MATZ301 Teaching Numbers

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- 5. Semester- 3 National Credit

Information

Code MATZ301
Name Teaching Numbers
Term 2022-2023 Academic Year
Semester 5. Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ
Course Instructor Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

Fundemantal Properties of Numbers , Consideration, Understanding solutions of theorems and problems, relation of learning subject to daily life

Course Content

Sayı sistemi kurma, doğal sayılar, doğal sayılarda işlemler, değişik tabanlı sayılar, tam sayılar, çarpanlar ve katları, bölünebilme kuralları, EKOK ve EBOB kavramları ve uygulamaları; oran, orantı kavramları ve uygulamaları; reel sayılar, üslü ve köklü çokluklar, kesirler, ondalık gösterimler, yüzdeler; rasyonel ve irrasyonel sayılar; kümeler ve kümelerle ilgili temel kavramlar konularının öğretimi (ders içeriğini düzenleme-uygun öğretim materyallerini ve stratejilerini kullanma vb.); bu konulara ilişkin öğrenci bilgisi (kavramlara ilişkin öğrenci düşüncesini anlama, yorumlama, öğrenci zorluklarını, hatalarını, kavram yanılgılarını ve nedenlerini bilme); bu konuların günlük hayat ve diğer derslerle ilişkisi.

Course Precondition

Not avaible

Resources

Teaching Numbers with Examples of Activities from Theory to Practice Pegem Academy, Editor: Erhan ERTEKİN Melihan ÜNLÜ

Notes

ALBAYRAK, M., İPEK, A. S., & Cemalettin, I. Ş. I.K. (2006). Teaching the decimal counting system. Journal of Atatürk University Kazım Karabekir Education Faculty, (13), 199-206. Altun, M. (2002). Sayı doğrusunun öğretiminde yeni bir yaklaşım. İlköğretim Online, 1(2)


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 To be able to use the methods and techniques used in the learning of numbers in project work.
LO02 To be able to solve problems in numbers and numbers theory with different problem solving strategies.
LO03 To be able to teach the topics related to the numbers appropriate to the student's level.
LO04 To be able to know the misconceptions and learning difficulties students experience in issues related to number, and develop appropriate learning and teaching strategies for them.
LO05 To be able to establish the relation of issues related to numbers to everyday life.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has enough knowledge about mathematics. 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has pedagogical knowledge about teaching profession and field. 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Implements classroom management approaches to be used in educational environments effectively. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prepares the learning environments in which appropriate teaching methods are used for effective mathematics education in accordance with development and age levels. 5
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the relationship between Mathematics-Society-Environment-History and uses it in professional and daily life. 5
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses Turkish properly and effectively according to the rules. 5
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Selects and designs appropriate materials, in mathematics teaching. 5
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Monitors students' progress using different assessment and evaluation methods and techniques. 5
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Takes responsibility as an individual and as a team member to solve problems related to the field. 5
PLO10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Has life-long learning awareness. 3
PLO11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Shares his/her knowledge and skills, problems and solutions that he/she identified by means of oral and written communication with the expert and non-expert people. 5
PLO12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses information and communication technologies and other related materials for an effective mathematics teaching. 5
PLO13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Has enough foreign language knowledge to follow foreign resources related to the field. 4
PLO14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Has the knowledge of the purpose, structure and functioning of the Turkish education system.
PLO15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Becomes a teacher who adheres to Atatürk's principles and revolutions. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Number systems, Natural numbers, operations in natural numbers Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Teaching İntegers Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Teaching factors and their multiples Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Teaching Divisibility rules Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Teaching LCM and GCD concepts and applications Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Teaching Rate, proportion concepts and applications Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Teaching real numbers Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Exponential and root numbers Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Fractions, decimal notations, percentages Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Teaching Rational and Irrational numbers Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Teaching Sets and teaching basic concepts about sets Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Misconceptions about the concept of numbers Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Relationship between numbers with daily life or other lessons Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 General evaluation and application Examination of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS

Update Time: 14.11.2022 10:25