EFMZ302 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ302
Ad Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. BETÜL BALKAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. BETÜL BALKAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. BETÜL BALKAR (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi dersinin temel amacı Türk eğitim sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında bilgi vermektir. Okul yönetiminin ve okul yöneticilerinin görev ve sorumluluklarını tanıtarak etkili okul yönetiminin niteliği hakkında bir anlayış kazandırılması amaçlanmaktadır. Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini etkileyen dinamiklerin öğretilmesiyle eğitim sisteminin yapısındaki değişimin değerlendirilebilmesinin sağlanması da amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Türk eğitim sisteminin yapısı, Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri, sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul, yönetim kuramları, okul yönetiminde dinamikler, okul yöneticiliği, okul yöneticisinin liderlik rolleri, insan kaynağının yönetimi, okulda personel ve öğrenci hizmetleri, eğitim ve öğretim ile ilgili hizmetler, okul-çevre ilişkisi, eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi, değişen toplum ve okul, okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Cemaloğlu, N. (Ed.). (2021). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Özdemir, S. (Ed.). (2019). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (5.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Personeli Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini açıklar.
ÖÇ02 Yönetim teorilerini okul yönetim süreçlerine etkileri açısından karşılaştırarak değerlendirir.
ÖÇ03 Okulun sosyal bir sistem olarak özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 Okul yönetiminin görev ve sorumluluklarını açıklar.
ÖÇ05 Okul yöneticisi olabilmek için gerekli nitelikleri ve şartları açıklar.
ÖÇ06 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini etkileyen faktörleri bilerek eğitim sisteminde zaman içerisinde gözlenen değişimi değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İngilizce´´nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminde kurama, uygulamaya ve alan terminolojisine yönelik kapsamlı içerik bilgisine sahiptir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alan bilgisine katkıda bulunacak dilbilim, kültür, edebiyat, çeviri bilim, iletişim yan alanlarına ilişkin temel kavram, kuram ve akımların bilgisine sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaş, dil düzeyleri, öğrenme biçemleri, strateji kullanımları gibi öğrenci değişkenlerine ilişkin kapsamlı bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alana yönelik nitel ve/ya nicel bilimsel yöntemlerin bilgisine sahiptir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alan bilgisini kullanarak, gereksinim duyulduğunda bu bilgiyi yeniden yapılandırarak, eğitsel amaçlar ve öğrencilerin dil yeterlilik düzeyleri, yaşları ve olası gereksinimleri doğrultusunda etkili plan, yöntem, materyal, etkinlik ve ölçme, değerlendirm
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir bakış açısıyla eğitsel içerik ve materyalleri inceleyebilir, gereksinim duyulduğunda bunları uyarlama ve geliştirme becerisine sahiptir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İngilizce öğretimde karşılaşılan sorunlara yönelik değerlendirmelerde bulunabilir, sınıf içi uygulamalarda sonuç odaklı çözüm önerileri geliştirebilir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İngilizce öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim uygulamalarında inisiyatif alma ve yaratıcı olma gibi bağımsız davranış becerileri kazanır. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisine sahiptir. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim teknolojileri bağlamında kendisi için gerekli olacak bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım bilgisine sahiptir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İngilizce öğretmenliği uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Milli Eğitim sisteminin yapısını, amaçlarını ve işlevlerini tanır.Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Birey olarak mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen mevzuata, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır ve eğitimdeki diğer paydaşlarla (okul yönetimi, veli vb.) ilet 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki öz güven (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma), sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisine sahiptir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk eğitim sisteminin yapısı Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Temel Kanununun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Temel Kanununun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yönetim kuramları Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Okul yönetiminde dinamikler Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Okul yöneticiliği Ders kitabında ilgili bölümün ve Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Okul yöneticisinin liderlik rolleri Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınav öncesi işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İnsan kaynağının yönetimi Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Personeli Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği ve Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Okulda personel ve öğrenci hizmetleri Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Eğitim ve öğretim ile ilgili hizmetler Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ve Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Okul-çevre ilişkisi Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Değişen toplum ve okul Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl boyunca işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl boyunca işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 10:29