Information
Code | ME701 |
Name | Scientific Research Methods I |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. FİLİZ YURTAL |
Course Instructor |
Prof. Dr. FİLİZ YURTAL
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The general aim of this course is; The aim of this course is to guide the students' learning about the concepts related to science, scientific research process and the scientific activities that should be carried out in this process, scientific studies to report, project, thesis and article.
Course Content
What is scientific knowledge; Potivist and post-positivist Differences between studies. What is the research framework of scientific work; Hypothesis, what is the assumption; What are the stages of scientific research; Writing rules, footnotes, references and quoting.
Course Precondition
None
Resources
Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2008). Qualitative research methods in the social sciences. Ankara: Seçkin Publishing.
Notes
Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi. Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cebeci, S. (2002). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Alfa Basın Yayım Dağıtım. Creswell, J. W. Research Design. (2013). (Çeviri Ed. Demir, S. B.). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Karma Yöntem Yaklaşımları. 4. Baskıdan Çeviri. Ankara: Eğiten Kitap. Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erkuş, A. (2009). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım. Tekin-İftar, E. (2012). Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek-Denekli Araştırmalar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines the concept of knowledge and sources of information |
LO02 | Introduces different approaches to science. |
LO03 | Defines and interprets necessary variables about scientific research process and determination of research subject. |
LO04 | Makes critical resource analysis, develops hypothesis and strategy. |
LO05 | Quotation from sources. |
LO06 | It creates a proper bibliography from the sources used in scientific research. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Scientific research and analysis methods in mathematics education. | 1 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Expresses mathematics curriculum and basic principles on which it is based. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explain the learning theories in mathematics education. | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describes teaching strategies, methods and techniques appropriate for undergraduate qualifications. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the interdisciplinary versions related to the field. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains mathematics subject areas at the level of knowledge expertise. | 5 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knowledge of different fields with knowledge of mathematics education. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explain the theoretical and practical knowledge in the field of expertise. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Criticizes guidance at primary and international level. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Plans and conducts a scientific research. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Applies teaching methods and skills in accordance with undergraduate qualifications. Personal and Professional Competencies | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Manages an area of expertise in its field independently. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Carries out teamwork or leadership in situations that require resolution of problems related to the field. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | New invisible in terms of scientific and social aspects. | |
PLO15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Studies in the field carry out lifelong learning. | |
PLO16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Follows technological developments. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Supports a scientific study conducted in the field of mathematics education with qualitative and quantitative data and presents to the experts or non-experts in written, oral and visual. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Effectively covers information and communication technologies. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Use the languages of the European language portfolio to understand the information in the field and to communicate verbally and in writing. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | The strategy of reviewing a study or reviewing a study acts in accordance with scientific, scientific and ethical values. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Course Objectives, Content, Sources and Introduction | No preparation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Working on scientific publications, access, classification and reporting | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Making a study about reading and understanding a scientific study. | Reading andHomework | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | What is information, what is the source of information | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | What is science, functions of science, types of science, scientific research, scientific method, qualifications of scientific research | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Different paradigms in understanding social reality: Positivism | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Different paradigms in social reality: post-positivism | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Exam Preparation. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | What is Research Problem Problem, research question, hypothesis | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Making an application study to determine the research problem | Reading andHomework | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Access to Scientific Information, information sources, library and use of on-line databases | Reading and Homework | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Academic Writing; What is APA, literature organization, academic text organization | Reading and Homework | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Scientific Ethics and Research Ethics | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Information about research methods and techniques and reporting rules. | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sample thesis review and summarization work | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |