Information
Code | FDB732 |
Name | Religiosity in Adulthood and Aging |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of the course is to examine the adulthood and old age period from a developmental point of view and to reveal the changes and transformations that occur in religiosity during these developmental periods.
Course Content
Developmental Psychology, Developmental Theories, Lifespan Development, Physical, Psychosocial and Cognitive Development in Adulthood and Old Age, Aging in History and Different Cultures, Psychology of Death and Bereavement in Old Age, Religiosity in Adulthood and Old Age
Course Precondition
There are no prerequisites for the course.
Resources
Bacanlı, H., & Terzi, Ş. I. (Eds.). (2012). Yetişkinlik ve yaşlılık: Gelişimi ve psikolojisi. Açılımkitap. Ersanlı K. & Kalkan M. (2008). Psikolojik, sosyal ve bedensel açıdan yaşlılık. Pegem Akademi. Hökelekli, H. (2008). Ölüm, ölüm ötesi psikolojisi ve din. Dem Yayınları. Karaca, F. (2007). Dini gelişim teorileri. Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Kayıklık, H. (2003). Orta yaş ve yaşlılıkta dinsel eğilimler. Adana: Baki Kitabevi. Onur, B. (2011). Gelişim psikolojisi yetişkinlik-yaşlılık-ölüm. Ankara: İmge Kitabevi. Yaparel, R. (1987). Yirmi-kırk yaşlar arası kişilerde dinî hayat ile psiko-sosyal uyum arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Notes
Baynal, F. (2015). Yetişkinlerde dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 206-231. Bedir, F. N. (2017). Yetişkinlerin çocukluk anılarındaki Tanrı imgesinin analizi. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(32), 717-740. Demirkan F. S. (2020). Yetişkin kronik hastalarda Allah’a bağlanma, duygu durumu ve yaşan memnuniyeti ilişkisi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(1), 449-482. Göcen, G. (2013). Pozitif psikoloji düzleminde psikolojik iyi olma ve dini yönelim ilişkisi: Yetişkinler üzerine bir araştırma. Toplum Bilimleri Dergisi, 7(13), 97-130. Kimter, N. & Köftegül, Ö. (2017). Yetişkinlerde ölüm kaygısı ile dindarlık arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(36), 55-82. Mehmedoğlu, Y. (2001). Erişkin bireyin kendilik bilinci ve din eğitimi. Rağbet Yayınları. Uysal, V. (2015). Genç yetişkinlerde affetme eğilimleri ve dinî yönelim/dindarlık. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 48, 35-56.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes the field of Developmental Psychology. |
LO02 | Knows Development Theories. |
LO03 | Comprehends Lifespan Development. |
LO04 | Comprehends the physical, psychosocial and cognitive developments in adulthood and old age. |
LO05 | Learns how old age is perceived and what it means in historical experience and different cultures. |
LO06 | Knows the developmental tasks that must be fulfilled in adulthood and old age. |
LO07 | Analyzes the idea of death and bereavement experience in old age from a psychological point of view. |
LO08 | Analyzes the religiosity of adulthood and old age psychologically. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students learn essential knowledge and approaches in the field. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students have extensive knowledge about national and international studies in the field. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students perform original researches on the field. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gain sufficient knowledge about national and international studies in the field. | 2 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can do original research in the field. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Determines a topic from the proposals and develops a report on this issue. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Discusses and presents the research report. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Use individual and team work skills in national and international projects | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognize the basic sources of the field to use in scientific studies. | 3 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Effective use of a foreign language to follow international literature in the field | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Using higher order thinking skills (critical thinking, problem solving, creative thinking, decision making, reflection) | 3 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can conduct their work independently and as a member of a team. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Using scientific research skills in their work | |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Follow ethical rules |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Definition and Basic Concepts of Developmental Psychology | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Method and Basic Problems of Developmental Psychology | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Development Theories and Lifespan Development | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Physical Development in Young Adulthood, Middle Adulthood, and Old Age | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Psychosocial and Cognitive Development in Young Adulthood | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Psychosocial and Cognitive Development in Middle Adulthood | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Psychosocial and Cognitive Development in Old Age | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Exam Preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aging in the Historical Process and Cultures | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Developmental Tasks in Adulthood and Old Age | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mental Health in Adulthood and Old Age | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Psychology of Death and Bereavement in Adulthood and Old Age | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Religiosity in Young Adulthood Period | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Religiosity in Middle Adulthood Period | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Religiosity in Old Age Period | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Exam Preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Exam Preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 8 | 112 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 2 | 2 |
Final Exam | 1 | 2 | 2 |
Total Workload (Hour) | 158 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,32 | ||
ECTS | 6 ECTS |