INGZ205 Dilbilim 1

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod INGZ205
Ad Dilbilim 1
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CEM CAN
Dersin Öğretim Elemanı Sibel AYBEK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. CEM CAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. CEM CAN (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi ABDURRAHMAN KİLİMCİ (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin geleneksel ve çağdaş dil çalışmalarındaki temel kavramları ve ayrımları tanımasını; ses, biçimbirim ve sözdizimi gibi yapısal unsurları analiz etmesini ve bu analizleri yabancı dil öğretim süreçlerinde etkili bir şekilde uygulamalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dilin kökeni ve tarihsel gelişimi; insan dili ile diğer iletişim sistemleri arasındaki farklılıklar; sesbilgisi, sesbilim, biçimbilgisi ve sözdizimi temel kavramlarının tanımlanması ve bu yapıların dil öğretimi üzerindeki etkilerinin analiz edilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Önkoşul Yok

Kaynaklar

Fromkin V. Rodman R. & Hyams N. (2022). An introduction to language (10th ed.). Cengage.

Notlar

Dawson H. Hernandez A. & Shain C. (2022). Language files : materials for an introduction to language and linguistics (Thirteenth). Ohio State University Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dilbilimin farklı dallarına ait temel kavramları tanımlar ve bu kavramların birbiriyle olan ilişkilerini açıklar.
ÖÇ02 İnsan dili ile diğer iletişim sistemleri arasındaki farklılıkları tanımlar ve karşılaştırır.
ÖÇ03 Sesbilgisinin temel kavramlarını tanımlar ve bu kavramları somut örneklerle açıklar.
ÖÇ04 Sesdizimin temel kavramlarını tanımlar ve bu kavramları dil analizinde uygular.
ÖÇ05 Biçimbilimin temel kavramlarını tanımlar ve bu kavramları örneklerle açıklar.
ÖÇ06 Sözdizimin temel kavramlarını tanımlar ve sözdizim alanının tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ07 Türkçe ve İngilizce’nin anlambilimsel özelliklerini karşılaştırır ve bu dillerdeki anlam yapılarının farklarını analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İngilizce´´nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminde kurama, uygulamaya ve alan terminolojisine yönelik kapsamlı içerik bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alan bilgisine katkıda bulunacak dilbilim, kültür, edebiyat, çeviri bilim, iletişim yan alanlarına ilişkin temel kavram, kuram ve akımların bilgisine sahiptir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaş, dil düzeyleri, öğrenme biçemleri, strateji kullanımları gibi öğrenci değişkenlerine ilişkin kapsamlı bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alana yönelik nitel ve/ya nicel bilimsel yöntemlerin bilgisine sahiptir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alan bilgisini kullanarak, gereksinim duyulduğunda bu bilgiyi yeniden yapılandırarak, eğitsel amaçlar ve öğrencilerin dil yeterlilik düzeyleri, yaşları ve olası gereksinimleri doğrultusunda etkili plan, yöntem, materyal, etkinlik ve ölçme, değerlendirm 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir bakış açısıyla eğitsel içerik ve materyalleri inceleyebilir, gereksinim duyulduğunda bunları uyarlama ve geliştirme becerisine sahiptir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İngilizce öğretimde karşılaşılan sorunlara yönelik değerlendirmelerde bulunabilir, sınıf içi uygulamalarda sonuç odaklı çözüm önerileri geliştirebilir. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İngilizce öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim uygulamalarında inisiyatif alma ve yaratıcı olma gibi bağımsız davranış becerileri kazanır. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisine sahiptir. 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisine sahiptir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim teknolojileri bağlamında kendisi için gerekli olacak bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İngilizce öğretmenliği uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Milli Eğitim sisteminin yapısını, amaçlarını ve işlevlerini tanır.Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 1
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Birey olarak mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen mevzuata, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır ve eğitimdeki diğer paydaşlarla (okul yönetimi, veli vb.) ilet 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki öz güven (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma), sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisine sahiptir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dilin Kökenleri Fromkin et al. (2022) kitabının 1. bölümü okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 İnsan Dili ve Diğer İletişim Dizgeleri Fromkin et al. (2022) kitabının 1. bölümünün alıştırmaları yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Sesbilgisi I Fromkin et al. (2022) kitabının Sesbilgisi bölümünden Sessizler konusu okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sesbilgisi II Fromkin et al. (2022) kitabının Sesbilgisi bölümünden Sesliler konusu okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Sesdizim I Fromkin et al. (2022) kitabının Sesdizim bölümü okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sesdizim II Fromkin et al. (2022) kitabının Sesdizim bölümü alıştırmaları yapılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Biçimbilim I Fromkin et al. (2022) kitabının Biçimbilim bölümü okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Biçimbilim II Fromkin et al. (2022) kitabının Biçimbilim bölümü alıştırmaları yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Sözdizim I Fromkin et al. (2022) kitabının Sözdizimi bölümü okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Sözdizim 2 Fromkin et al. (2022) kitabının Sözdizimi bölümü alıştırmaları yapılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Anlambilim I Fromkin et al. (2022) kitabının Anlambilim bölümü okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Anlambilim II Fromkin et al. (2022) kitabının Anlambilim bölümü alıştırmaları yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Yapısal ve anlamsal arabirim Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel tekrar Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.12.2024 03:24