Establishes effective and healthy communication with all members of the geriatric team to meet the needs of elderly individuals and ensure correct agreements.
PLO17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses tools , information and communication technologies in working envoriment. 4
PLO18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Monitors information in the field using at least one foreign language and comminicates with colleagues. 5
PLO19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Initiatives for the thinking and development of their performance .
PLO20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Monitors artistic, scientific events and current events in community and in the world.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Course Overview and Explanation of the Proceeding of the Course Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 The Concept of Ethics, Ethics and Moral Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
3 Contepts Associated with Ethics Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Ethics-Law Relation, Deontology-Health Legislation Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
5 Profession-Professional Ethics, Medicine-Medical Ethics Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Medical Ethics and related concepts Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Principles of Medical Ethics 1 Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
8 Mid-Term Exam Reading lecture notes and reference books Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Principles of Medical Ethics 2 Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap
10 Ethics Committees Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Human Rights and Patient's Rights Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
12 Ethical Problems-Dilemmas Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma
13 Euthanasia and Terminating the Pregnancy Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Reproductive Aid and Organ Donation Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Evaluation of the Course Reading lecture notes and reference books Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Reading lecture notes and reference books Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Reading lecture notes and reference books Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 1 14
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 2 2
Final Exam 1 4 4
Total Workload (Hour) 62
Total Workload / 25 (h) 2,48
ECTS 2 ECTS

Update Time: 23.09.2025 09:22