Information
Code | İTS707 |
Name | Sources of Islamic History I |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
To know the sources of Islamic History and to have the skills to use them in scientific studies
Course Content
The question of source and research work, the beginning of the writing of the sirah (Siyer), the periodization of the sources, the sources and authors of the siyer and Islamic history, reading the sample texts
Course Precondition
To have taken compulsory and optional courses.
Resources
Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İstanbul 2008
Notes
1. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı 2. Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991 3. A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, İstanbul 1985 4. M. Şemseddin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991 5. The main sources of Sirah and the first period of Islamic history 6. Related items of DİA (The Encyclopaedia of Islam of TDV)
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Understands the resource-time relationship |
LO02 | The student recognizes the sources of Islamic history in the first period. |
LO03 | Learns source criticism |
LO04 | Can classify resources according to period and type |
LO05 | Knows biobibliographic works |
LO06 | Learns the source-research difference |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Recognizes and uses classical sources related to sub-disciplines of Islamic History and Arts Department. | 5 |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | 5 |
PLO03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective. | 5 |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the MA program, | 5 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework, | 5 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of benefiting from technological facilities (press, visual, audio, etc ) for accessing and using the academic studies during the MA program, | 3 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of keeping scientific, cultural and moral values in these academic studies and of internalizing them, | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | 2 |
PLO09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 2 |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | 2 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | 1 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | 2 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Nature of Sources and Researches | The parts of the usûl works in history related to the source criticism | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Source criticism I | Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 28-35 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | Source criticism II | Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 28-35 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | The emergence of sirah writing | aban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, s. 13-22; Mehmet Özdemir, "Siyer Yazıcılığı Üzerine", Milel ve Nihal, IV/3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | A general evaluation and periodization of the sources of Islamic History | Eyüp Baş, İslâm Tarihi El Kitabı, s. 32-40; Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, s. 12-49 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | biobibliographic works | Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 3-8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Introduction to sources and researches about the periods of the Prophet Hz. Muhammad an Jahiliyya | Şaban Öz, Siyer´e Giriş, s. 11-33; DİA, "Siyer ve Megâzî" item | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | mid-term exam | mid-term exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Early sources I (Ibn Ishaq) | DİA, "İbn İshâk" item; sample texts of Ibn Ishaq's work | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | First sources II (Ibn Hisham) | DİA, "İbn Hişâm" item; sample texts of Ibn Hisham's work | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | First sources III (Waqıdi) | Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, s. 300-348; Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 28-30; sample texts of Waqıdi's work | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | First sources IV (Ibn Sa´d) | DİA, "İbn Sa´d" item; sample texts of Ibn Sa´d´s work | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Criticism and comparison of primary sources | Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Evaluation on the source value of the Qur'an for Siyer; The use of other sources (hadith and tafsir sources) related to the period of the Prophet in the history of Islam | Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, s. 23-43 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Research works related to the periods of the Prophet Hz. Muhammad and Jahiliyya | Bibliography part of "Muhammed" item of DİA as an example | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | final exam | final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | final exam | final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |