TBZ205 Electromechanical Control Systems

4 ECTS - 2-1 Duration (T+A)- 3. Semester- 2 National Credit

Information

Code TBZ205
Name Electromechanical Control Systems
Term 2022-2023 Academic Year
Semester 3. Semester
Duration (T+A) 2-1 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Ön Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Öğr. Gör. MEHMET YILMAZ
Course Instructor Öğr. Gör. MEHMET YILMAZ (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

Control circuit elements and working principles to recognize. Control circuit elements; the direction of change, low voltage, RPM engines, starting and starting - learning and electric motors with operating control circuits.

Course Content

Control input elements, control the output elements, electrical motors, relays, electric motors, control. Introduction to the special circuit elements. Magnetic and thermal circuit breakers, contactors, electromagnetic elements, Limit switches, pressure switches, timers, thermostats, and valves. AC motor control, and control properties. The engines running, stopping and braking, speed change of direction, low voltage starting and techniques. Motor speed control circuits analyzing.

Course Precondition

None

Resources

Unpublished lecture notes

Notes

Circuit design simulation program


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognize control components
LO02 To mounting control elements
LO03 Various methods to give way to three-phase induction motors
LO04 Give way to a phase asynchronous motors
LO05 To change the direction of rotation of motors and braking


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. 5
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 3
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. 5
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. 3
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 2
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. 3
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
PLO11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Control Elements Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Protection Relays Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Three-Phase Induction Motors cuts and Continuous Operation Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Three-Phase Induction Motors with Two Different Space (Remote) Operating Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Changing direction of rotation of three-phase asynchronous motors Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Starting three-phase asynchronous motors resistance. Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Starting Wound Rotor Induction Motors Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Starters Three-Phase Induction Motors with Reactance and Auto transformer Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Three-phase asynchronous motors star delta starters Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Braking of Three-Phase Asynchronous Motors Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Control of Dual-speed motors Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Control Circuits of Single Phase Asynchronous Motor Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Changing direction of rotation of a Phase Asynchronous Motors Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Diverting to direct current motors, direction change and braking Read the resources related to the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 2 2
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 7 7
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 111
Total Workload / 25 (h) 4,44
ECTS 4 ECTS

Update Time: 17.11.2022 11:49