Information
Code | ILEM753 |
Name | Children and Media |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ |
Course Instructor |
Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Within the scope of the course, it is aimed to evaluate the relationship between children and media, the effects of media on children's audience from a broad perspective, including issues such as children's rights, attention and learning, violence, literacy, behavior, health, family and teacher role.
Course Content
The relationship between children and the media is important because it affects many aspects of children's lives and therefore needs to be carefully managed. In this context, in this course, the theoretical and methodological approaches in the fields of media and communication studies and the main approaches that shape child development and education will be utilized to examine the relationship between children and media and the effects of media on child audiences.
Course Precondition
There is no prerequisite for the course.
Resources
• Adak, N. (2013). Bir sosyalizasyon aracı olarak televizyon ve şiddet. http://bilig.yesevi.edu.tr/ yonetim/icerik/makaleler/3289-published.pdf adresinden alınmıştır. • Akça, E. B., Sayımer, İ, Salı, J. B. & Başak, B. E. (2014). Okulda siber zorbalığın nedenleri, türleri ve medya okuryazarlığı eğitiminin önleyici çalışmalardaki yeri. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR), 2, 17-30. • Akçalı, S. İ. (2015). Tüketim toplumunda çocukluğun yitişi. S. İ. Akçalı (Ed.), Çocuk ve medya içinde (s.21-13). Ankara: Nobel Yayınları. • Altun A. (2013). Okul öncesi, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin görüşleri: Medya okuryazarlığı derslerle nasıl ilişkilendirilebilir. H. Yavuzer, & M. R. Şirin (Editörler), I. Türkiye çocuk ve medya kongresi bildiriler kitabı İçinde (s.59-82). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları. • Alver, F. (2004). Medya pedagojisi çalışmaları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-30. • Anderson, C. A. (2010). Violent video games and other media violence (Part I). Pediatrics for Parents, 26, 28-30. • Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2001). Effects of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial aehavior: A meta- analytic review of the scientific literature. Psychological Science, 12, 353-359. • Ateşoğlu, İ. (2009). Çocukların tüketici olarak sosyalleşmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3, 215-228. • Atila, M. (2017). TV-dijital oyunlar-videolar okul öncesi çocuğun dil gelişimini nasıl etkiliyor? https://www.trtcocuk.net.tr/ebeveyn-akademisi/cocuk-gelisimi/tv-dijital-oyunlarvideolar-okul-oncesi-cocugun-dil-gelisimini-nasil-etkiliyor adresinden alınmıştır. • Aslan, D., Kale, M. & Nur, İ. (2021). Kültür ve Çocuk. Ankara: Pegem Akademi. • Aydoğan, F. (2015). Tüketici kitleler olarak çocuklar ve çocuk dergileri uygulamaları. S. İ. Akçalı (Ed.), Çocuk ve medya İçinde (s.53-68). Ankara: Nobel Yayınları. • Aydoğan, F. (2017). Dijital çağın çocuklarının serbest zamanı. TRT Akademi Dergisi, 2,4, 604-607. • Bandura, A. (1969). Social learning theory of idendificatory processes. In D. A. Goslin (Ed.), Handbook of socialization theory and research (pp.213-262). Chicago: Rand McNally Company. • Batmaz, V., & Aksoy, A. (1995). Türkiye’de televizyon ve aile. Ankara: Aile Araştırma Kurumu. • Bilici, İ. (2014). Medya okuryazarlığı ve eğitimi. Ankara: Nobel yayıncılık. • Burak, Y., & Ahmetoğlu, E. (2015). Bilgisayar oyunlarının çocukların saldırganlık düzeylerine etkisinin incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10,11, 362-382. • Büyükbaykal, G. (2007). Televizyonun çocuklar üzerindeki etkileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 28, 31-44. • Can, A. (1995). Okul öncesi çocuklara yönelik televizyon programları içinde çizgi filmlerin çocukların gelişimine ve iletişimine etkileri (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul. • Charon, J. M. (1992). Medya dünyası. İstanbul: İletişim Yayınları. • Çakıral, M. (2016). Televizyon kıskacında çocuk ve subliminal mesajlar. İstanbul: Ferfir Yayıncılık. • Doğan, A., & Göker, G. (2012). Tematik televizyon ve çocuk: İlköğretim öğrencilerinin televizyon izleme alışkanlıkları. Milli Eğitim Dergisi, 194, 5-30. • Kılıç, Ş. (Ed.). (2021). Çocuk ve Medya. Ankara: Pegem Akademi. • Sherry, J. L. (2001). The effects of violent video games on aggression a meta-analysis. International Human Communication, 27, 409-431. • Şirin, M. R. (2015). Televizyon, çocuk ve aile. İstanbul: İz Yayıncılık. • Şirin, M. R. (2016). Gösteri çağı çocukları. İstanbul: İz Yayıncılık. • Şirin, M. R. (2017). Çocuk ve çocukluk: Kültürel ve sosyolojik bir boyut. http://cocukvemedeniyet.cocukvakfi.org.tr/index.php/CMD/article/view/64/27 adresinden alınmıştır. • Üstündağ, A. (2020). Çocuk ve Ekran: Dijital Medya ve Çocuk Gelişimi. Ankara: Eğiten Kitap. • Van Vliet H., Harrison, C., & Anderson T. (2013). Adult mediation of children’s television viewing experiences as a catalyst for learning and development: A case study, using play school. Early Child Development and Care, 183, 1, 17–36. • Yavuzer, H. (1998). Çocuk ve suç. İstanbul: Remzi Kitabevi. • Yavuzer, H. (2013). Sunuş. H. Yavuzer, & M. R. Şirin (Editörler), I. Türkiye çocuk ve medya kongresi bildiriler kitabı İçinde (s.5-8). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları. • Yıldız, F. (2018). Ölümcül “Mavi balina” oyununun basında temsiline dair eleştirel bir değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 4, 557-570. • Yörükoğlu, A. (1983). Değişen toplumda aile ve çocuk. Ankara: Aydın Kitabevi. • Yücel, G., & Şan, Ş. (2018). Dijital oyunlarda bağımlılık ve şiddet: Blue Whale oyunu üzerinde bir inceleme. Online Academic Journal of Information Tecnology, 9(32), 87-100.
Notes
Online resources.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Have knowledge about the current dimensions of the relationship between media and children. |
LO02 | To master and reveal the effects of media tools on child development. |
LO03 | Develop critical thinking skills. |
LO04 | Have knowledge about platforms that broadcast for children. |
LO05 | Can use the methods related to media and children effectively. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. | 5 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, | 4 |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. . | |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | She/he carryes her/his education to the next level of education. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops critical thinking skills. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Information about the course flow, teaching style, evaluation method and resources. | Sharing relevant resources, sharing examples. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Current presentations of media and child concepts | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Media and child development | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | History of children's media | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Children's media and its transformation | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Children's rights and media | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Family in media use | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading and Discussion | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | School in media use | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Media use and digital parenting | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Children, consumer culture and media | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Media industry and children | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Media literacy in children | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | News literacy in children | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Overall assessment | Reading and Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading and Discussion | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Term Exams | Reading and Discussion | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |