ILEM716 Transnationalism, Migration and the Media

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ILEM716
Name Transnationalism, Migration and the Media
Term 2022-2023 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Belirsiz
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

This course aims to equip students with theoretical and empirical works on transnational migration and population movements in parallel to communications and media studies and how these reflect in practice, particularly in Turkish case. In addition, in the context of diaspora and cinema, it is aimed that students be able to make critical analysis of films by making sense of the conceptual tools and following the examples.

Course Content

In this course, the changing relations between communication technologies, media and transnational identities will be examined within the framework of cultural flows, especially in the context of intensifying migration dynamics. Discussions will be made around the concepts of nation-state, national borders, mediated individual and social interactions, public and public spaces, globalization, cosmopolitanism, transnationalism and diaspora. In addition, the course is designed to examine the visual culture in the diaspora cinema with the theoretical approaches to the diaspora and migration studies.

Course Precondition

N/A

Resources

Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner (2012). Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar, Küreselleşme Çağında Göç. İstanbul: İletişim.

Notes

Öner, Aslı (2012). Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar, Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 13-28. Şenol Sert, Deniz (2012). Uluslararası Göç Yazınında Bütünleyici Bir Kurama Doğru. Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 29-48. Kaya, Ayhan (2015). Euro-Türkler, Kuşaklararası Farklılıklar, İslam ve Entegrasyon Tartışmaları. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(19): 44-79. Üstübici, A. (2011). Türkiye’ye Yönelik Kadın Göçü: Seks işçileri ve Ev İçi Hizmetlilerin Kişisel Güvenlik Sorunlarını İlişkilendirmek. Yakar, M. Ve İ. Südaş (2019). Türkiye’de Yabancı Nüfusun Yeni Coğrafyaları, Ege Coğrafya Dergisi 28 (2), 2019, 129-164. Üstübici, A. 2017. Türkiye’de göç politikaların dönüşümü: yasadışılığın uluslararası üretiminden makbul yabancıya? Toplum ve Bilim Dergisi, 140, 106-121. Toplum ve Bilim Dergisi (2017). Göç Özel Sayısı, sayı 140. Hayır, Celal. (2016). Avusturya’da Yaşayan Türkiye Kökenli Göçmenlerin Medya Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 42: 1-18. Şahin Kütük, Birsen (2015). HOLLANDA’DA YAŞAYAN TÜRKLERDE KİMLİK VE ULUSÖTESİ MEDYA KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2015 Bahar (22), 203-218. Bozdağ, Çiğdem (2015). Diaspora’dan Türkiye’ye Bakış: Almanya’daki Türklerin Medya Kullanımı Üzerine bir İnceleme. Global Media Journal TR Edition, 6 (11): 144-157. Aksoy, Asu (2007) “Göçmenlik Deneyimine Kozmopolit Perspektiften Bakış”, Kökler ve Yollar: Türkiye’de Göç Süreçleri içinde, İstanbul Bilgi Üniversitesi, ss. 421-443. Van Dijk, Teun (2019) Göç ve Söylem, AVRUPA GÖÇ ÇALIŞMALARINDA NİTEL ARAŞTIRMALAR içinde. Naciye Beril EKŞİOĞLU SARILAR (2018). TÜRK BASININDA, ANAAKIM MEDYADA MÜLTECİ/SIĞINMACI TEMSİLİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10(1): 139-157. Müzeyyen Pandır, İbrahim Efe, Alaaddin F. Paksoy (2015). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacı Temsili Üzerine Bir İçerik Analizi. Marmara İletişim Dergisi, 24: 1-26. Yücel, Alev. (2015). BATI AVRUPA’DA TÜRKÇE MEDYA: ALMANYA, FRANSA VE HOLLANDA. Selçuk İletişim, 2015, 8 (4): 244-265. Yaren, Özgür. (2008) Altyazılı Rüyalar. İstanbul: Deki. Yaren, Özgür (2015). “Göçmen Sinemasını Yeniden Düşünmek”, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1): 207-223. DELİORMANLI, Ece (2006). FATİH AKIN’IN “AKSANLI” SİNEMASI. Ankara Üniversitesi, Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Levent, Sıla (2016). ZORUNLU GÖÇE İLİŞKİN BELLEĞİN OLUŞMASINDA FİLMLERİN KATKISI: DEDEMİN İNSANLARI VE BİR TUTAM BAHARAT FİLMLERİNİN ALIMLANMASI, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(2): 436-466. Zırh, Besim Can (2017). ALEVİ-OLMAYAN BİR ARAŞTIRMACI OLARAK ALEVİLİK ÜZERİNE ÇALIŞMAK: GÖÇ-MEKÂNDA AMA EVDE ÇOK-ALANLI ETNOGRAFİ, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1): 52-72. S Kardeş, Ç Banko, B Akman (2017). Sosyal medyada Suriye’li sığınmacılara yönelik algı: bir sözlük değerlendirmesi.. Göç Dergisi 4(2): 185-200. ● Şenel, Burcu (2017). YOLLAR, İKİLEMLER VE DÜŞLER: MÜLTECİ KADINLARDAN DİJİTAL HİKÂYELER. Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(2): 418-435. Kaya, A. “Sicher in Kreuzberg” Berlin’deki Küçük İstanbul: Diyasporada Kimligin Olusumu. İstanbul: Büke, 2000. Greve, M. Almanya’da “Hayali Türkiye”nin Müzigi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2003. Kaya, Ayhan (2007). Diasporada Çerkes Kimliğinin Dönüşümü:Değişen siyasal konjonktür karşısında yeniden tanımlanan etnik sınırlar. S. C. Mazlum ve E. Doğan (der.), Sivil Toplum ve Dış Politika: Yeni Sorunlar, Yeni Aktörler. Istanbul: Bağlam Yayınları, 2007: 57-76. Ataman, Bora (2012). Kozmopolitan Hayatlar, Diasporik Kimlikler. İstanbul, Libra.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Elaborate theoretical debates and concepts on transnationalism and migration.
LO02 Reflect upon theoretical framework of migration and mobility in relation to media studies.
LO03 Interpret national, local and global mobility issues within a critical perspective.
LO04 Discuss the transformed boundaries in the information society.
LO05 Formulate a research problematic with a critical viewpoint and along various theoretical and empirical topics and tools that are provided and discussed within the context of this course.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies.
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. 5
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems,
PLO06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules.
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. 4
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. .
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği She/he carryes her/his education to the next level of education. 4
PLO10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing.
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values.
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Develops critical thinking skills. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Transnationalism, Migration and Diaspora: Theories and Concepts Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Migrants, Asylum Seekers and Refugees in Turkey Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Migration Regime in Turkey Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Transnational Media Flow Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Representation of Migrants in the Media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Migrants' Media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Transnational Cinema, Diasporic Cinema, Accented Cinema Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Mid-Term Exam Reading Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Transnational Cinema, Diasporic Cinema, Accented Cinema (cont.) Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Migration and Space Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Mobilities, Migration and Digital Media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Internal migration, forced migration Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Music as a Means of Communicaition Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Migration and Identity Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Methodologcal Discussions and Ethical Issues in Migration Research Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Term Exams Reading Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Term Exams Reading Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 18.11.2022 12:15