Information
Code | İTS740 |
Name | Classical Texts of Islamic History II |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
This course is to introduce the student to classical Islamic historical texts, to examine these texts and to learn how to benefit from these texts.
Course Content
Introducing the early Islamic historians such as Khalifa b. Hayyât, İbn Kutaybe, Balâzurî, Ya'kûbî Taberî, Mes'ûdî, Birûnî, Makdisi and Ibn Khaldun, teaching their works that have reached us, and explaining the expressions and patterns in the texts.
Course Precondition
To have taken compulsory and optional courses.
Resources
Course notes, articles and books recommended by the course instructor.
Notes
1. Duri, Abdülaziz, Bahsun fi Neşeti ilmit Tarih indel Arab, Darul Meşrık, Beyrut 1993. 2. Öz, Şaban. İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İstanbul 2008. 3. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı 4. Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991 5. A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, İstanbul 1985 6. M. Şemseddin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991. 7. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985. 8. Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002. 9. Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf (nşr. Süheyl Zekkâr), I-XIII, Beyrut 1996. 10. Ebû Hanîfe ed-Dîneverî (ö. 282/895), el-Ahbârü’t-Tıvâl (nşr. Ömer Faruk Tabbâ), Beyrut, ts. 11. Ya’kûbî (ö. 284/897), Târîh, I-II, Beyrut 1995. 12. Taberî (ö. 310/922), Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûk (nşr. M. Ebü’l-Fazl İbrahim), I-XI, Beyrut, ts. 13. İbnü’l-Esîr (ö. 630/1232), el-Kâmil fi’t-Târîh, I-XIII, Beyrut 1979.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | The student reads basic Islamic history texts in Arabic. |
LO02 | Analyzes Islamic historical texts correctly. |
LO03 | Explain the features of Islamic historical texts. |
LO04 | Makes comparisons between Islamic historical texts. |
LO05 | He/She reveals a new study from the texts she reads. |
LO06 | Gains knowledge about Islamic historians and their works from an early period. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Recognizes and uses classical sources related to sub-disciplines of Islamic History and Arts Department. | 5 |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | 2 |
PLO03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective. | 4 |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the MA program, | 3 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework, | 2 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of benefiting from technological facilities (press, visual, audio, etc ) for accessing and using the academic studies during the MA program, | 2 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of keeping scientific, cultural and moral values in these academic studies and of internalizing them, | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | 4 |
PLO09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 5 |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | 3 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | 2 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introducing the sources and authors of classical Islamic history. | Şeşen, Ramazan, Historiography and Geography Writing in Muslims | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
2 | General historiography, Caliph b. Khayyat, Selected texts from Life and History. | DIA "Khalife b. Hayyat" Article and Caliph b. Selected texts from Hayyat's History. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | the historian of culture Ibn Qutayba and civilization and selected texts from him; al-Maarif. | DIA "Ibn Qutayba" article and selected texts from his al-Maarif. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | The lineage scholar historian Belazuri and selected texts from him; al-Ensab. | DIA "Balâzurî" article and selected texts from al-Ensab. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
5 | Tabari, the great historian, commentator and jurist; selected texts from him, al-Tarikh. | DIA "Tabarî" article and Selected texts from his History. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
6 | historian Mes'udi, scholars of history and geography, selected texts from him, Muruc. | DIA "Mas'udî" article and selected texts from Murucu'z-Zeheb. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
7 | Selected texts from the historian and writer al-Isfahani and al-Egani. | DIA "Isfehani" article and selected texts from Kitabu'l-Egani. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
8 | Selected texts from the bibliography scholar Ibn al-Nedim and his work al-Fihrist. | Selected texts from DIA "Ibnu'n-Nedim" article and al-Fihrist. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
9 | Midterm | Assignment on the topics covered. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | Selected texts from the city and region historian Ibn Asâkir and his History of Medineti Dımask. | DIA "Ibn Asâkir" article and selected texts from Historyu Medineti Damascus. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Selected texts from the geographer, writer and traveler Yâkūt el-Hamevî and his Muʿcemü'l-üdebâ. | DIA "Yâkût el-Hamavi" article and selected texts from Muʿcemü'l-Buldân. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Selected texts from the general historian Ibn al-Athir and his work al-Kamil. | DİA "İbnü'l-Esîr" article and selected texts from al-Kamil. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
13 | Selected texts from the work of biography scholar Ibn Hallikan and Vefeyâtü'l-a'yân. | DIA "Ibn Hallikan" article and selected texts from Vefeyâtü'l-Aʿyân. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Selected texts from the Ilkhanid historian Cüveynî ve Târîḫ-i Cihângüşâ. | DIA "Cüveynî" article and selected texts from Târîḫ-i Cihângüşâ. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Selected texts from the historian, sociologist and statesman Ibn Khaldun and his Muqaddimah. | Selected texts from DIA "Ibn Khaldun" article and Mukaddime. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Final exams | Studying subjects until the end of the year exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final exams (Repeat examination) | Subjects until the end of the year exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |