Information
Code | ARK539 |
Name | General Archaeology |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 4-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 4 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. ELİF GENÇ |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to introduce the basic concepts of archeology and to complete the missing information in the field of archeology.
Course Content
Introduction to archeology, basic concepts, archeology and chronology are explained with examples of development issues in Turkey.
Course Precondition
None
Resources
V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar
Notes
Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, MÖ 1.000.000-550, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes archaeological periods |
LO02 | Defines archaeological artifacts |
LO03 | Distinguishes the periods of the works |
LO04 | He / she gets information about archeology and uses this information. |
LO05 | Researches archaeometry by using archaeological information. |
LO06 | Examines old settlements chronologically and regionally |
LO07 | Classifies archaeological finds |
LO08 | Classifies archaeological finds according to their types |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have information about current research methods, to evaluate information | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To be able to apply analytical methods | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To be able to explain the results of information with information technology | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To be able to do microscopic studies | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the competence to work with people from different disciplines | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to participate in discussions about the archaeological findings and the formation of the archaeological lands in the excavation area and their relations with the environment | 5 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to transfer the process and results of the studies to the researchers in different disciplines in national and international work environments. | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to make archaeometric measurements of archaeological finds from the excavation areas and the archaeo-environmental features of soils with the help of nature and science | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Definition and history of archeology. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Terms and concepts used for excavation and survey. | S.Saltuk, 1995 Arkeoloji Sözlüğü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Aceramic Neolithic cultures, architecture and art works. | M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Pottery Neolithic period cultures, architecture and works of art. | M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Neolithic period cultures, burial customs. | M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Chalcolithic Age cultures, architecture and art works. | M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Chalcolithic Age cultures, burial customs. | M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | General Review | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Early Bronze Age cultures, architecture and works of art. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Early Bronze Age cultures, burial customs. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Middle Bronze Age cultures. | T.Özgüç 2005 Kültepe-Kaniş Neşa,Anatolia's Prologue Kultepe Kanish Karum 2010 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Late Bronze Age cultures, architecture and monuments. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Hititler ve Hitit İmparatorluğu Bin Tanrılı Halk (2002) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Late Bronze Age cultures, works of art. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Hititler ve Hitit İmparatorluğu Bin Tanrılı Halk (2002) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Iron Age cultures, architecture. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Friglerin Gizemli Uygarlığı (2007) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Iron Age cultures, works of art. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Friglerin Gizemli Uygarlığı (2007) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Final Exams | General Review | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Exams | General Review | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 4 | 56 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 28 | 28 |
Total Workload (Hour) | 152 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,08 | ||
ECTS | 6 ECTS |