FDB732 Religiosity in Adulthood and Aging

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code FDB732
Name Religiosity in Adulthood and Aging
Term 2022-2023 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

The aim of the course is to examine the adulthood and old age period from a developmental point of view and to reveal the changes and transformations that occur in religiosity during these developmental periods.

Course Content

Developmental Psychology, Developmental Theories, Lifespan Development, Physical, Psychosocial and Cognitive Development in Adulthood and Old Age, Aging in History and Different Cultures, Psychology of Death and Bereavement in Old Age, Religiosity in Adulthood and Old Age

Course Precondition

There are no prerequisites for the course.

Resources

Bacanlı, H., & Terzi, Ş. I. (Eds.). (2012). Yetişkinlik ve yaşlılık: Gelişimi ve psikolojisi. Açılımkitap. Ersanlı K. & Kalkan M. (2008). Psikolojik, sosyal ve bedensel açıdan yaşlılık. Pegem Akademi. Hökelekli, H. (2008). Ölüm, ölüm ötesi psikolojisi ve din. Dem Yayınları. Karaca, F. (2007). Dini gelişim teorileri. Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Kayıklık, H. (2003). Orta yaş ve yaşlılıkta dinsel eğilimler. Adana: Baki Kitabevi. Onur, B. (2011). Gelişim psikolojisi yetişkinlik-yaşlılık-ölüm. Ankara: İmge Kitabevi. Yaparel, R. (1987). Yirmi-kırk yaşlar arası kişilerde dinî hayat ile psiko-sosyal uyum arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Notes

Baynal, F. (2015). Yetişkinlerde dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 206-231. Bedir, F. N. (2017). Yetişkinlerin çocukluk anılarındaki Tanrı imgesinin analizi. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(32), 717-740. Demirkan F. S. (2020). Yetişkin kronik hastalarda Allah’a bağlanma, duygu durumu ve yaşan memnuniyeti ilişkisi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(1), 449-482. Göcen, G. (2013). Pozitif psikoloji düzleminde psikolojik iyi olma ve dini yönelim ilişkisi: Yetişkinler üzerine bir araştırma. Toplum Bilimleri Dergisi, 7(13), 97-130. Kimter, N. & Köftegül, Ö. (2017). Yetişkinlerde ölüm kaygısı ile dindarlık arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(36), 55-82. Mehmedoğlu, Y. (2001). Erişkin bireyin kendilik bilinci ve din eğitimi. Rağbet Yayınları. Uysal, V. (2015). Genç yetişkinlerde affetme eğilimleri ve dinî yönelim/dindarlık. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 48, 35-56.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognizes the field of Developmental Psychology.
LO02 Knows Development Theories.
LO03 Comprehends Lifespan Development.
LO04 Comprehends the physical, psychosocial and cognitive developments in adulthood and old age.
LO05 Learns how old age is perceived and what it means in historical experience and different cultures.
LO06 Knows the developmental tasks that must be fulfilled in adulthood and old age.
LO07 Analyzes the idea of death and bereavement experience in old age from a psychological point of view.
LO08 Analyzes the religiosity of adulthood and old age psychologically.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students learn essential knowledge and approaches in the field. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students have extensive knowledge about national and international studies in the field. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students perform original researches on the field.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gain sufficient knowledge about national and international studies in the field. 2
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Can do original research in the field.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Determines a topic from the proposals and develops a report on this issue.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Discusses and presents the research report.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Use individual and team work skills in national and international projects
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Recognize the basic sources of the field to use in scientific studies. 3
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Effective use of a foreign language to follow international literature in the field
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Using higher order thinking skills (critical thinking, problem solving, creative thinking, decision making, reflection) 3
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can conduct their work independently and as a member of a team.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Using scientific research skills in their work
PLO14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Follow ethical rules


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Definition and Basic Concepts of Developmental Psychology Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Method and Basic Problems of Developmental Psychology Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Development Theories and Lifespan Development Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Physical Development in Young Adulthood, Middle Adulthood, and Old Age Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Psychosocial and Cognitive Development in Young Adulthood Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Psychosocial and Cognitive Development in Middle Adulthood Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Psychosocial and Cognitive Development in Old Age Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Exam Preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Aging in the Historical Process and Cultures Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Developmental Tasks in Adulthood and Old Age Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Mental Health in Adulthood and Old Age Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Psychology of Death and Bereavement in Adulthood and Old Age Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Religiosity in Young Adulthood Period Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Religiosity in Middle Adulthood Period Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Religiosity in Old Age Period Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Exam Preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Exam Preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 8 112
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 2 2
Final Exam 1 2 2
Total Workload (Hour) 158
Total Workload / 25 (h) 6,32
ECTS 6 ECTS

Update Time: 24.11.2022 08:50