Information
Code | İTS743 |
Name | The Archive Resources of Ottoman History |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
To gain the knowledge of reading and interpreting the written documents for the Ottoman history research
Course Content
To learn reading of Ottoman Turkish and different writing techniques
Course Precondition
To have taken compulsory and optional courses.
Resources
Başbakanlık Osmanlı Arşivi Katalogları Rehberi, Ankara 1995 Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 Akgündüz, Ahmet, Şer’iye Sicilleri I-II, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul 1998. Atlı, H. Halit, Örnek Çözümlemelerle Osmanlıca Edebi Metinleri ve Arşiv Belgeleri, Hayrat Neşriyat, Isparta 2014. Başbakanlık Osmanlı Arşiv Rehberi, Haz. Yusuf İhsan Genç ve diğerleri, Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2000. Başbakanlık Osmanlı Arşivi Metin Örnekleri, Başbakanlık Osmanlı Arşivi. Eminoğlu, Mehmet, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2015. Ergin, Muharrem, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2015. Kurt, Yılmaz – Ceyhan, Muhammed, Osmanlı Paleografyası ve Osmanlı Diplomatikası, Akçağ Yayınları, Ankara 2015. Kütükoğlu, Mübahat S., Osmanlı Belgelerinin Dili, Türk Tarih kurumu, Ankara 2013. Sakin, Orhan, Osmanlı Arşiv Belgeleri Okuma Klavuzu, Yeditepe Yayınları, İstanbul 2015. Şemseddin Sami, Kâmus-ı Türkî, Dersaadet 1317. Şeriyye Sicil Defterleri Metin Örnekleri, Başbakanlık Osmanlı Arşivi.
Notes
Atillâ Çetin, “Osmanlı Arşivlerinin Tarihçesi”, Osmanlı Arşivleri ve Osmanlı Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul, 1985, s. 63-71. Halil İnalcık, “Bursa Şer’iye Sicillerinde Fatih Sultan Mehmed’in Fermanları”, Belleten, XI/44 (1947), s. 693-709. İsmet Binark, Arşiv ve Arşivcilik Bilgileri, Ankara, 1980.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognize Ottoman archive sources |
LO02 | Interprets archival sources related to the Ottoman State from a historical viewpoint. |
LO03 | Discuss how archival documentation and classical sources can be used. |
LO04 | Produces information using archival sources related to the Ottoman State. |
LO05 | They will ability to read a variety of texts written in a variety of fonts. |
LO06 | They will resolve texts written in Ottoman Turkish with the help of a Dictionary. |
LO07 | According to the issues determined in the archives of the Ottoman document. |
LO08 | They will get the information that will help them in the studies of Master s Degree |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Recognizes and uses classical sources related to sub-disciplines of Islamic History and Arts Department. | 4 |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | 3 |
PLO03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective. | 2 |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the MA program, | 2 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework, | 3 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of benefiting from technological facilities (press, visual, audio, etc ) for accessing and using the academic studies during the MA program, | 5 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of keeping scientific, cultural and moral values in these academic studies and of internalizing them, | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | 2 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction to the course content, objectives, boundaries and resources related to new age resource information | Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | General introduction of archive resources | Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Hatt-i humayun, ferman. | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
4 | Introduction of the tradition of tahrir in the Ottoman State and the books of Tapu Tahrir | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Introducing Mufassal tahrir books | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Introducing icmal books | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Introducing evkaf books | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Introducing muhimme, ruznamçe, sancak tevcih books | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Information about Aklam-i sitte | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Analysis of Printed Texts I | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Analysis of Printed Texts II | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
13 | Analysis of Printed Texts III | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Analysis of Printed Texts IV | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
15 | Analysis of Printed Texts V | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Analysis of Printed Texts VI | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |