Information
Unit | ABDİ SÜTCÜ HEALTH SERVICES VOCATIONAL SCHOOL |
Code | SHS101 |
Name | Professional Ethics |
Term | 2025-2026 Academic Year |
Semester | 1. Semester |
Duration (T+A) | 1-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 1 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | VK Vocational Knowledge Courses E Elective |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Course Instructor |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(Güz)
(A Group)
(Ins. in Charge)
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (Güz) (B Group) (Ins. in Charge) |
Course Goal / Objective
The aim of the course is to provide students with the ability to distinguish between the concepts of ethics, medical ethics and professional ethics, to interpret the principles of medical ethics, and to analyze and solve possible ethical problems-dilemmas-situations that may arise specific to their field.
Course Content
1. Concepts Regarding Ethics 2. Profession, Ethics and Professional Ethics 3. Medical Ethics 4. Basic Principles of Medical Ethics 5. Ethical Committees 6. Human and Patient Rights 7-Ethical Problems
Course Precondition
There are no prerequisites for the course.
Resources
1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022.
Notes
1-Kadıoğlu S. Etik Hakkında Kısa Bir Yazı. Güney Mimarlık Dergisi, 2014; (17): 40-42. 2-Yıldırım G, Kadıoğlu S. Etik ve Tıp Etiği Kavramları. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2007; 29 (2): 7-12. 3-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 4-Ersoy N, Aydın E. Tıbbi Etikte "Yararlılık İlkesi". Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi, 1994; 2(2):57-60. 5-Aydın E. Tıp Etiği. 1.Baskı, Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 6-Yıldırım G. Sağlık Profesyonellerinin Etik Kavramından Anladıkları ve Kuramsal Etik Çalışması Yapanlardan Bekledikleri. Danışman Kadıoğlu S. Doktora Tezi, Çukurova Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2008. 7-Arda B, Şahinoğlu Pelin S. Tıbbi Etik: Tanımı, İçeriği, Yöntemi ve Başlıca Konuları. Ankara Tıp Mecmuası, 1995; 48: 323-336. 8-Demirhan Erdemir A. Tıpta Etik ve Deontoloji; Yirmbirinci Yüzyılda. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2011.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines the concepts of ethics, professional ethics, and medical ethics. |
LO02 | Distinguishes between the concepts of ethics-moral-law. |
LO03 | Explains the concept of value and values. |
LO04 | Compares the types of evaluation. |
LO05 | Explains the principles of medical ethics. |
LO06 | Summarizes the types of ethical problems, ethical evaluation and ethical decision-making processes. |
LO07 | It specifies the concepts of bioethics and biomedical ethics and the principles of biomedical ethics. |
LO08 | Interprets the ethical problems-dilemmas-situations that might occur in medical ethics. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains basic principles and concepts with elderly care. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | States aging, aging process and changes in the aging process. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains personal , social, cultural differences of elderly individuals, and the basic information for improving the quality of life . | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Distinguishes social , professional , ethical principles and laws in elderly care. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describes interventions in elderly care. | 3 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Describes interventions personal , social, cultural differences of elderly individuals regarding enviromental regulations in home aged care. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describes physiological changes in old age and the principles of specific nutrition to common diseases. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arranges the working environment according to health and occupational safety | 4 |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes initiatives appropriate to the social rehabilitation needs of elderly individuals. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses critical thinking , creative thinking and appropriate methods and techniques for the development of problem solving skills . | |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses effectively first aid techniques in case of emergency in the elderly. | |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses effectively interventions in holistic elderly care. | |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses planned basic techniques of physical rehabilitation in the elderly . | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takes responsibility for solving old problems in society as individuals and groups. | |
PLO15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analyzes information with a critical approach by themselves . | |
PLO16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Establishes effective and healthy communication with all members of the geriatric team to meet the needs of elderly individuals and ensure correct agreements. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses tools , information and communication technologies in working envoriment. | 4 |
PLO18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Monitors information in the field using at least one foreign language and comminicates with colleagues. | 5 |
PLO19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Initiatives for the thinking and development of their performance . | |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Monitors artistic, scientific events and current events in community and in the world. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Course Overview and Explanation of the Proceeding of the Course | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | The Concept of Ethics, Ethics and Moral | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Contepts Associated with Ethics | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ethics-Law Relation, Deontology-Health Legislation | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Profession-Professional Ethics, Medicine-Medical Ethics | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Medical Ethics and related concepts | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Principles of Medical Ethics 1 | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Principles of Medical Ethics 2 | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ethics Committees | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Human Rights and Patient's Rights | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Ethical Problems-Dilemmas | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
13 | Euthanasia and Terminating the Pregnancy | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Reproductive Aid and Organ Donation | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Evaluation of the Course | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 1 | 14 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 2 | 2 |
Final Exam | 1 | 4 | 4 |
Total Workload (Hour) | 62 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,48 | ||
ECTS | 2 ECTS |